ich/white spot (Ichthyophthirius) ??

#1 - 16 oktober 2010 14:54
2 av mina blodtetror har ich (eller white spot som jag har läst) Skulle vilja veta lite om denna sjukdom, Ska behandla med Malachite green, formalin och nått annat som jag har glömt... Men det skulle vara bra att veta lite mer om sjukdomen! har någon nån bra länk? :p
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 oktober 2010 14:57
Standardsjukdom som finns beskriven i Zoopets sjukdomsartikel http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=38
#3 - 16 oktober 2010 23:18
Tack! Stod inte så mycket men mer behöver man väl inte veta :p Visste dock inte om det dära med 26 grader, får göra om 53L till deras sjukhus så att man kan ha dopparvärme :p
#4 - 17 oktober 2010 17:06
Upptäckte att ännu en blodtetra var smittad :( De är nästan omöjliga att få tag i, och även fast än jag har bytat nästan 75% av vattnet fortsätter det att smitta, så jag undrar om man kan medicinera hela karet? Eller skadar det de andra fiskarna?
Har just nu; mollys, ett platy yngel som inte var planerat :p, blodtetror (några friska), honungsguramis, en siames och en ancistrus. Kommer absolut inte göra det om det skadar dessa på något sätt. (En molly är dessutom med ungar... antingen det eller så är hon bara fet, vilket jag börjar tro ;))
Kommer då medicinera med 7,5ml malachite green (vilket skulle vara svårt att få tag på, men pappa hade ganska mycket så jag får ta därifrån) det står att man ska ta 5ml per 100L vatten, så det blir 7,5ml (150L) men jag vet inte om man ska dosera dagligen eller bara 1 gång?
Tack för svar!
#5 - 17 oktober 2010 18:27
Vita prick är mycket smittsamt. Stick iväg och köp en flaska EXIT i morgon och behandla hela karet!
#6 - 17 oktober 2010 18:36
Varför inte bara köra med Malachite green? Har läst att man brukar oftast behandla det med potassium permangante, malachite green eller formalin? Känns lite onödigt att köpa en annan medicin när man redan har väldigt dyr medicin hemma :confused:
#7 - 17 oktober 2010 18:57
Men fallifall Malachite green inte funkar, var kan man isåfall köpa Exit? bor i skåne runt Klippan :D
#8 - 17 oktober 2010 19:12
Att jag föreslog EXIT beror på att det har jag provat och vet att det fungera bra... men jag känner ej till de preparat du nämde.
EXIT brukar finnas att köpa i de flesta akvarieaffärer...
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 oktober 2010 19:55
Den enda sjukdom jag är beredd att medicinera mot är vita prick eftersom den sjukdomen snabbt slår ut hela akvariet.
Det finns flera mediciner i akvarieaffärer - använd en av dom genast
#10 - 7 november 2010 11:46
Hittade inget exit, men det fanns en annan medicin mot vita prick-sjukan, medicinerade med det i ca 6 dagar (3 omgångar) samt släckt belysning och hög temperatur.. Det var väldigt konstigt, för om 1 fick det, så fick ingen annan det..? efter någon dag dog då den fisken och först då fick en annan det, osv.
Men tror det är borta nu, ingen har blivit sjuk eller försvunnit de senaste 3-4 dagarna, kommer vänta någon vecka innan jag vågar lägga i lite växt-näring ändå..
Tyvär dog 5 blodtetror, 1 ancistrus och 1 molly :( Misstänker även att mina 2 grenmalar dog av detta :(
De forstatte att dö även under medicinering, fast när jag har läst andra som har forumat om detta så har inte deras fiskar verkat dött av det bara efter 1-2 dagar?
Bilagor:
#11 - 7 november 2010 12:06
Vi blev av med 25-30 fiskar.. 2 om dagen under tiden som karet behandlades.
#12 - 7 november 2010 12:45
En liten fundering om flytande medicin. Skakar ni flaskan så innehållet blandas eller duttar ni bara i utan att blanda det i flaskan?
Skakar allt flytande från t ex tvättsköljmedel till fiskmedicin själv.
#13 - 7 november 2010 13:21
Er det ingen av dere som forsøker "temperaturkuren"? Denne parasitten dør over 32 grader, og de få gangene jeg har hatt hvitprikk har jeg skrudd opp varmen på varmekolben, holdt temperaturen på 32+ i tre-fire dager og alle problemer er borte. Viktig med ekstra sirkulasjon i vannoverflaten da den økte temperaturen reduserer mengden oksygen i vannet, men dette er mye mer skånsomt enn medisin - etter min erfaring... Og mer miljøvennlig. Og billigere enn å kjøpe medisin. Og raskere, da man ikke trenger å dra til butikk for å få tak i medisin - behandling kan begynne umiddelbart.
#14 - 7 november 2010 21:44
Tryland skrev:
Er det ingen av dere som forsøker "temperaturkuren"?

Höjde temperaturen, ökade cirkulationen + Medicinerade...

Annons