Idé: luftdrivet fluidiserat filter?

#1 - 16 juli 2007 11:20
Jag har flera små akvarier där jag inte vill ha motorfilter, och jag har irriterat mig på den låga effektiviteten hos luftdrivna filter. Så jag tänkte "synd att det inte går att sätta fluidiserade sandfilter på dem". Sen tänkte jag "eller gör det?"

Ett fluidiserat sandfilter funkar så att en vattenström underifrån håller sand svävande i en cylinder, och bakterierna sitter på sandkornen. I och med att sandkornen svävar i vattnet så har bakterierna optimal tillgång till syre och näring, och filtret är självrengörande pga att sandkornen skaver mot varandra.

Så kan man nog inte göra när man kör luftdrivet, sanden är för tung - men varför inte använda nåt annat, lättare, material?

Min plan var att modifiera ett billi-filter genom att sätta en PET flaska på utloppet, så här:
http://mikes-machine.mine.nu/temp/silly/draft1_filter.gif

Luften kommer in vid basen på PET-flaskan och strömmar upp genom PET flaskan, och ut genom pipen vid toppen, och drar då med sig vatten. Nytt vatten strömmar in genom billi-filtrets svamp. "Stjärnorna" är filtermaterialet, som bubblorna gör så det virvlar omkring i flaskan.

Som filtermaterial i PET flaskan tänkte jag använda sån här keramisk sand:
http://www.stockholmsakvarieforening.se/bilder/2006/061205-jan-w/061205-rakor-grus.jpg
Den har en kornstorlek av 1-4 mm, är mycket porös, och väger 1/3 av vanlig sand.

Såvitt jag kan se borde detta funka, men innan jag sätter igång tänkte jag fråga om det är nån som kan se nån anledning till att det inte skulle funka?
#2 - 16 juli 2007 11:44
Kommer inte kornen skavas sönder om de är väldigt porösa?

Kul idé du har, hoppas den går vägen. Riktigt kul att läsa om andras projekt.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 16 juli 2007 13:06
Intressant idé. Vanlig sand hade antagligen inte gått att lyfta med luft - men detta kanske funkar.
Vad jag är lite fundersam över är om trycket kommer att vara så pass jämnt att det håller sanden svävande.
#4 - 16 juli 2007 13:28
Ahhh ingen dum idé;) kör igång nu så vi får höra hur det går!!!!!!!!!!!
#5 - 19 juli 2007 12:37
Ja, sagt & byggt.

Jag har precis smäckat ihop det och...
1) Jodå, det går att hålla gruset i cirkulation utan att det blåser ut ur flaskan.
2) Viktigt att tänka på: det måste vara tätt längst ned, annars läcker vattnet ut där, och utloppet får inte vara mer än en centimeter eller så ovanför ytan, annars får man inget genomflöde.
3) Använd inte för mycket grus. Jag fyllde upp till hälften i en 33 cl PET flaska, och det var lite för mycket. 1/3 av flaskan hade nog varit lagom.
4) Akvariet bör vara 35-40 cm högt, annars blir det för kort "stigning", så det funkar inte i riktigt små akvarier.
5) Man behöver en klämma på luftslangen för att ställa in rätt luftflöde.

Problem så här långt:
1) Det låter! Det rasslar ganska högt när gruset blåser omkring. Stor nackdel. Kanske borde provat finsand i alla fall?

Om det funkar som biologiskt filter vet jag förstås inte än, och eftersom jag listigt nog glömde att tvätta gruset vet jag inte om den röda dimman i experiment-akvariet beror på damm jag kunde tvättat bort, eller pga nötning mellang gruskornen. Är det pga nötning mellan gruskornen blir dimman kvar, så då får jag hitta på nåt annat filtermedium.

EDIT: OK, nä, jag tar tillbaks: det funkar inte. Det rasslar så jag blir knäpp. Jag avslutar försöket och går tillbaks till det vanliga stigröret tills jag kommer på nåt annat filtermaterial.

Nåja, can't win them all.
#6 - 20 juli 2007 22:05
Kul idé!

Funkar det inte med biobollar i en sån där konstruktion? Med ett lagom lufttryck som inte får bollarna att börja snurra runt! Okej ingen självrening blir det iofs.
#7 - 20 juli 2007 22:38
Kanske. Jag funderade på det - men å andra sidan, gör verkligen en deciliter biobollar nån nytta?
#8 - 21 juli 2007 19:29
Hehe, näe en dl... vad är det, en till två bollar?! Såg en 1.5L pet framför mig när jag gav förslaget!:)

Annons