Såg denna på blå planeten. Vet någon vad det är för art?

Apistojohan skrev:Ser ut som några ungfiskar av Tropheus (duboisi?), men där är jag inte expert. Jättefina fiskar, men kolla upp att de passar in i ditt akvarium med de fiskarna och de vattenvärden du har. Tanganyikafolket får supplera här.
Kjell Fohrman skrev:Ja de prickiga är Tropheus duboisi
Dom skall ha ett akvarium som är minst 150 cm långt och man skall ha minst 10 av dom.
Angående arten i det första inlägget så vet jag inte vad det är men Ameca splendens är väl inte längsrandiga som dessa verkar vara enligt fotot
Shepard skrev:Hmm, jag undrar jag... Tycker inte formen stämmer med Tropheus, och inte mönstret heller. Tycker som sagt att de påminner mer om Tilapia i formen.
Jämför med duboisiungfisken nere till höger:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=120&SOK=1
Tycker den ser mycket kortare och högre ut i kroppen, och färger och mönster känns också lite annorlunda. De på Jenniimarias bilder har bl.a genomskinlig stjärtfena, medan duboisin i artregistret har svarta fenor.
Kjell Fohrman skrev:Ja de prickiga är Tropheus duboisi
Dom skall ha ett akvarium som är minst 150 cm långt och man skall ha minst 10 av dom.
Angående arten i det första inlägget så vet jag inte vad det är men Ameca splendens är väl inte längsrandiga som dessa verkar vara enligt fotot
Faltaren skrev:Hmm vad kan det vara då? Den hade ingen färg på stjärtfenan.
Kjell Fohrman skrev:Vet inte. Har du inget bättre foto? Vilka andra fiskar fanns det i akvariet? Hur stora var dom?
Det finns ju också skyltar vid varje akvarium på den blå planeten - vad stod det på skylten vid detta akvarium?