Identifiering önskas (gurami)

#1 - 28 juli 2006 16:49
Har två guramis som jag skulle vilja ha identifierade. Jag gissar att det är samma sort med framavlade färger, men de kanske har namn därefter?

Vad är dett för sorter?
#2 - 28 juli 2006 17:18
Hejsan!

Fisken heter Dvärggurami (Colisa lalia)
Jag tror den första är "originalformen" (eller vad det nu heter) och den andra e nån avelsform..
#3 - 28 juli 2006 18:15
hihi, båda sorterna simmar i mitt akvarium! Otroligt roliga och fina fiskar att ha o göra med! Rekomenderar dom verkligen :D
#4 - 29 juli 2006 07:53
Tackar,

Anade att det var dvärggurami, men trodde att det var ett samlingsnamn och att de sedan kanske hade unika namn.
#5 - 29 juli 2006 08:24
Ja, det där är mina favoritfiskar Dvärggurami. Jag kan också rekommendera dem. Tror också att den senare är en avelsform medan den tidigare är den vanliga formen. Hanarna har starkare färger i orange eller blågrått medan honorna är blågrå eller vita. Det är absolut mina favoriter i akvariet i alla fall. Förutom malarna! Mina Dvärggurami är så tama att man kan klappa dem.
#6 - 30 juli 2006 08:54
[quote=ekmanjenny] Mina Dvärggurami är så tama att man kan klappa dem.[/quote]

Samma här! Mina vill typ bli klappade. Dom älskar att bli matade ur handen också :p
#7 - 1 augusti 2006 12:00
Jag har tänkt att inom kort skaffa mig just vildformen av dvärgguramin. Har två frågor till er som har dessa fiskar:

Funkar det att ha två par (2+2) i samma akvarie eller blir det bråk då?

Vet nu om fisken fungerar ihop med kampfisk?
#8 - 1 augusti 2006 18:27
[quote=Draupner]

Funkar det att ha två par (2+2) i samma akvarie eller blir det bråk då?

Vet nu om fisken fungerar ihop med kampfisk?[/quote]

Jag har två hanar och en hona. Fungerar utmärkt. Är inte 100, men 2+2 borde inte vara någon fara. Fråga i butiken :)

Jag har haft dem med kampfisk och det har fungerar utmärkt!
Lycka till
#9 - 1 augusti 2006 20:50
De säljs ju i par så det borde fungera. Om de koppas in samtidigt så är det nog inga problem. Tror kanske att det kan bli problem om man har det ena paret först, då kanske hanen blir lite sur när det kommer en till. Men jag tror det är rätt fredliga fiskar så 2+2 funkar nog.

Vad gäller kampfisk så vet jag inte men jag skulle inte ha dem tillsammans. Har dock för knapp erfarenhet för att svara. Jag har bara fått känslan av att kampfisken är svår att kombinera med andra arter annat än småtetror.
#10 - 1 augusti 2006 21:33
Då satsar jag på två par som köps samtidigt. Eventuellt köper jag kampfisk senare om känslan att de kommer att samsas fortfarande finns kvar.

Tack för svaren!
#11 - 1 augusti 2006 22:03
Om man kan ha 2 par beror ju på hur stort karet är :) är det 50 liter kan det ju bli lite trångt ;) men i ett större kar är det inte problem! De är väldugt fredliga :)
Kan fungera tillsammans med kampfisk, men chansen är lika stor att det inte fungerar.. så jag skulle nog inte chansa!
#12 - 1 augusti 2006 22:17
[quote=Draupner]Då satsar jag på två par som köps samtidigt. Eventuellt köper jag kampfisk senare om känslan att de kommer att samsas fortfarande finns kvar.

Tack för svaren![/quote]

Ja hur stort är akvariet och varför vill du absolut ha kampfisk. Som jag skrev tidigare så är kampfisken lite svår att ha med andra arter, även de fredliga. Dvärggurami är så vackra i sig, varför inte kombinera med något annat? Men vill du absolut ha kampfisk så är det klart du ska ha det men det är ju synd om det blir fel. Bättre i så fall att köpa ett till akvarium, ett litet där du kan ha kampfisken tillsammans med minitetror. Tycker jag i alla fall.
#13 - 1 augusti 2006 23:45
Nej då, jag måste inte absolut ha kampfisk. Tycker dock att de är väldigt fina så det vore roligt om fiskarna garanterat hade fungerat ihop. Hellre struntar jag i kampfisken är att fiskarna börjar mucka gräl.

Akvariet jag har är på 110 liter och huserar för tillfället 5 Neonregnbågar och 4 Ottisar.
Bilagor:
#14 - 2 augusti 2006 10:37
I 110 liter fungerar det utmärkt med 2 par dvärggurami! :)
#15 - 2 augusti 2006 11:59
Perfekt! Då är saken avgjord...

Annons