idiot på Blocket

#1 - 26 januari 2006 15:56
Är inte detta olagligt o straffbart

60L
Fiskar:
Silverhaj, kan bli 30cm stora
2st små malar plus en stor mal,
de 2 små malarna vet ja inte vad det är för sort.
Men Den stora är en pansarmal och den kan bli upp till 30-40 cm stor
2st neontetrar
3st scalarer!

http://www.blocket.se/vi/7069995.htm?ca=8_s
#2 - 26 januari 2006 16:02
Ja, hur ser lagen ut egentligen? Skulle vara intressant att veta.
#3 - 26 januari 2006 16:06
så en till annons som kom upp för allmän smutskastning... *suck*
#4 - 26 januari 2006 16:07
Och du tror att det blir bättre av att du hänger ut honom på zoopet?????

Jag tycker att det är bättre att du personligen mejlar honom och förklarar vad du tycker om hans idiotiska annons istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 26 januari 2006 16:11
Visst är akvariet för litet men det är kanske anledning till att han säljer det - vad vet jag.
Just nu är ju inte fiskarna så där jättestora enligt bilden i alla fall.

Att kalla någon idiot utifrån den annonsen blir snarast löjligt.
#6 - 26 januari 2006 20:42
Ja Kjell... Reagera OCH agera... gnäll inte hela tiden utan att göra ngt åt det!

Edit: stavfel
#7 - 26 januari 2006 21:11
[QUOTE=mayday]Är inte detta olagligt o straffbart

Men Den stora är en pansarmal och den kan bli upp till 30-40 cm stor

http://www.blocket.se/vi/7069995.htm?ca=8_s[/QUOTE]

Shit! en pansar mal på 30-40 cent! den vill jag HA! :O
(sen om man ska titta lite tråkigt på annonsen så verkar det som att den som säljer har insett sin begränsning när det gäller kar,, så klaga inte utan köp billigt! :D
#8 - 26 januari 2006 21:59
fast ändå, man ska kolla upp vad som gäller (oavsett djur) INNAN man köper det vilket denna person uppenbarligen inte gjort vilket i sin tur är idiotiskt.
#9 - 26 januari 2006 22:03
Hmm hur många här inne har inte köpt en fisk som inte varit den de trott?
Bara att titta på antalet frågor som ploppar upp där frågan lyder "har köpt fisk, vad är det?"
Jag tycker det är skitbra att personen säljer sitt kar... Men agera kreativt och maila säljaren istället och gör ngt åt saken...
#10 - 27 januari 2006 03:49
ska man gnälla på alla dumma,konstiga,onormala eller på annat sätt utstående annonser på blocket så är det ett heltidsjobb
#11 - 27 januari 2006 04:03
[quote=Raven]ska man gnälla på alla dumma,konstiga,onormala eller på annat sätt utstående annonser på blocket så är det ett heltidsjobb[/quote]

Ja Raven, eller saker som folk gör öht, som strider mot ens egna åsikter och tankar....[xx(]
#12 - 27 januari 2006 04:11
men får allt hålla med delvis om vissa åsikter om dom annonser som finns.

såg en dator förra året på blocket.
pris 20.000kr nypris 40.000kr
det var en 486:a och en modern ipod har mer processorkraft en än sån dator.

men också sett många annonser på datadelar där dom vill ha mer för begnagnat än va nytt kostar i affärn.

sett mopeder därf olk vill ha typ likamycket som nypriset.
finns gott om drömmare där.
#13 - 27 januari 2006 04:23
Ja men självklart tycker alla olika, men att gnälla hjälper verkligen inte...
#14 - 27 januari 2006 04:25
inte på annonser nä, då är det lite försent
#15 - 27 januari 2006 19:33
Inte annars heller;) Gnäller ngn på mig blir jag "trotsig" och ignorerar totalt.
Det är skillnad på kontruktiv kritik och skit... Kan man inte hantera kontruktiv kritik får man problem i livet, tror jag. Men gnäll eller tjat ger iaf mig horn i pannan och dövörat slår till direkt.
#16 - 27 januari 2006 19:37
hahaha välkommen i klubben qenzo.

hamnat i bråk många gånger när chefer har kommit till exempel med en massa gnäll utan att veta va som händer å sker.

för inte å tala om chefer som hotar, f*n va ja hatar de slår bakut direkt och gör precis tvärtom.
#17 - 27 januari 2006 19:39
*Bildar sluta-gnäll-och-tjata-klubb*
#18 - 27 januari 2006 19:41
sen får man också tänka på att va negativ till nåt inte är samma som tjat
#19 - 27 januari 2006 22:46
Nej självklart inte, men dock anser jag att då det om och om igen dyker upp trådar lik denna, inte bara på detta forum, så görs det inget åt det hela. Utan gnället bara fortsätter... nag nag nag...
#20 - 27 januari 2006 22:49
man får väl hoppas fiskarna får de bättre.
mycke mer kan man ju inte göra direkt.
#21 - 27 januari 2006 23:01
Vad gnällig du är quenzo
#22 - 27 januari 2006 23:03
och hur gör man för att få smilegubbarna i texten (frågar jag efter 550 inlägg)?
#23 - 27 januari 2006 23:13
trycker på gå till avancerad.. :)
#24 - 27 januari 2006 23:38
ja och så hamnar de i rubriken...grrr
#25 - 28 januari 2006 07:04
Men va Fan

Nu är jag trött på sånna här inlägg detta är inte ett forum för djurätts aktivister utan det är ett trevligt forum för akvarietokar.
Sånt här kan ni skriva på djurskyddföreningens hemsida om det finns någon.
Jag är i mot djurplågeri men allt handlar inte om det det kan va ett omedvetet tänkande. I Japan lagar man tydligen fisk levande och än hur mycket ni än gapar o skriker så kan ni inte göra ett skit åt det.
Så om ni vill göra något gå med i någon förening
hoppas sånna här inlägg blir bannade i framtiden.
/Bobbyfuller
#26 - 28 januari 2006 07:29
[QUOTE=bobbyfuller]Nu är jag trött på sånna här inlägg detta är inte ett forum för djurätts aktivister utan det är ett trevligt forum för akvarietokar.
Sånt här kan ni skriva på djurskyddföreningens hemsida om det finns någon.
Jag är i mot djurplågeri men allt handlar inte om det det kan va ett omedvetet tänkande. I Japan lagar man tydligen fisk levande och än hur mycket ni än gapar o skriker så kan ni inte göra ett skit åt det.
Så om ni vill göra något gå med i någon förening
hoppas sånna här inlägg blir bannade i framtiden.
/Bobbyfuller[/QUOTE]
Vad du tar i och det ska du kunna, i ett forum kan man uttrycka sin åsikter så länge man håller sig till reglerna, även mayday.
#27 - 28 januari 2006 10:09
[QUOTE=Raven]man får väl hoppas fiskarna får de bättre.[/QUOTE]

Precis! Det är det som är det viktiga. Tyvärr så kan en sån annons även bidra till att andra okunniga människor tror att det är helt ok att hålla fiskar på det sättet.

Sen håller jag med qenzo om att det är bättre att kontakta personen i fråga och komma med konstruktiv kritik än att skriva ett inlägg här. Dock förstår jag även mayday som blivit upprörd och ville bara prata av sig med sina medakvarister. Och då kan det inte vara så kul att få vissa reaktioner...
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 28 januari 2006 10:20
Självklart kan och skall man kunna ta upp djurrättsfrågor här på Zoopet - snarare ser jag det som positivt att sådant tas upp här.

Men nog får man räkna med att man får reaktioner om man gör det på detta sätt - dvs genom att kalla någon annan idiot utifrån en annons - då har man så att säga lagt ribban:p

Sedan har jag fortfarande lite svårt att se det fruktansvärda i denna annons. Det kanske handlar om en person som insett att hon/han har ett alldeles för litet akvarium när fiskarna växer till sig. Dessutom har ju han/hon lagt in en varning för att vissa av fiskarna blir väldigt stora så att inte den som köper akvariet skall göra samma misstag som han/hon gjorde.
Nåväl - detta är bara spekulationer från min sida - men att utifrån den annonsen kalla någon för idiot då är man helt fel ute.
#29 - 28 januari 2006 10:24
HEj!
finns det inte något medel eller nåra bakterier man kan hälla i akvariumet som angriper fiskarnas avföring och bryter ner den?
#30 - 28 januari 2006 10:25
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Nåväl - detta är bara spekulationer från min sida - men att utifrån den annonsen kalla någon för idiot då är man helt fel ute.[/QUOTE]

Ja, då har man idiotförklarat en stor del av Zoopets användare. Ett lite för hårt omdöme, enligt mig.

Mvh Jari
#31 - 28 januari 2006 10:31
[quote=sonor]HEj!
finns det inte något medel eller nåra bakterier man kan hälla i akvariumet som angriper fiskarnas avföring och bryter ner den?[/quote]

ställ denna fråga i en annan tråd som behandlar just detta ämne istället för en om blocket..
#32 - 28 januari 2006 19:46
Jag tycker i för sig att priset är idiotiskt, 700 kr för ett fult 60l kar.
#33 - 29 januari 2006 09:31
Är inte djurrätts frågor viktiga för utvecklandet för akvarium hobbyn.
Tycker det är Jätte viktigt att ha en dialog om det här på zoopet.
Om ni vill banna mig å andra för det,så gör det då!
Bara för att jag har djur i akvarium betyder inte att man ska få behandla dem hur som helst.
Ja djur i fångeskap är till för oss människor,men det betydder inte att jag gör vad jag kan för att dem ska få en sådan bra överlevnads miljö som jag bara kan skapa,det är mitt ansvar om jag väljer ha djur.Det är oxså mitt ansvar att ta reda på information om de djuren jag skaffar (misstag sker,felaktie inf från zoohandlare ,nätet osv)
Överiga djurrättsfrågor är oxså viktigt att man får ha dialog om här.Typ bara för att man äter kött,betydder det inte att man godkänner att djuret lider i onödan.
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 29 januari 2006 09:37
Är inte djurrätts frågor viktiga för utvecklandet för akvarium hobbyn.

Tycker det är Jätte viktigt att ha en dialog om det här på zoopet.

JO då och jag som ansvarar för sidan skrev också ovan
Självklart kan och skall man kunna ta upp djurrättsfrågor här på Zoopet - snarare ser jag det som positivt att sådant tas upp här

Däremot är det inte att föra en dialog att starta med att kalla någon för en idiot och definitivt inte utifrån den annonsen.
#35 - 29 januari 2006 09:49
[quote=Kjell Fohrman]Däremot är det inte att föra en dialog att starta med att kalla någon för en idiot och definitivt inte utifrån den annonsen.[/quote]

annonsen i sej säger i inte mycke men tycker det ser ut lite som ägaren säljer allt då h*n har upptäckt och känner att h*n inte kan ge fiskarna det hem dom förtjänar och det är väl egentligen det bästa.

om inte vore det rätt dumt å skriva ut hur stora fiskarna blir.
#36 - 29 januari 2006 09:53
Det kanske är lite off topic, men jag är nyfiken på hur lagen egentligen ser ut med avseende på akvariefiskar och deras livsmiljö. Är det någon som vet?
#37 - 29 januari 2006 09:58
[quote=Raven]annonsen i sej säger i inte mycke men tycker det ser ut lite som ägaren säljer allt då h*n har upptäckt och känner att h*n inte kan ge fiskarna det hem dom förtjänar och det är väl egentligen det bästa.

om inte vore det rätt dumt å skriva ut hur stora fiskarna blir.[/quote]

Precis, h*n har ju inte direkt kommit med falsk varudeklaration, utan ger ju information om fiskarnas slutliga storlek.
Detta gör nog förhoppningsvis att många tänker till och inte köper akvariet och fiskarna för att fortsätta ha dessa i redan nämnda akvarium!! *pust*:p

.......men det är klart, säker kan man ju aldrig vara!!![:D]
#38 - 29 januari 2006 10:02
[quote=sockerconny].......men det är klart, säker kan man ju aldrig vara!!![:D][/quote]

man kan ju hoppas på de bästa ialllafall.

Björken, lagar å regler om fiskhållning är åt h*****e om du frågar mej typ då dom är på tok för få ocj för veka.
är ju lagligt att ha guldfisk i skål till exempel.
guldfiskålar är ju förbjudna i bl.a rom och vissa butiker i sverige som tropicalzoo har slutat sälja dom.

EDIT:
saxat från tropicalzoo's hemsida.

"GULDFISKSKÅL"
helt värdelösa för fisken!

Vi säljer inga skålar!

Stor vattenvolym i förhållande till ytan. Det blir ett dåligt syreutbyte.
Insyn från alla håll, som det oftast blir med en skål, orsakar stress.
Det brukar vara lite inredning (och hur mycket får man plats med i en skål?), vilket också orsakar stress för fisken.
Skålarna är för små. Det blir inget utrymme kvar att få "vara fisk".
Detta är djurplågeri.
Behövs det verkligen fler orsaker?
Efter samtal med Jordbruksverket.

Allmänna råd till 12 kap. 6 och 7 §§
Jordbruksverkets föreskrifter
i anslutning till djurskyddslagen (1988:534)

Fiskarna bör inte hållas i skålformade akvarium,
såsom guldfiskkupor.

Vad man kan göra med en "guldfiskskål"

* Lägga i glasfiskar. Det är prydnadssaker, som inte mår dåligt av att vara i en skål.
* Lite engelsk sjösten och ett blått ljus.
* Lite engelsk sjösten och ett gult ljus.
* Lite engelsk sjösten och ett rött ljus.
* Lite engelsk sjösten och en växt.
* Krossa den.s
#39 - 29 januari 2006 10:08
Så det finns alltså inga lagar för akvariefiskhållning, förstår jag dig rätt?
#40 - 29 januari 2006 10:17
lagar finns men då går det under djurplågeri om ja fattat de hela rätt.
så missköter du fiskarna kan djurskyddsinspektören komma och beslagta dom, inget skämt utan det har faktiskt hänt men då får de nog gå väldigt långt.

men däremot när det gäller utställningsakvarier så finns en massa regler att ta hänsyn till.
var ju en guldsmed elelr optiker som fick besök och blev ålagd att flytta guldfiskar från skål till akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 29 januari 2006 10:35
Det finns ett förslag om att de lagar som gäller för affärer även skall gälla för privatpersoner fr.o.m. nästa årsskifte.

Sedan för att vara lite elak så tycker jag att ett förbud på guldfiskskålar också bara är ett beslut för att stilla opinionen och vinna lättköpta poäng istället för att göra något verkligt aktivt för en förbättrad djurhållning.
Varför skulle det vara bättre för en guldfisk att vara i ett 10 liters akvarium än i en 20 liters guldfiskskål?????????? Enligt lagförslaget så skulle det uppenbarligen vara så.

Det vore bättre om myndigheterna ställde krav på info i affärena om varje arts krav. Idag finns det ett krav att info skall skickas med (vilket är tokigt eftersom man borde få infon före köpet) men inte ens de kontrolleras och inte heller innehåller i den info som ges finns det någon kontroll över.
#42 - 29 januari 2006 10:52
[quote=Kjell Fohrman]Sedan för att vara lite elak så tycker jag att ett förbud på guldfiskskålar också bara är ett beslut för att stilla opinionen och vinna lättköpta poäng istället för att göra något verkligt aktivt för en förbättrad djurhållning.
Varför skulle det vara bättre för en guldfisk att vara i ett 10 liters akvarium än i en 20 liters guldfiskskål?????????? Enligt lagförslaget så skulle det uppenbarligen vara så.[/quote]

lite elak, skulle mer kalla det snällt ;)
skämt osidå så är det inte riktigt korrekt att förbjuda skålar utan istället skulle det finnas tydliga regler om syresättning inredning bottenmaterial insynskydd och dylikt och då va mer specifierade men också att även få fram minimistorlek på akvarier till fiskar.
men även ha undantag som ex: tillfälligt karantänsakvarie
men också skriva med hur fiskar ska transporteras.
oskyddat i plastpåse är ju inte bra såhär i vintertid eller sommartid i solen.
finns ju små fina kylväskor.
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 29 januari 2006 10:58
Jag är inte alls så säker på att det hjälper med en massa lagar hit och dit om inte intresse och kunskap finns. Vad hjälper det t.ex. om akvariet är stort nog om ägaren struntar i vattenbytena.

Nej - lagtstifta om adekvat och väl synlig artinfo i affären (inte den info i "frimärkesstorlek" som återfinns på en del ställen) och sedan är det upp till affärer, föreningar och hemsidor som Zoopet att få folk att följa dessa också.
#44 - 29 januari 2006 11:40
jo bra information i butiken om storlekar skulle kunna göra mycket.

men sen skulle jag ändå vilja påstå att det behövs stricktare lagar om akvariestorlek till exempel.
får många köper utan att bry sej om djuret ifråga.
#45 - 29 januari 2006 11:49
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jag är inte alls så säker på att det hjälper med en massa lagar hit och dit om inte intresse och kunskap finns. Vad hjälper det t.ex. om akvariet är stort nog om ägaren struntar i vattenbytena.

Nej - lagtstifta om adekvat och väl synlig artinfo i affären (inte den info i "frimärkesstorlek" som återfinns på en del ställen) och sedan är det upp till affärer, föreningar och hemsidor som Zoopet att få folk att följa dessa också.[/QUOTE]
Anser Fohrman att den artinfo som kan köpas av Zoopet är tillräcklig.
Jag är med i en förening (Ådalens Akvarieförening) som har studiecirklar om akvariefiskar vattenkemi och skötsel men intresset att gå med i en förening är inte stort.
För något år sedan annonserade Kramfor Koiklubb om studiecirkel för damm/akvariefiskar det kom 1 anmälan.
Frågan är hur når man de som har behov att lära sig mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 29 januari 2006 12:42
Anser Fohrman att den artinfo som kan köpas av Zoopet är tillräcklig

Som basinfo - ja

Frågan är hur når man de som har behov att lära sig mer

Det viktigaste blir nog genom infon i affären.

men sen skulle jag ändå vilja påstå att det behövs stricktare lagar om akvariestorlek till exempel.

får många köper utan att bry sej om djuret ifråga.

Men man kan ju aldrig kolla ändå och då tycker jag att det är en verkningslös lag.
Dessutom måste det ju vara OK att ha fisk i mindre akvarier när de är små etc. Så att ha en lag som reglerar storleken på akvarier för 3.000 arter i olika tillväxtstadier blir omöjlig att skapa. Och om nu någon skulle lyckas göra det - vem skulle kunna hålla reda på den då.
#47 - 29 januari 2006 12:51
som kund bör man ha lite sunt förnuft tycker jag. man kan ju inte gå in och impulsköpa något för att den är fräck, snygg etc utan att veta något om den.

man kan inte begära att handlaren ska kunna allt om alla fiskar som finns inne

det är ju lite som att anklaga bilhandlaren för att porschen gick så fort att man förlorar körkortet :)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 29 januari 2006 12:54
man kan inte begära att handlaren ska kunna allt om alla fiskar som finns inne

Men en viss basinfo om en art och dess skötsel bör man ändå kunna ge i affären annars tycker jag nog inte att man skall sälja arten alls eller ev. bara sälja till någon som bevisligen har den kunskapen.
#49 - 29 januari 2006 13:04
[QUOTE=Kjell Fohrman]Men en viss basinfo om en art och dess skötsel bör man ändå kunna ge i affären annars tycker jag nog inte att man skall sälja arten alls eller ev. bara sälja till någon som bevisligen har den kunskapen.[/QUOTE]

tja ett annat exempel är ju påfåglar som finns i alla affärer, tror samtliga handlare säger att den blir en stökig 30+ cm fisk man endå köper folk den i parti och minut.

förövrigt så tycker jag att det är en rätt ok annons och hade det varit jag som satt ut den och får läsa den här tråden så hade det inte vart kul.

så trådskaparen "tänk" och sen skriv en tråd nästa gång
#50 - 29 januari 2006 13:42
[quote=Kjell Fohrman]Det finns ett förslag om att de lagar som gäller för affärer även skall gälla för privatpersoner fr.o.m. nästa årsskifte.[/quote]

Var kan man läsa om de lagar som gäller för affärer och utställningar?

Vad gäller frågan om djurplågeri så borde väl samma sak gälla för fiskar som för andra djur, d.v.s. att man kan anmäla vanvård till djurskyddsmyndigheten eller vad det nu heter? Jag skulle kunna räkna upp ett stort antal akvarieägare (restauranger, privatpersoner etc) som uppenbart missköter sina fiskar. Fast i många fall skulle man väl inte vilja anmäla detta när det är vänner det gäller. Till och med att påpeka det kan ju kännas jobbigt. Det värsta jag sett är en guldfisk i en skål på en restaurang. Det var så trångt att den inte kunde röra sig ur fläcken, stod och simmade på stället därför att skålen var fullproppad med diverse prydnadsföremål.
#52 - 29 januari 2006 14:05
Tack :)
#53 - 29 januari 2006 18:20
"Men Den stora är en pansarmal och den kan bli upp till 30-40 cm stor"
Ska inte gnälla men jag tycker att det är sorgligt! Han skriver ju inte att fiskarna kräver ett akvarium på flera hundra liter! Det är ju fiskarna som blir lidande av det hela. Det är ett dåligt skämt eller en väldigt okunnig akvarist.
Dom flesta vet ju att en pansarmal bara blir några cm och att silver hajar på 30 cm inte får plats i ett sånnt litet akvarium.
#54 - 29 januari 2006 18:29
[quote=Hugin]"Men Den stora är en pansarmal och den kan bli upp till 30-40 cm stor"
Ska inte gnälla men jag tycker att det är sorgligt! Han skriver ju inte att fiskarna kräver ett akvarium på flera hundra liter! Det är ju fiskarna som blir lidande av det hela. Det är ett dåligt skämt eller en väldigt okunnig akvarist.
Dom flesta vet ju att en pansarmal bara blir några cm och att silver hajar på 30 cm inte får plats i ett sånnt litet akvarium.[/quote]

de finns allt vissa pansarmalar som blir betydligt större än "några cm" det finns ju massor olika pansarmalar. men de står ju inte vilken typ av pansarmal han har.
#55 - 29 januari 2006 18:37
Han kanske förväxlade dem med botior, det finns ju vissa likheter......
#56 - 29 januari 2006 18:39
[quote=andreassofus]de finns allt vissa pansarmalar som blir betydligt större än "några cm" det finns ju massor olika pansarmalar. men de står ju inte vilken typ av pansarmal han har.[/quote]
Om man köper en pansarmal på 30 cm är den nog inte så vanlig i handeln, och då är den dyr och man vet att den inte går att ha i ett 60 l akvarium eftersom man har kollat upp information om den fisken. Förresten såg säljaren inte så fisk intresserad ut.
#57 - 29 januari 2006 18:42
[quote=Hugin]
Ska inte gnälla men....[/quote]
:confused:

Han skriver ju inte att fiskarna kräver ett akvarium på flera hundra liter!

Seriöst talat, hur ofta ser du tex en annons här på Zoopet med, låt oss säga Skalarer till salu, där säljaren tydligt skriver i annonsen vilka mått på akvariet som rekommenderas?????

Det är ett dåligt skämt eller en väldigt okunnig akvarist.

Gäller det i så fall annonsörerna på denna sida oxå?!?!
#58 - 29 januari 2006 18:50
[quote=Hugin]Om man köper en pansarmal på 30 cm är den nog inte så vanlig i handeln, och då är den dyr och man vet att den inte går att ha i ett 60 l akvarium eftersom man har kollat upp information om den fisken. Förresten såg säljaren inte så fisk intresserad ut.[/quote]

om den är vanlig eller dyr har väl inte med saken o göra men. och nu är de väl ingen som har sagt att han har kollat upp infon om dom fiskarna innan han köpte dom??
#59 - 29 januari 2006 19:12
[quote=andreassofus]om den är vanlig eller dyr har väl inte med saken o göra men. och nu är de väl ingen som har sagt att han har kollat upp infon om dom fiskarna innan han köpte dom??[/quote]
Om man köper en dyr fisk så vill man gärna veta om den kommer att överleva i akvariet. Vad får du det där med infon ifrån? Om man har kollar upp infon om dom fiskar man köper innan man köper dom så vet man om dom passar i ens akvarium.
#60 - 29 januari 2006 19:16
[quote=Hugin]Om man köper en dyr fisk så vill man gärna veta om den kommer att överleva i akvariet. Vad får du det där med infon ifrån? Om man har kollar upp infon om dom fiskar man köper innan man köper dom så vet man om dom passar i ens akvarium.[/quote]

missuppfatta dig där med infon. men om han nu inte är så vidare intresserad av akvarium så kanske bara köpte nån fisk som han tyckte va fin.. men de har ju inte vi nån aning om hur de ligger till så vi kan ju bara spekulera :)
#61 - 29 januari 2006 19:16
[quote=sockerconny]

Seriöst talat, hur ofta ser du tex en annons här på Zoopet med, låt oss säga Skalarer till salu, där säljaren tydligt skriver i annonsen vilka mått på akvariet som rekommenderas?????

Gäller det i så fall annonsörerna på denna sida oxå?!?![/quote]
Men om nån tror att fiskarna slutar i växten? Det är ett vanligt resonermang angående storleken på akvarier. Dom blir missbildade och slutar i växten är rätt svar. Han säljer ju allt i ett paket och borde upplysa köparen om att fisken inte slutar att växa och kommer att kräva ett större akvarium.
#62 - 29 januari 2006 19:19
[quote=andreassofus]missuppfatta dig där med infon. men om han nu inte är så vidare intresserad av akvarium så kanske bara köpte nån fisk som han tyckte va fin.. men de har ju inte vi nån aning om hur de ligger till så vi kan ju bara spekulera :)[/quote]
Jo, det kan hända. Men har faktist aldrig hört om pansarmalar som blir 30 cm och existerar i handeln. Såna fiskar finns säkert hos dom som specialiserar sig på denna typ av fisk.
#63 - 29 januari 2006 19:23
[quote=Hugin]Jo, det kan hända. Men har faktist aldrig hört om pansarmalar som blir 30 cm och existerar i handeln. Såna fiskar finns säkert hos dom som specialiserar sig på denna typ av fisk.[/quote]

nej inte ja heller.. den största här på zoopet är 13cm
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 29 januari 2006 19:37
Det finns inga pansarmalar på 30 cm - men bara för att man nu råkat skriva något sådant är man inte en idiot.

Men infon finns faktiskt här på Zoopet och om man nu klarar av att läsa en annons klarar man nog av att läsa en artbeskrivning också.
#65 - 29 januari 2006 19:45
[quote=Kjell Fohrman]
Men infon finns faktiskt här på Zoopet och om man nu klarar av att läsa en annons klarar man nog av att läsa en artbeskrivning också.[/quote]
Absolut, men min undran till Hugin är: Vad gör killen med Blocket-annonsen till en större "idiot" än en "seriös" akvarist på Zoopet, trots att (troligtvis) ingen av de skriver rekommendationer i annonsen?!?
#66 - 29 januari 2006 19:56
[QUOTE=Kjell Fohrman]Det finns inga pansarmalar på 30 cm.[/QUOTE]
I alla fall visade Sven Kullander upp ett spritinlagt exemplar av vad som såg ut som en gigantiskt pansarmal på i alla fall uppmot 25 cm vid ett möte på Naturhistoriska någon gång på 1980-talet. Då ej beskriven art har jag för mej. Undrar vad det var för något egentligen?
:confused:
#67 - 30 januari 2006 09:58
[QUOTE=erikthur]I alla fall visade Sven Kullander upp ett spritinlagt exemplar av vad som såg ut som en gigantiskt pansarmal på i alla fall uppmot 25 cm vid ett möte på Naturhistoriska någon gång på 1980-talet. Då ej beskriven art har jag för mej. Undrar vad det var för något egentligen?
:confused:[/QUOTE]
Var det en vanlig pansarmal (dvs Corydoras :))? Annars blir ju Hoplosternum littorale 24 cm enligt FishBase, men det är ju inte direkt någon ny art:
http://www.fishbase.se/Summary/SpeciesSummary.php?id=5377
http://www.planetcatfish.com/catelog/callicht/hoploste/394_8.PHP
#68 - 30 januari 2006 10:06
[QUOTE=mmm]Var det en vanlig pansarmal (dvs Corydoras :))? Annars blir ju Hoplosternum littorale 24 cm enligt FishBase, men det är ju inte direkt någon ny art:
[/QUOTE]
Det såg ut som en Corydoras som man inte ville reta upp...
#69 - 30 januari 2006 13:41
[QUOTE=robban]man kan inte begära att handlaren ska kunna allt om alla fiskar som finns inne[/QUOTE]

Det är väl ingen som kan allt om nånting. MEN jag tycker absoult man ska ställa krav på att handlaren måste ha tillräckligt med kunskap om de fiskarna h*n har i butiken. Plus att h*n alltid ska förse kunden med tillräcklig information.
#70 - 30 januari 2006 19:41
Problemet anser jag ligger hos grossisten med, eftersom det är OFTA som handlaren får fel information!
Jag har själv köpt en fisk som sedan visade sig vara ngt helt annat. Men den info handlaren fått var galen.
Kjell Fohrman
Administrator
#71 - 30 januari 2006 19:57
[quote=qenzo]Problemet anser jag ligger hos grossisten med, eftersom det är OFTA som handlaren får fel information!
Jag har själv köpt en fisk som sedan visade sig vara ngt helt annat. Men den info handlaren fått var galen.[/quote]
Bör väl påpekas att rent juridiskt så förekommer enbart informationsplikt gentemot en kosument. Så med andra ord har inte grossisten någon som helst skyldighet att informera vilket självklart inte hindrar att jag tycker att också de bör göra det.
#72 - 1 februari 2006 10:26
Tror inte bara problemet ligger i att säljaren inte informerar köparen. Jag har pratat en del med folk som jobbar i div. olika zoobutiker och de säger att de har gett upp. De har försökt att informera folk, frågat vad de har för akvarium, vilka fiskar de har hemma o s v. Även om de avrått kunden från köp så är det många som ändå vill "chansa" på att det ska fungera. Kan ju förstå att man tröttnar till slut. Däremot blir de glada och berättar gärna ifall en kund frågar.

Tycker det är lite att ta bort ansvaret från köparen. Som köpare har man skyldighet att se till att man har rätt miljö för djuret man köper. Känns ju orimligt att säljaren ska bära det ansvaret tycker jag. Tror många som köper fisk inte vill höra att just den sorten de vill ha inte passar i deras akvarium, deras storslagna planer går i kras. Det beror antagligen på att de vanligaste fisksorterna är så pass billiga att folk anser sig ha råd att chansa. Förjävligt, det är ju för f-n ett liv man tar med sig hem, som man själv har ansvar för!

Djuren vi har ska ha det bra! Och ja jag vet att många kommer dra till med "de skulle ha det så mycket bättre i naturen" osv, men det handlar inte om det nu. Och jag är inte säker på att det är så mycket bättre att vara fisk i naturen heller för den delen...

Mina åsikter bara...

Mvh Erik
#73 - 1 februari 2006 10:35
bara att hålla med erik!

det är ett stort ansvar hos köparen!
#74 - 1 februari 2006 10:38
hahaha vi är alla lika goda kålsupare ;)
#75 - 1 februari 2006 11:42
Ja Erik, tyvärr är det nog ofta så som du säger också :( Fast jag tror att det skulle hjälpa en del i fall det fanns skriftlig information om de olika fiskarterna vid varje akvarium, plus info som kunden får med sig hem. Plus att i den informationen bör även nämnas vad *lagen* säger. En del skulle nog tänka två gånger i fall de insåg att vissa saker är olagliga.

Men det är även ett faktum att både jag och många andra akvarister har fått helt galna "råd" när man frågat på akvariebutiken. Och därför tycker jag att det borde ställas större krav på akvariehandlarnas kunskaper.
#76 - 1 februari 2006 15:13
Ja det är ju självklart att handlaren inte kan kräva att köparen är en erfaren kunnig akvarist. Men seriösa handlare vet ju vad de säljer och vad som krävs för de olika fiskarna + andra djuren som säljs i butiken. Det är ju svårt att avgöra som oerfaren akvarist om handlaren är kvalificerad eller icke men tar man reda på information innan man kommer till butiken så blir det lite lättare. Internet finns ju på biblioteket så det går inte att skylla på att man inte har tillgång till informationen.

Oseriösa handlare kommer på sikt att automatiskt sållas bort eller ändra attityd gällande den egna kunskapen den dagen folk inser att även fiskar är levande varelser och tar reda på vad som krävs innan de hittar den "snygga" fisken i affären och gör ett impulsköp...
#77 - 1 februari 2006 15:34
[QUOTE=Erik Österlund]Oseriösa handlare kommer på sikt att automatiskt sållas bort eller ändra attityd gällande den egna kunskapen den dagen folk inser att även fiskar är levande varelser och tar reda på vad som krävs innan de hittar den "snygga" fisken i affären och gör ett impulsköp...[/QUOTE]

Hoppas verkligen den dagen kommer snart!

Jag tror ändå på saklig information i butikerna. Det är även en del ganska unga människor som blir intresserade av fiskar och det är kanske inte så lätt för dem att förstå att det krävs kunskaper. Inte bara en burk, vatten och fiskar...
#78 - 1 februari 2006 19:05
Det som är lite märkligt med annonsen är att vederbörande är väl medveten om hur stora hans fiskar skulle bli, och ändå står där med 60L kar... ????
#79 - 1 februari 2006 19:12
kanske läst på och insett sitt misstag?
#80 - 7 april 2007 01:24
Ytterligare en märklig annons
http://www.blocket.se/vi/11185628.htm?ca=15_s

Vad är en Päron Haj, haha paroon?
#81 - 15 april 2007 19:04
hahaha *asg* xD. Det var ju nån ny variant på paroonhaj.
#82 - 15 april 2007 20:25
nånå ungdomar.. det är ett vanligt stavfel.

A och Ä ligger nära varandra på tangentbordet ;)
#83 - 15 april 2007 21:22
Snälla ge er!!!

Skulle jag inte hängt på zoopet och bara åkt och köpt ett akvarium utan att ha läst innan (trotts att det är en levande saker) så är ju den allmänna uppfattningen att fiskarna matar man ju bara det är allt som behövs.

Själv tycker jag att det mest logiska vore om det bara fanns fiskar i djur affären som inte kunde bli 30-40 cm som vuxa.. Jag är ganska så logisk av mig så jag hade säkert kanske köpt en paronhaj om den bara såg lite roligare ut.

Jag tror att alla som skrivit skit här kastar pil i kuvös just nu.
Vem här inne har alltid vart 100% påläst i alla situationer innan de betalar i kassan? Och vem har ett akvarium på 579 miljarder liter som fiskarna igentligen skall ha..

Tycker också att det är riktigt synd om tråd skaparen.
#84 - 16 april 2007 12:59
Skulle kunna tänka mig att zoo affären inte riktigt har kunskapen eller är seriösa, man brukar ju fråga hur stor burk kunden har eller?
#85 - 16 april 2007 13:18
I de flesta butikerna men det fimms ju de butikerna som också skiter i det helt totalt verkar det som.
#86 - 16 april 2007 13:19
ursäkta det ska stå finns*. Där ser man ju hur lätt man trycker fel.
#87 - 16 december 2008 14:31
det finns inte så stor straff på det men fiskarna lär ju inte leva länge

Annons