Här är en dassig bild på vad jag menar, där är en del konstruktionstekniska detaljer som inte framgår, tex kan inte den "övre" tratten sväva, utan får dels vila på inpollsröret, och dels ha stödpunkter nertill. precis över inloppet får det ges utrymme så att inte flödet möter onödigt mycket motstånd, men i mötet mellan trattarna bör det vara ett väldigt litet problem, då omkretsen gör att även en liten springa på någon/några mm blir nog.
Din fundering över vattenflödet vs sandens tyngd är vad som gör mig lite skeptisk till att bränna ett par hundra på "vinst och förlust" för att prova mig fram, jag har funderingar på pvc rör, skita i estetiska biten, och exprimentera fram dimmensioner, lägga till lite marginaler, och fixa med det estetiska och trattar osv...
Det borde gå att till viss del i alla fall exprimentera även med sandstorlek, mindre partiklar blir lättare, och spolas antagligen lättare ut, större tyngre torde teoretiskt ge lite sämre verkningsgrad, men sanden bör stanna i behållaren... förhoppningsvis kan jaghitta en medelväg på dimmensioner, och sandstorlek så att jag slipper köra över 1.5mm (grova biltema bläster, de mindre partiklarna lär återfinnas i akvariet :- )
Tyvärr går det tydligen inte på ett vettigt sätt att länka in bilder, så ni får klicka på länken själva...
Tack går till ImageShack för "
Free Image Hosting"
(btw, bara att lista ut hur fasen man skulle få en länk att inte synas, utan endast visa ett ord.. var en liten övning i strategiskt tänkande bara det.)
B!