idiotiskt erbjudande

#1 - 12 januari 2007 22:25
Jag har sett ett erbjudande som går ut på att om man köper ett akvariepaket så får man en viss procent rabatt på fisk, obegränsat antal köp under en månad.

Då är det klart att man som nybörjare har svårt att vänta med att köpa på sig en massa fisk tills akvariet uppnått biologisk balans.

Idiotiskt!
#2 - 12 januari 2007 22:31
Jag har sett ett erbjudande som går ut på att om man köper ett akvariepaket så får man en viss procent rabatt på fisk, obegränsat antal köp under en månad.

Då är det klart att man som nybörjare har svårt att vänta med att köpa på sig en massa fisk tills akvariet uppnått biologisk balans.

Idiotiskt!

Jo det är så dumt så...
Min zooaffär vill helst ha ett godkänt vattenprov innan dom säljer fiskar till kunden till rabbat pris altså.. då vet man att balansen är bra! ganska smart..
#3 - 12 januari 2007 22:33
Då får vi väl hoppas på att personalen avråder från alltför snabbt inköp av fisk och påpekar att de har tid att låta akvariet komma i balans och sen komma tillbaka efter nån vecka istället. På så sätt är det ju rätt shysst att få rabatt.
#4 - 12 januari 2007 22:34
smart sätt att tjäna pengar .
#5 - 12 januari 2007 22:39
jag kan ju ha missuppfattat rabatten; men som jag fattat det så gäller det en månad från det man har köpt akvariet.

verkar seriöst med en butik som kräver vattentest, i min affär är det mer "no questions asked" och jag blir ledsen av att ett fiskliv är värt så litet.

egentligen kanske man förlorar på rabatten om man köper en massa fisk som ändå bara dör av för höga nitritvärden...
#6 - 12 januari 2007 22:41
Man kanske har fler kar då är det bra med rabatten
#7 - 12 januari 2007 22:44
stene skrev:
Man kanske har fler kar då är det bra med rabatten

sant. men det känns som det är riktat mot nyblivna akvarister och det är det jag reagerar på.
#8 - 12 januari 2007 22:46
Det är som jag sa tjäna pengar det är klart man blir fundersam när sådant dyker upp
#9 - 12 januari 2007 22:52
"vår" affär har detta erbjudande....men inte bara på fisk....utan allt

för oss som startar från noll = bra

Behöver allt ifrån håv till grus till termometer till foder till växter till ---ALLT.

Bortsett från fiskarna som kostar sina modiga pengar så finns det en massa annat som man kan få rabatt på om man köper ett kar.....

"vår" affär tog sig dessutom tiden att förklara i detalj hur lång tid det tar...vilket är längre än rabatten sträcker sig.

så för oss är den bra

Kensa (via hustrun Celias profil)
#10 - 12 januari 2007 22:56
Brukar inte det mesta följa med ändå i akvariepaketet?
#11 - 12 januari 2007 22:59
smegga skrev:
Jo det är så dumt så...

Min zooaffär vill helst ha ett godkänt vattenprov innan dom säljer fiskar till kunden till rabbat pris altså.. då vet man att balansen är bra! ganska smart..

Vad mäter de då för något, Filterbakterier eller?
#12 - 12 januari 2007 23:13
Vad mäter de då för något, Filterbakterier eller?

Nitrit halten kanske....du vet Man behöver inte ha fiskar i akvariet för att det ska bli nitrit....Överbliven mat bidrar med till nitrit!! Eller har jag Fel??
#13 - 12 januari 2007 23:18
det är väl antagligen nitrit de mäter.

fast det dröjer väl en vecka eller så innan nitriten syns, så...
men det är tanken som räknas!

bra tycker jag i alla fall att det är. visar på att de bryr sig om fiskarna OCH sina kunder.
#14 - 13 januari 2007 00:42
Har oxå pratat med en affär som gav rabatt under en månad på tex fisk. Pratar man lite snällt med dom om nitrit tex i början sträcker dom nog ut tiden istf att riskera att mista en kund och rykte. Man kan ju hoppas iaf.
#15 - 13 januari 2007 01:05
fast det är ju bra med rabatt när det gäller växter....det skulle jag vilja ha
#16 - 13 januari 2007 08:05
Det är inga problem att köpa fisk direkt. Bara man tar det försiktigt i början.
#17 - 13 januari 2007 10:55
hmmm, vet inte om jag håller med gällande att det är idiotiskt till 100%

pga att det finns vattenförebredande preparat som efter 24h gör vattet biologiskt aktivt nog så du kan köpa fiskar. detta medel kostar bara 70 kr, så det är 70kr de är smarta med att tjäna extra på. men samma 70kr förlorar de på rabatten som ges. om inte mer =)
#18 - 13 januari 2007 11:00
Även utan vattenberedningspreparat så är det inte idiotiskt. Rabbaten gäller 1 månad och efter tre veckor så är det inga problem med att fylla karet med fisk.
#19 - 13 januari 2007 11:02
Håller med! Tycker det är ett riktigt bra erbjudande!! :D Vart hittar jag det?
#20 - 13 januari 2007 11:18
Jag tycker det var ett ganska bra erbjudande, men jag förstår även kritiken eftersom det kan bli fel med för mycket fisk från början om man saknar kunskap.

Men är det en seriös butik borde dom kunna informera om riskerna.
Ibland tycker jag det gått lite hysteri i uppstartsproblemen, tar man det lugnt med matandet och har måttligt med fisk blir det oftast inga problem.

Vad jag däremot ser som ett större problem med dessa nybörjarpaket är dom små underdimensionerade filter som ofta följer med och med dessa är det nära nog omöjligt att få en bra balans i karet.
#21 - 13 januari 2007 13:36
tycker själv att det är ett bra erbjudande.. ingen som säger att man måste köpa 100 fiskar samtidigt.. men innom en månad är det ju absolut ingen fara att sätta i fisk.. bara man tar det lugnt..

jag hade varit glad om jag fick rabatt på fisk ja...
#22 - 13 januari 2007 14:35
jag hade också blivit glad :).
#23 - 14 januari 2007 01:13
Har man lite vana åtminstone av akvarium kan det ju funka. Men en säljglad affär och en nybörjare som fyller upp akvariet med fisk är väl ingen höjdare ändå? Sen att mata försiktigt i början kan vara svårt att få till rätt för nybörjare. Jag har ingen bra koll på det men nog är det väl en del på forumet som fått problem i starten både med och utan preparat?

Annons