Idag blev jag kär!!!

#1 - 17 oktober 2008 11:55
Idag när vi inhandlade de sista grejerna till karet blev jag kär i en kampfisk, han var lila med blålila fenor som hade inslag av rött, så läcker att se på!! [:-50] Ville verkligen handla med honom hem men karet är ju inte riktigt redo för fiskar än.. Vi ska fylla vatten idag så jag får hoppas att ingen annan faller för honom tills i veckan.... :(
#2 - 17 oktober 2008 12:10
Men paxa honom då i välprovad lågstadie stil :D
#3 - 17 oktober 2008 13:07
Maraschino skrev:
Idag när vi inhandlade de sista grejerna till karet blev jag kär i en kampfisk, han var lila med blålila fenor som hade inslag av rött, så läcker att se på!! [:-50] Ville verkligen handla med honom hem men karet är ju inte riktigt redo för fiskar än.. Vi ska fylla vatten idag så jag får hoppas att ingen annan faller för honom tills i veckan.... :(

Fyller du vatten idag finns det väl inget som hindrar dig från att köpa honom imorgon :confused:.. Då har väl det mesta grumlet lagt sig och något mer händer väl inte med vattnet förrän första fisken åker i [:o]. Utan fisk börjar ju inte bakterierna filtret frodas, utan fisk i händer i princip ingenting med vattnet.
#4 - 17 oktober 2008 14:24
Funderar faktiskt på att ta en sväng imorron förmiddag och inhandla den!! :D
#5 - 17 oktober 2008 19:14
Det går nog inte så bra , om du precis har fyllt på akvariumet är vattnet helt "rent" och inga bra bakterier som fiskarna behöver finns i vattnet , akvariumet ska hälst stå på en 1-2 veckor innan man häller i dom första fiskarna =)
#6 - 17 oktober 2008 19:17
Det går nog inte så bra , om du precis har fyllt på akvariumet är vattnet helt "rent" och inga bra bakterier som fiskarna behöver finns i vattnet , akvariumet ska hälst stå på en 1-2 veckor innan man häller i dom första fiskarna =)

Det kommer inte bildas några bakterier om det inte finns fisk i vattnet ;)

Det gäller bara att hitta balansen. Inte för mycket fisk och inte för mycket mat.
#7 - 17 oktober 2008 19:36
Vi har kört i en bakteriekultur i filtret plus att vi haft i aquasafe i vattnet så en fisk borde väl klara sig däri!!
Som Nina82 säger utan fisk så kommer det inte hända något alls istället.. ;-)
#8 - 17 oktober 2008 19:39
Stick och köp kampisen :D
#9 - 17 oktober 2008 19:41
Johanski skrev:
Stick och köp kampisen :D

Säger mästaren av impulsköp :D:D

Nejdå.. Det är lugnt! Köp du :)
#10 - 17 oktober 2008 19:42
Finns numera bilder på hans hem i min andra tråd!! Fattas bara kampisen!! ;-)
#11 - 17 oktober 2008 19:47
Maraschino skrev:
Finns numera bilder på hans hem i min andra tråd!! Fattas bara kampisen!! ;-)

Blev skitsnyggt!

Håller tummarna för att kampisen finns kvar imorgon :)
#12 - 17 oktober 2008 19:56
Nina82 skrev:
Blev skitsnyggt!

Håller tummarna för att kampisen finns kvar imorgon :)

Tack!! :-)

Blev faktiskt bättre än jag trodde... Man är ju helt ny på området.
#13 - 18 oktober 2008 19:58
Ok, kampisen regerar i karet tillsammans med en fru numera!!! :-)

Dock har vi sett nu ikväll att han lyckats skada sig, ser ut som att han vikt ett eller två fjäll åt fel håll sen har de lossnat..
#14 - 18 oktober 2008 20:09
Maraschino skrev:
Ok, kampisen regerar i karet tillsammans med en fru numera!!! :-)

Dock har vi sett nu ikväll att han lyckats skada sig, ser ut som att han vikt ett eller två fjäll åt fel håll sen har de lossnat..

Aj då.. Nu måste du ju fota snyggingen så vi oxå får se ;)

Du vet väl att man helst ska ha fler honor men att han även mår bra utan någon alls :)
De blir ganska aggressiva vid lek [:o]
#15 - 18 oktober 2008 20:32
Nina82 skrev:
Aj då.. Nu måste du ju fota snyggingen så vi oxå får se ;)

Du vet väl att man helst ska ha fler honor men att han även mår bra utan någon alls :)

De blir ganska aggressiva vid lek [:o]

Ja, vi pratade med en av de i butiken och han sa att iom att karet är så stort kommer honan kunna gömma sig så jag hoppas hon hittar gömställena som finns. Annars får honan flytta till min lillebror, vi ska ha koll ifall de bråkar för mycket!

Har ingen bra kamera att fota med då min som är riktigt bra har inbyggd blixt och sambon har ingen macro ojektiv till sin!! Men jag ska försöka och se om det går att ordna, vill oxå ha kort på den!! :p
#16 - 31 oktober 2008 20:46
Vi har bara kamphonor (plus en del annat också) men ingen kamphane.
Honorna är väldigt skygga, förutom vid matdags. Honorna tycker om att gömma sig i våra väldigt många gömställen som finns i vårt 375Ls kar.
Ville haft en hane först men de sa att de kan bli väldigt aggressiva och då vågade vi inte chansa.
Jag hörde något om att man inte ska ha kamphona och kamphane i samma kar, men det kanske inte stämmer? Kan inte säga att det är så hundra procent... men ni som vet eller har/ har haft kan väl berätta?
De verkar tycka om röda mygglarver, iallafall våra honor vi har!
#17 - 31 oktober 2008 22:22
Lilla Len skrev:
Vi har bara kamphonor (plus en del annat också) men ingen kamphane.

Honorna är väldigt skygga, förutom vid matdags. Honorna tycker om att gömma sig i våra väldigt många gömställen som finns i vårt 375Ls kar.

Ville haft en hane först men de sa att de kan bli väldigt aggressiva och då vågade vi inte chansa.

Jag hörde något om att man inte ska ha kamphona och kamphane i samma kar, men det kanske inte stämmer? Kan inte säga att det är så hundra procent... men ni som vet eller har/ har haft kan väl berätta?

De verkar tycka om röda mygglarver, iallafall våra honor vi har!

Jag kan gärna berätta hur just mina kampfiskar är :) Det verkar vara lite olika. Har tre honor och en hane och tycker att det fungerar jättebra. Klart att hanen jagar honorna runt en del men han skadar dem inte och mina honor verkar inte så lättskrämda. De är framme och tar plats. Ett tag var han mer aggressiv när han vaktade boet, men det förstod inte jag att det var äggen han var rädd om förrän jag såg små yngel :D Det ska vara väldigt sällsynt att få yngel i ett sällskapsakvarium så jag blev mycket förvånad (skrev om det i min tråd)

Du kan visst prova ha en hane med men det beror också på andra fiskar du har i ditt akvaium. De går inte ihop tex med guppi läste jag.

Jag brukar också mata med röda mygglarver men fick veta att de kunde vara allergiframkallande hoa människor :( så jag ger dem mycket annat tex "Tetra Betta" och "Sera San" som de gillar.
#18 - 31 oktober 2008 22:28
Maraschino skrev:
Har ingen bra kamera att fota med då min som är riktigt bra har inbyggd blixt och sambon har ingen macro ojektiv till sin!! Men jag ska försöka och se om det går att ordna, vill oxå ha kort på den!! :p

Jag vill också se honom och inom kort ska jag lägga ut bilder på mina kampisar :)

Annons