Identifiera Geophagus

#1 - 4 september 2004 12:01
Hej,
Köpte för ett tag sedan ett par Geophagus Cameta från Åleds. Eftersom Cameta är platsen var de är fångade kan jag inte hitta någon information om dem. Frågade på en engelsk sida & där hävdade dem att de var altifron. Men i böckerna ser Geophagus Altifron lite annorlunda ut. Min affär hade ett par G. Surinamensis som var väldigt lika mina bara lite svgare färgade & utan sidofläcken. Kan det vara G.Altifron eller G.Surinamensis, någon som vet? (bilder på zoonen) Har även ett par kallat G. Ipatinga om någon vet ett vanligare namn skulle jag gärna vilja veta det också.
#2 - 4 september 2004 14:23
Hej,
Jadu, inte helt enkelt utifrån de bilder du har. Men jag har kollat i min jordätarbibel och det närmaste jag kommer är Geophagus cf. altifrons "Tocantins". Det tycker jag stämmer bättre än G. surinamensis, åtminstone med de bilder som finns. Dessutom ligger väl Cameta vid Rio Tocantins om jag inte är helt fel ute, så det skulle ju tala för detta också. Man ska komma ihåg att Geophagus altifrons är vitt spridd över Amazonas och finns i många delvattensystem och det finns små skillnader i utseende mellan olika lokaliteter. Artbestämningen är långtifrån klar därav "cf" på denna.

Dina Geophagus Ipatinga skulle möjligen kunna vara 'Geophagus' iporangensis, eller den vanligare 'Geophagus' brasiliensis. Den tillhör hursomhelst 'Geophagus' brasiliensis-komplexet, men det finns många varianter där också.

mvh
/Hasse
#3 - 4 september 2004 15:22
Sp. står väl för species. Men vad är cf. förkortning för?
#4 - 4 september 2004 16:11
"cf" (confer) betyder att man preliminärt klassat det som en viss art, i detta fallet att det troligen är en Geophagus altifrons. Men eftersom det vetenskapliga artbestämningen inte är klar så sätter man dit "cf" och härkomst tillsvidare. Har jag fel får nån gärna rätta mig.

/Hasse
#5 - 4 september 2004 16:35
Aha..

Thnx, Hasse. Har undrat ett tag...

Annons