Identifiera flytväxt

#1 - 3 juli 2005 00:21
Vad heter flytväxten jag har?

* Bladen blir upp till 15 mm breda
* Bladytan är kraftigt vattenavvisande med småhårig yta
* Håriga rötter ca 5 cm långa

www.pmdd.se/zoopet/vaxtid1a.jpg
www.pmdd.se/zoopet/vaxtid1b.jpg

undrar i natten

>>> Identifiering klar
Det verkar vara en dvärgform av Musselblomma, Pistia [font=arial,sans-serif]Stratiotes.[/font]
hittade denna bild på en mellanting på alla bilder på stora Pistior och mina dvärgväxta plantor.
PatrikMalmo
#2 - 3 juli 2005 06:27
Pistia stratiotes. Den kan se lite olika ut beroende på förhållandena. Rätt vanligt att de blir "dvärgväxta" under normala akvarieförhållanden.

Mvh

/Patrik
#3 - 3 juli 2005 07:59
Skulle också säga att det är Pistia
#4 - 3 juli 2005 08:32
Själv är jag osäker på om det verkligen är en Musselblomma (Pistia stratiotes).
Har haft den i mitt växtakvarium med 150 w halogen och fullgödning med pmdd i drygt fyra månader. Några av dom har stått i ett söderfönster även där med gödning. Ändå så blir bladen inte större än 1,5 cm.

Skiljer sig även från Musselblomman som har enstaka trådar fullt med utstående hår, min växt har istället rottrådar med färre men grövre "hår".
Bild: Musselblommans rotsystem
Bild: Min växts rotsystem (har ingen bättre bild just nu, se även storleken jämfört med min vallisneria spiralis)
#5 - 3 juli 2005 08:56
Tycker det liknar dem jag har, Lemna minor sk andmat.
Svårt se storlek förstås. Ett tips bara.
Svea
#6 - 3 juli 2005 09:06
Nej, andmaten har jag rensat bort. Den här växten är mycket större.
#7 - 3 juli 2005 09:47
[QUOTE=svea]Tycker det liknar dem jag har, Lemna minor sk andmat.
Svårt se storlek förstås. Ett tips bara.
Svea[/QUOTE]
Lemna stämmer men jag tror att den där heter Lemna major och inte minor.
Växer lika överdj****gt som sin släkting
#8 - 3 juli 2005 10:10
Är det någon som har bra bilder på Lemna Major?
#9 - 3 juli 2005 10:46
Lemna minor är max 4 mm tvärs över bladen, och ingen andmat förökar sig med utlöpare så det är ingen Lemna alls. Det där är Pistia, de ser ut exakt som de dvärgväxta jag har i ett akvarium (i ett annat akvarium är de storvuxna, exakt vad som styr hur de växer vet jag inte, annat än att det i alla fall inte är ljusstyrkan).
#10 - 3 juli 2005 11:04
Azur: Växer dom till sig till stora pistior när du flyttar över dom små från "dvärgväxtakvariet" till det andra akvariet?
#11 - 3 juli 2005 11:32
Jag har inte flyttat åt det hållet, men Pistiorna i bägge akvarierna kommer från samma enda moderplanta, ja.
#12 - 3 juli 2005 12:13
[QUOTE=Azur]Jag har inte flyttat åt det hållet, men Pistiorna i bägge akvarierna kommer från samma enda moderplanta, ja.[/QUOTE]
Ok, tack för hjälpen Azur och alla andra.
#13 - 3 juli 2005 18:32
Såg nu att lemna major har bytt namn,, men ärligt talat så kanske det inte är dom nejj,,, sorry,, ;)
#14 - 3 juli 2005 19:44
Om det är Pistia så är det ynkla exemplar.
Men rötterna liknar ju onekligen Pistians
Så här ska det ju se ut (bild från Filippinerna)

Annons