men heeke om du plockar isär insugskorgen så ser du att kulan inte på nåt vis fungerar som backventil då den inte sluter tätt! kulans funktion är att förhindra att växtdelar åker igenom och blockerar slangen!:)
Sagt och gjort ;)
[ATTACH]11605[/ATTACH]
Till vänster: Nedre och övre delen av insugssilen. Här syns den kant på den nedre delen som kulan tätar mot när den trycks ner, dvs när vattnet går i "fel" riktning.
Mitten: Övre delen med kulan. Här finns plats runt om kulan så vattnet kan passera i "rätt" riktning.
Till Höger: Nedre delen med kulan, Här ligger kulan an mot den kan som syns på den vänstra bilden. Inte "dropp-tätt" men tillräkligt för att få igång häverten när man pumpar igång filtret.
Att kulan skulle hindra växtdelar att komma in i slangen håller jag iofs med om. Den är dock lite för effektiv och sätter igen om man har mycket av den varan. Silen står ju för grovgörat och det som ändå passerar låter jag hellre gå ner i filtret än att behöva rensa runt kulan 2ggr i veckan. Därför kör jag utan kula i sköldpaddskaret.
Sorry åheim [:o], men vad brukar man säga; Även solen har sina fläckar ;)