Identifiering av brun alg

#1 - 17 september 2004 16:20
Jag har fått någon brun typ av alg som kväver alla mina andra växter.
Någon som vet vad det är för alg och hur man kan bli av med den? I akvariet göder jag inget för tillfället och byter ca 30-40% vatten varje vecka. Jag kör med 2 st 58W lysrör. Bilder finns på http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=200899&gid=269806
#2 - 17 september 2004 19:22
Kan det kanske vara någon cyano-variant?
#3 - 17 september 2004 19:24
Jag är nog mer inne på trådalger
Fredrik
#4 - 17 september 2004 19:25
Nej det är inte Cyano.

#5 - 17 september 2004 22:54
Definitivt ingen cyanovariant. Plocka upp lite och lägg i ett glas med vatten, häll lite aceton eller väteperoxid i glaset, Blir algerna röda/rosa/lila då så är det någon form av rödalg. Jag skulle gissa på hjorthornsalger. ((Staghorn)Compsopogon sp.)
#6 - 17 september 2004 23:17
Kanske Brunslick eller kiselalger (det finns typer av kiselalger som är lite trådiga)?

Är algen tydligt trådig med långa trådar, eller mer som, öh, korta fibrer som liksom tovats ihop?

Och tillsätts det salt till akvariet? Både brunslick och de "toviga" kiselalgerna brukar man främst se i bräckvatten...
#7 - 18 september 2004 08:36
Tyvärr har jag varken väteperoxid eller aceton hemma, men jag får se om jag kan fixa det efter helgen. Jag provade att plocka upp algen och den var slemmig och hade korta fibrer som ganska lätt lossnade från varandra när man rörde runt lite i koppen där jag lagt dem.
Det finns inget salt alls i vattnet, däremot har jag tillsatt torv i filtret för att sänka Ph något. Kan det ha påverkat? Jag såg även att det flöt ett tunnt brunt lager på vattenytan också som också verkar vara alger. Mycket skumt! Jag har aldrig haft något liknande.
#8 - 18 september 2004 09:25
Korta trådar som lätt faller isär låter som kiselalger, och den bruna hinnan är i alla fall garanterat kiselalger.
Som sagt, jag har bara sett så kraftig kiselalgsväxt i bräckvatten; framförallt i Bottenviken på grunda klippbottnar. Mystiskt.
Fördelen är att kiselalgsblomningar vanligen är kortlivade, så jag skulle gissa att det gäller de här skummisarna också. Min gissning, utan att alltså ha sett nåt sånt här i akvarium tidigare, är att de kommer att vara borta inom en månad utan att du behöver göra nånting alls (fast några ancistrus skulle kanske inte skada).

Torven kan ha påverkat på nåt vänster, fast jag vet inte hur. För jag antar att det inte var gödslad torv?
#9 - 18 september 2004 10:13
Hmm, jag har nog haft problemet mer än en månad... Torven är inte gödslad. (köpt på akvarieaffär) Jag har sett att det finns något som heter silicate remover som används till saltvatten. Skulle man kunna prova det för att få bort kisel. För visst försvinner kiselagerna när det inte finns något kisel kvar i vattnet? Skulle en ökad gödning med tex TMG kunna få bukt med dessa eller?
#10 - 21 september 2004 17:06
Har provat med aceton nu och det blir grönt i koppen! Vad innebär det?

Annons