Igel???

#1 - 19 oktober 2010 13:24
Visste inte riktigt vart jag skulle posta det här.

Har i ett utav akvarierna sett små "iglar" eller vad det nu kan vara. Undrar ju förstås vad detta är för något och om det är dumt att ha dem kvar och även vart de har kommit ifrån. Jag matar med frysfoder några gånger per vecka och har faktiskt ibland sett att de röda mygglarverna har rört på sig efter en stund i akvariet fast de varit ordentligt frysta innan. Kan de komma från maten? Köper alltid Åleds frysfoder och det ska ju vara bra. Vad ska jag göra med dem? Tycker de är väldigt äckliga.
#2 - 19 oktober 2010 13:26
Har du växter ? isåfall kan det ha kommit från dem, och dem äter på och förstör växterna i akvariet, jag har själv det problem, så gäller att man får väck dem fortast möjligast anser jag, för dem blir bara fler och fler.
#3 - 19 oktober 2010 13:29
Ja jag har växter men det är från andra utav mina akvarier. Jag har aldrig sett dem i något annat akvarie. Hur får jag bort dem då? Jag skulle aldrig kunna ta i dem med händerna, tycker de är skitäckliga.
#4 - 19 oktober 2010 13:33
Haha ja dem är väl inte så trevliga, jag gjorde igår en "fälla" tog en halvliters petflaska,i med lite grus och mal tabletter i flaskan, så nu ligger den på botten och hoppas jag får in lite sniglar där i, så får man ta upp och rengöra och lägga i igen osv tills det börjar se bra ut. Fick tipset av en här från zoopet.
trevligt att se landskrona folk här inne ! :)
#5 - 19 oktober 2010 13:40
Ja fast det är inte sniglarna jag vill bli av med. De jag har sett har inget hus, de är bara en långa och äckliga.

Ja inte allt för många La-bor här.
#6 - 19 oktober 2010 13:42
Jaha jag trodde du blanda ihop det bara, men då är det jag som missuppfatta :) Då har ja faktiskt inte den blekaste, har du ingen bild på dem där skönheterna ?

Hehe nej inte direkt.
#7 - 19 oktober 2010 14:44
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=135210 ser din igel ut som denna i min tråd, denna lilla gynnare fick jag från en växt i åled.
#8 - 19 oktober 2010 15:22
De ser inte som de du har men de ser ut som de första youtube-klippen fast mina är mer rosa/vita. Knappt 1 cm långa. Superäckliga i alla fall. Det är ju säkert de som äter upp mina snäckor, har försökt få snäckbebisar i det karet hur länge som helst utan att lyckats. Men jag tror att mina följt med maten. Men det är bara vad jag tror. Har sett en en gång efter jag matat men då trodde jag det var mygglarv. Hur de nu kan överleva frysen vet jag inte. Maten är i alla fall från Åleds. Hur sjutton ska jag få bort dem? Jag kan inte ta kort på dem just nu för jag hittar inte dem igen. De försvinner typ in i filtret ibland.
#9 - 19 oktober 2010 16:23
Dom överlever inte frysen.
#10 - 19 oktober 2010 17:48
Vart kommer de då ifrån och konstigt att jag sett röda mygglarver röra på sig när de tinat.
#11 - 19 oktober 2010 18:53
Det är inte planarier du har?

http://www2u.biglobe.ne.jp/~gen-yu/pl7s.jpg
#12 - 19 oktober 2010 22:32
Urk!!!

Vet inte svårt att säga. De rör sig som på den första youtube-filmen som är solis tråd men de jag har är som ljusrosa/vita . Vad är planarier för något?
#13 - 24 januari 2011 22:53
Vi har nytt bytt akvarium (bytt hela ställningen till en bättre). Plockade över snäckorna och räkorna till en behållare undertiden vi fyllde på de nya akvarierna. Tog helt nytt grus och filter till snäckorna/räkornas kar, alltså inget från det där de äckliga djuren varit. Kollade jättenoga i behållaren så att inga sådana där djur föllt med och det fanns inga i behållaren och jag tänkte puh nu är de borta. Men sådan tur hade jag inte. Det finns återigen sådana där krälande "iglar" i karet men bara i karet med snäckorna/räkorna i. Växterna är tagna från andra kar och där finns det inte sådana, gruset är samma som i det med malarna och endlessarna och där finns inga sådana djur (eller parasiter). Jag får heller inga nya snäckor längre och det fick jag innan de började invadera karet, dessutom har väldigt många snäckor dött sedan det blev många "iglar". Vet inte om det kan ha något samband. De äter på de snäckorna som är döda. Jag försökt ta kort på dem men får inte till fokusen på just de eftersom de är så små (har ingen jätteavancerad kamera). Någon gång har jag råkat få med några upp med hoven och då blir de alldeles bruna och i vattnet är de vita/genomskinnliga.

http://www.cenix.se/annat/akvarie/igel.JPG
http://www.cenix.se/annat/akvarie/igel2.JPG

Kan man tillsätta salt för att få dö på dem? Tål asolene spixisnäckorna det och körsbärsräkorna (har även sandsnäckor i det karet men det viktigaste är att spixin och räkorna överlever)? Jag vill verkligen inte ha de där krälande sakerna kvar för jag tycker de är fruktansvärt äckliga och vill inte ens sticka när händerna i karet. Vad är det för något och hur hag de kommit dig? Hade de kommit med växter skulle de varit i fler akvarium.
#14 - 25 januari 2011 13:30
Har också köpt Åleds röda mygg vid några tillfällen, och då sett något som såg ut som vita maskar bland mygglarverna, döda då... Men vad jag har förstått kan äggen klara sig i frysen?

Vid ett annat tillfälle såg jag en 4-5 cm lång, röd mask i ett kar där det gick ett discuspar, och jag är rätt säker på att det var en tubifexmask, som förmodligen kommit som ägg med fodret. Det var ett antal år se´n, men jag har för mig att jag matade med röda mygg även då. De du ser kan vara planarier, men de är nå´n cm, tunna, och vita. De är inte farliga (snarare godis för fiskarna), men de kan föröka sig ordentligt om man matar för mycket.

Min andra teori är att det är tubifex (som brukar säljas som fiskmat, i torkad form), som har kommit med frysfodret som ägg. Att de är rosaaktiga tyder på det, som vuxna är de röda. Kolla ordentligt på ett mygglarvspaket, kan du se smala vita trådar i det, som jag har för mig att jag gjorde?

Kan för skojs skull nämna att jag i ett annat mygglarvspaket en gång hittade en ca 3 cm lång död skalbagge, som en stor Synodontis eupterus satte i sig, lite bonusgodis ;)

Hmm, såg en av bilderna nu, planarier är det inte. Vet inte om det är tubifex heller, vet inte hur de ser ut som små. Men det ser ut som nå´n sorts plattmask?

Jag brukar inte använda röda mygg, utan kör med fryst artemia istället.
#16 - 25 januari 2011 20:56
Det kanske är sådana, svårt att säga. Platta är de i alla fall. Mest vita, tycker inte de är så svagt rosa längre. Vet inte om de är så kantiga i huvudet och jag ser inga ögon så som det ser ut på bilden men den är ju väldigt förstorad. Lät ju dock inte så lovande att få bort dem och jag tycker verkligen de är skitäckliga.

Jag tror säkert att de kommit ifrån de röda mygglarverna. Jag såg att det rörde sig när jag hade matat med det bara en stund efter att maten hade varit i akvariet. Jag har i och för sig matat med röda mygglarver i alla karen men i de andra går det ju fisk och det gör det inte bland räkorna/snäckorna. Finns dessa djur inte bland t ex artemia utan bara i röda mygglarver?
#17 - 25 januari 2011 22:03
cillan skrev:
Finns dessa djur inte bland t ex artemia utan bara i röda mygglarver?

Artemia lever och fångas i saltvatten, medan röda mygglarver lever och fångas i sötvatten (inte alltid så rent vad jag förstår), så smådjur som klarar sig i sötvatten följer nog inte med artemia.
#18 - 30 augusti 2011 22:00
Gaaaa!! Blir så trött på dessa små äckliga varelser. Jag vet inte om mina körsbärsräkor börjar bli gamla eller om det är de där maskarnas fel men det blir lixom inte fler räkor. Jag vet inte hur jag ska bli av med dem, vi bytte ju akvarie och var jättenoga när vi fångade räkorna och snäckorna (asolne spixi) och kollade burken de fick vara i undertiden bytet skedde så att det inte fanns några med i burken. Det gjorde det inte vad vi kunde se men de är ju ändå kvar. Vi sparade ändå bara räkorna och snäckerna från det förra akvariet. Tror att det har kommit sådana till det andra akvariet oxå men där syns de knappt, tror att endlesserna äter dem eller malarna, beståndet hålls i alla fall nere där så de endast syns ytterst sällan. Jag vill ju ha räkor och snäckor i akvariet men inte de äckliga varelserna. Försökt ta kort på dem men det är svårt att få fokus på dem eftersom de är så små. Kan försöka i morgon och se om det går bättre.

Finns det inget som kan få bort dem utan att döda räkorna och snäckorna?? Snäckorna har det heller inte blivit några fler av men jag har haft lite otur med dem och många utav dem dog ganska tidigt men har läst att om det är planarier så kan de äta upp ägg så de kan ju äta upp de få ägg som ev blir. Inte dvärgtandkarpen heller för den delen men det borde väl inte vara de äckliga varelsernas fel eftersom de föder levande yngel.

Blä på äckeldjuren! Vill få bort dem.
#19 - 30 augusti 2011 22:33
Misstänker att det är planarier
Jag har ett räk kar på 60 liter,där går det körsbärsräkor och posthorn
Mina skiftar i olika färger vissa är mörkare än andra,några är ljusare,och andra rosa aktiga
I våras blev jag så s*tans less då det blev en invasion av planarier så jag beställde eradica,funkade klockrent,fanns inte en enda planarier på långa vägar efter den kuren,men efter någon månad så kom dom sakta men säkert tillbaka,
Insåg att det inte var värt att mediciner en gång till då det total förstår alla goda bakterier i karet,så nu för tiden så suger jag upp dom med en smaaaal slang,brukar passa på när jag matar räkorna då är dom väller dom fram överallt och ingestans,det är knappt så att man ser foder knärtarna i bland då det är fullt med planarier på dessa
Passar man då på att suga upp dom så får man faktiskt bort en ganska stor del av populationen.

Nu har jag hydror,men det är en helt annan historia.
Testa att mediciner bort dom eller plocka bort dom manuellt,det är mitt enda råd.

LYCKA TILL att få bort ohyran i ditt kar

*Värme*

Annons