Igångsättning av FLuval 404?

#1 - 20 april 2008 13:32
Nu behöver jag verkligen hjälp. Hur får man igång ett fluval 404 ytterfilter? Jag köpte ett 540L kar för ett tag sedan och det följde med ett ytterfilter till det. Problemet är att jag aldrig har haft ett ytterfilter tidigare.
Jag har testat att köra igång det i en hink inne på toa nu men får det inte till att börja suga.

Har testat att fylla upp hela filterbehållaren med vatten och även i insugslangen men funkar ändå inte. Jag har ju ingen bruksanvisning till hjälp heller,,,:(
#2 - 20 april 2008 14:16
kan vara svårt med hink i badrum om du inte får ordentlig fallhöjd! montera slangarna i karet och pumpa igång häverteffekten med spaken på filtret och låt det fylla upp sen i med sladden... vill den inte börja dra vatten så drar du ur sladden och pumpar lite till!
#3 - 20 april 2008 14:34
åheim skrev:
kan vara svårt med hink i badrum om du inte får ordentlig fallhöjd! montera slangarna i karet och pumpa igång häverteffekten med spaken på filtret och låt det fylla upp sen i med sladden... vill den inte börja dra vatten så drar du ur sladden och pumpar lite till!

okej, tänkte nämligen att förra ägaren hade tydligen sagt att behållaren läckte i en packning så jag ville kolla upp det innan jag drar igång den i karet. Jag har haft den inlämnad på djuraffär och han smörjde upp packningen och testade den och sa att den fungerade hur bra som helst, men man vill ju testa själv ;)

Nåja men vilken spak? hur ser den ut? är det den som sitter där slangarna är fästa i behållaren? (ursäkta dumma frågor men jag är som sagt helt grön på detta)
#4 - 20 april 2008 18:35
ja den sitter precis till vänster om slangenheten!
#5 - 20 april 2008 19:08
du ska ha utblåset över vattenytan när du pumpar för hand
#6 - 20 april 2008 19:34
åheim skrev:
ja den sitter precis till vänster om slangenheten!

oki alltså den där det står "start"?
#7 - 20 april 2008 19:46
Maethor skrev:
... Jag har ju ingen bruksanvisning till hjälp heller,,,:(

Nu har du: http://www.hagen.com/uk/aquatic/manual.cfm
#8 - 20 april 2008 22:20
mange993 skrev:
du ska ha utblåset över vattenytan när du pumpar för hand

Varför?

[COLOR=black]Jag har fluval 305 och upplevde det som stor problem att komma i gång efter bytte av kolen. Jag gjorde det i samband med vattenbyte och då var utblåset över vattenytan. Jag skrek av förtvivlan! :([/COLOR]

Jag tittade i manualen, jag tittade på filmen – där går det så lätt till. Det ända jag kunde konstatera: luften sögs in i utblåset. Kan det vara så? :confused:

Nästa gång jag var tvungen göra samma sak (kol i och sedan ut efter medicineringen) var jag nog att ha allt under vattenytan. Det hjälpte lite…
#9 - 21 april 2008 09:07
Snälla lilla, med allting monterat och klart tar du o sätter utblås slangen till munnen och suger in akvarievatten till filterpumpen via "silröret" iom att vattnet strömmar in i fitret kan du med en bekymmersfri min stå och titta på medans du samtidigt håller slangen högt.
#10 - 21 april 2008 11:18
Maethor skrev:
oki alltså den där det står "start"?

Jupp, bara att pumpa på tills det börjar rinna in vatten i behållaren.
Det kräver att orginal silen sitter på insuget iofs. Där i finns en "kula" som fungerar som backventil vid uppstarten. Dvs när man pumpar så ska vatten sugas in i insuget och luft bubbla ut genom utblåset.
#11 - 21 april 2008 12:25
Gaffel skrev:
Snälla lilla, med allting monterat och klart tar du o sätter utblås slangen till munnen och suger in akvarievatten till filterpumpen via "silröret" iom att vattnet strömmar in i fitret kan du med en bekymmersfri min stå och titta på medans du samtidigt håller slangen högt.

Menar du mig? :p
Jag har ingen lust att dyka in i karet för att kunna suga in vatten. Det ska vara fördelen med ytterfilter - allt skall ske utan någon sup...sug... ;)

[COLOR=black]Det är backventil på insuget men tydligen ingen på utblåset, därför min slussat att den måste vara under vattenyta då.[/COLOR]
#12 - 21 april 2008 13:59
Utblåset behöver inte vara över vattenytan och kulan i insuget behöver inte sitta där heller för att man ska kunna pumpa igång filtret med startpumpen!!! jag vet inte var man får för sig allt:confused::)
#13 - 22 april 2008 14:53
Om backventilen behövs eller inte beror på hur långt det är från vattenytan till högsta punkten på slangen. Om det är så långt att ett drag i startpumpen inte suger vattnet över högsta punkten så behövs backventilen för att inte vattnet bara ska åka upp och ner utan att komma över högsta punkten.
Detta vet jag av egen erfarenhet då jag har ett fluval 404 till ett sköldpaddskar (låg vatten nivå) där "lyfthöjden" är ca 25-30cm från vattenytan till högsta punkten.
Man kan i det fallet lyckas om man pumpar som en galning, men känns lättare att bara stoppa i kulan vid själva uppstarten (jag har den inte i annars pga att det fastnar så mycket växtdelar annars)
#14 - 22 april 2008 15:12
Och jag måste vara helt enkelt...inte teknisk [:o]

Det är ca 10 cm från vattenyta till högsta punkten på slangen.
Men jag kunde se hur vatten sakta går ner i insugsröret när jag pumpade för sakta. Och sedan var det omöjligt att få det i gång [:(!]

Jag gav upp, tog av mig tröjan (varm bli man av ilska), in med handen och plocka isär insuget. Då kom in vatten ner till burken. Insuget på, pumpa lite och då kom det mängder av luftbubblor från utblåset.

Ska det verkligen vara så? Eller gör jag allt fel? Jag skulle nog behöva åka och se live-demo :)
#15 - 22 april 2008 16:34
heeke skrev:
Om backventilen behövs eller inte beror på hur långt det är från vattenytan till högsta punkten på slangen. Om det är så långt att ett drag i startpumpen inte suger vattnet över högsta punkten så behövs backventilen för att inte vattnet bara ska åka upp och ner utan att komma över högsta punkten.

Detta vet jag av egen erfarenhet då jag har ett fluval 404 till ett sköldpaddskar (låg vatten nivå) där "lyfthöjden" är ca 25-30cm från vattenytan till högsta punkten.

Man kan i det fallet lyckas om man pumpar som en galning, men känns lättare att bara stoppa i kulan vid själva uppstarten (jag har den inte i annars pga att det fastnar så mycket växtdelar annars)
men heeke om du plockar isär insugskorgen så ser du att kulan inte på nåt vis fungerar som backventil då den inte sluter tätt! kulans funktion är att förhindra att växtdelar åker igenom och blockerar slangen!:)
#16 - 22 april 2008 18:20
med mitt brukar jag dra igång den så motorn går och sen pumpar jag för glatta livet, då brukar den gå igång med sug å blås. Om inte motorn startar är det bara å sopa till den så går den igång...
#17 - 22 april 2008 20:07
åheim skrev:
men heeke om du plockar isär insugskorgen så ser du att kulan inte på nåt vis fungerar som backventil då den inte sluter tätt! kulans funktion är att förhindra att växtdelar åker igenom och blockerar slangen!:)

Sagt och gjort ;)
[ATTACH]11605[/ATTACH]

Till vänster: Nedre och övre delen av insugssilen. Här syns den kant på den nedre delen som kulan tätar mot när den trycks ner, dvs när vattnet går i "fel" riktning.

Mitten: Övre delen med kulan. Här finns plats runt om kulan så vattnet kan passera i "rätt" riktning.

Till Höger: Nedre delen med kulan, Här ligger kulan an mot den kan som syns på den vänstra bilden. Inte "dropp-tätt" men tillräkligt för att få igång häverten när man pumpar igång filtret.

Att kulan skulle hindra växtdelar att komma in i slangen håller jag iofs med om. Den är dock lite för effektiv och sätter igen om man har mycket av den varan. Silen står ju för grovgörat och det som ändå passerar låter jag hellre gå ner i filtret än att behöva rensa runt kulan 2ggr i veckan. Därför kör jag utan kula i sköldpaddskaret.

Sorry åheim [:o], men vad brukar man säga; Även solen har sina fläckar ;)
#18 - 22 april 2008 20:42
Heeke!!! jag tog tillochmed bort mitt insug och kollade igen hur det funkade och tamej sjutton så stoppar bollen flödet! DU HADE RÄTT!!! fan också:D
schyysta bilder förresten!

Annons