Ibland segare än segt

#1 - 8 januari 2005 18:01
Forumet blir ibland ibland segare än segt.
Det känns som gamla zoopet forum var snabbare i alla fall när det fungerade.
Beror det på kvällens oväder eller program eller vad?
#2 - 8 januari 2005 18:05
har inga probl. med det
#3 - 8 januari 2005 18:07
Jag har faktist lite problem med att den är seg denna afton. Innan har jag inte märkt något, så det beror säkert på vädret tror jag.
#4 - 8 januari 2005 18:11
Stundtals är det segare än sirap även hos mig........iofs så modemsurfar jag just nu!!!
#5 - 8 januari 2005 18:53
Och här går det snabbt med en varm, trådlös laptop i knät där man sitter uppkrupen i soffan.:D
#6 - 8 januari 2005 19:05
Inga problem med segt forum i Halmstad. Har blivit mycket bättre dels beroende på nya Zoopet samt att jag har bytat internetleverantör till Halmstads stadsnät.

Guy
#7 - 8 januari 2005 19:36
Det är segt här också.Modem visseligen men alla andra dagar har det varit mycket bättre.
#8 - 8 januari 2005 20:29
Ja, ikväll går det lite knackigt periodvis. Jag mätte precis upp min lina till 5,5 Mb/s men pingar jag zpet-servern går det lite trögare...(time-out) Vädret månne?
#9 - 12 januari 2005 19:50
Framförallt under dagen hade jag ibland ånyo stora problem med slöa responser.
Nu ikväll måste jag tillägga att jag upplever alltmer buggigheter.
Med profilen efter komplettering med namn nyligen och igår även med signaturen - som försvann från ett inlägg men ej andra.
admin
Christian Alfredsson
#10 - 13 januari 2005 19:51
Jag uppgraderade allt i helgen + måndag utan att starta om servern. (Unix rockar fett). Idag startade jag om under kontrollerade former. Hoppas det funkar bättre. Om inte annat kommer jag och Kjell att öka farten mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 januari 2005 21:02
Som Chrsitian skriver så kommer vi att uppgradera kapaciteten om det börjar gå för trögt.
"Dessvärre" är det så att vi har alldeles för många besökare och för mycket att titta på vilket är det som orsakar trögheten (har själv blivit irriterad på detta de sista dagarna).
Som tur är så har vi ju fått in en del pengar från de som vill stödja Zoopet eftersom de anser att de har ett rejält utbyte av Zoopet - detta gör att vi också kommer att ha råd att köpa in denna kapacitet. Utan dessa personers stöd hade vi inte haft råd att göra detta.
#12 - 13 januari 2005 21:23
Max 84 på nya forumet hitills - just nu knappt 50.
Nog ungefär lika segt som Zoonen vid lika antal i rättvisans namn.
Men faktiskt segare än gamla zoopet i ärlighetens namn.
#13 - 13 januari 2005 21:29
Vi ska slå på statistik för att kunna peka exakt på var orsaken är.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 13 januari 2005 22:11
[QUOTE=erikthur]Max 84 på nya forumet hitills - just nu knappt 50.
Nog ungefär lika segt som Zoonen vid lika antal i rättvisans namn.
Men faktiskt segare än gamla zoopet i ärlighetens namn.[/QUOTE]
Vet inte om det har betydelse att det finns mer än 4000 foton upplagda här? Det var betydligt färre på gamla Zoopet.
#15 - 13 januari 2005 22:18
Halloj!

Får säga att det i helhet går väldigt bra med kapaciteten. Sen att det går lite trögare ibland just nu är delvis för att man får dirigera om trafik pga "vädrets krafter".
Men, sammtidigt så får man räkna med någon "flaskhals" då och då. Det är helt naturligt för en "normalstor" sajt med server placerad på en geografisk plats.

Ha tålamod :) Jag är väldigt tacksam för det arbete administratörerna lägger ner för att vi andra ska kunna tillgå värdefull information.

Mvh Daniel Gimbert.
#16 - 13 januari 2005 22:58
[QUOTE=Kjell Testsson]Vi ska slå på statistik för att kunna peka exakt på var orsaken är.[/QUOTE]
http://www.orcaware.com/orca/
Gör fina grafer som är vettiga. Om man kör UNIX/Linux alltså.
admin
Christian Alfredsson
#17 - 14 januari 2005 17:20
Tänkte köra awstats.
#18 - 17 januari 2005 14:41
Tänkte just skriva en tråd om detta men såg den här. Forumet är _grymt_ segt ibland. Det är så konstigt också, det är inte så att den laddar sidan långsamt pga låg bandbredd inte. Utan istället så kan den fortsätta till nästa sida (men den är fortfarande vit), sen så står den & väntar på att få ladda ned sidan.

Är det köer på servern? För få diskar t.ex.?

Hade som andra säger, inte dessa problem med gamla zoopet.

Mvh Ebbaliten
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 17 januari 2005 15:00
[QUOTE=ebbaliten]Tänkte just skriva en tråd om detta men såg den här. Forumet är _grymt_ segt ibland. Det är så konstigt också, det är inte så att den laddar sidan långsamt pga låg bandbredd inte. Utan istället så kan den fortsätta till nästa sida (men den är fortfarande vit), sen så står den & väntar på att få ladda ned sidan.

Är det köer på servern? För få diskar t.ex.?

Hade som andra säger, inte dessa problem med gamla zoopet.

Mvh Ebbaliten[/QUOTE]
Som sagt vi undersöker orsaken - 9 gånger av 10 så funkar denna sida mycket snabbt, betydligt snabbare än den andra, men så plöstligt är det hur trögt som helst för att sedan vara helt normalt 1-2 minuter senare.

Däremot håller jag inte med om att det inte var problem på gamla Zoopet - vet inte hur många tusen klagomål vi fick inte för att de inte funkade som det skulle där.
#20 - 17 januari 2005 16:21
[QUOTE=Kjell Fohrman]Som sagt vi undersöker orsaken - 9 gånger av 10 så funkar denna sida mycket snabbt, betydligt snabbare än den andra, men så plöstligt är det hur trögt som helst för att sedan vara helt normalt 1-2 minuter senare.

Däremot håller jag inte med om att det inte var problem på gamla Zoopet - vet inte hur många tusen klagomål vi fick inte för att de inte funkade som det skulle där.[/QUOTE]

Mycket möjligt att den gamla sidan krånglade, men jag personligen hade turen att missa det :). Den nya sidan har faktiskt krånglat i princip varenda dag. Men då är den ju nystartad också, förväntar mig inga mirakel på en vecka ;) :).

Ville bara beskriva problemet från min sida.

Mvh Ebbaliten
#21 - 17 januari 2005 17:47
Eftersom ni kör servern på ett unix / linux system så vill jag rekomendera följande verktyg som har fungerat bra för min del

MRTG http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/
AWStats http://awstats.sourceforge.net/

Båda är gratis. Dessutom så kompleterar de varann på ett väldigt fint sätt.

MRTG mäter trafikmängden per inferface på maskinen.
AWStat plottar ut bra statistik över besöken på en webserver.

Lycka till och tveka inte för att ta kontakt med mig om ni vill ha exempel på configurationsfiler eller annat.

/thorre
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 17 januari 2005 18:23
[QUOTE=thorre]Eftersom ni kör servern på ett unix / linux system så vill jag rekomendera följande verktyg som har fungerat bra för min del

MRTG http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=69747

Lycka till och tveka inte för att ta kontakt med mig om ni vill ha exempel på configurationsfiler eller annat.

/thorre[/QUOTE]

Tack för tipset - jag begriper inte ett dyft av det:confused: men det gör förhoppningsvis Christian så jag vidarebefodrar det till honom.
#23 - 17 januari 2005 20:05
Ibland blir det tvärnit när man begär en sida från zpet. Oftare när vi har blivit fler.
Jag roade mig med att pinga zpet:s server några gånger när min webbläsare febrilt väntade på att begärd sida skulle komma in i stugvärmen. Det är fullt ös mellan client och server (till skillnad mot stormdygnen...) men jag undrar om inte förfrågningarna till mySQL-databasen stoppar upp det hela ibland? Kan det vara konflikt med lås&nycklar eller för många anslutningar eller liknande?
#24 - 17 januari 2005 20:05
som jag sa innan, ni är välkomna att kontakta mig om det skulle dyka upp frågor ang dessa mjukvaror så ska jag försöka att hjälpa er efter bästa förmåga.
/thorsten
#25 - 17 januari 2005 20:17
[QUOTE=BluesBoy]Ibland blir det tvärnit när man begär en sida från zpet. Oftare när vi har blivit fler.
Jag roade mig med att pinga zpet:s server några gånger när min webbläsare febrilt väntade på att begärd sida skulle komma in i stugvärmen. Det är fullt ös mellan client och server (till skillnad mot stormdygnen...) men jag undrar om inte förfrågningarna till mySQL-databasen stoppar upp det hela ibland? Kan det vara konflikt med lås&nycklar eller för många anslutningar eller liknande?[/QUOTE]

Om det nu är problem med MySQL så tror jag att det är relativt lätt gjort att configurera om MySQL (mer minne?). Om det skulle vara minneshanteringen i Linux (vilket jag starkt tvilar på) så kan det vara bra att läsa "/usr/src/linux/Documentation/filesystems/proc.txt" Däri förklaras /proc och hur alla filer särskilt de i /proc/sys kan användas för att optimera ett linux system på olika sätt.

Har för mig att det finns lite info om det i dokumentationen för mysql också.

Det finns ett par exempelconfigurationsfiler som följer med MySQL de heter my-huge.cnf, my-large.cnf, my-medium.cnf och my-small.cnf. Dessa filer ligger förmodligen i /etc katalogen.

En sak som kan ta mycket prestanda från databasen är sökningar. Kör till exempel AWStat och kolla hur många träffar (besökare) söksidan har per dyngn.

Ja, det finns hur mycket som helst att kolla på. :o
admin
Christian Alfredsson
#26 - 18 januari 2005 18:36
Jag har kollat lite exempel på nätet och försökt optimera mysql-databasen. Funkar inte det får thorre rycka in med det tunga artelleriet.

Maila lite senare om programmen och installation.
admin
Christian Alfredsson
#27 - 18 januari 2005 20:36
Är det bättre? Behöver respons på om jag fixat problemet.
#28 - 18 januari 2005 20:45
Det känns lite bättre... tror jag...

Det känns som om det är främst sökningar typ "Nya inlägg -> Senaste 4 timmarna" osv som går segast. Det borde gå tokfort om ni har schyssta index på allt !
admin
Christian Alfredsson
#29 - 18 januari 2005 21:25
Performance Hit Since PHP 4.3.10 / 5.0.3

Many people have noticed that vBulletin (any a lot of other PHP applications) suddenly started to run significantly slowed than normal after installing PHP 4.3.10 or 5.0.3 in order to patch the security flaw in previous versions of PHP.

This cause of this slow-down has been identified as a problem with the unserialize() function in PHP. For more details, see bugs.php.net.

This problem has now been fixed by the PHP developers, though the fixed version has yet to be released in a 'stable' version. However, the latest CVS snapshots of PHP 4.3.x and 5.0.x, available from snaps.php.net contain the fix and restore the original speed of unserialize().

While we would not recommend running a 'dev' version of PHP on any production server, we understand that the performance problem has been a major issue for some people. If you are badly affected, you may want to consider running a 'dev' version of PHP at your own risk in order to overcome the performance problem.
#30 - 18 januari 2005 21:51
[QUOTE=admin]Performance Hit Since PHP 4.3.10 / 5.0.3

Many people have noticed that vBulletin (any a lot of other PHP applications) suddenly started to run significantly slowed than normal after installing PHP 4.3.10 or 5.0.3 in order to patch the security flaw in previous versions of PHP.

This cause of this slow-down has been identified as a problem with the unserialize() function in PHP. For more details, see bugs.php.net.

This problem has now been fixed by the PHP developers, though the fixed version has yet to be released in a 'stable' version. However, the latest CVS snapshots of PHP 4.3.x and 5.0.x, available from snaps.php.net contain the fix and restore the original speed of unserialize().

While we would not recommend running a 'dev' version of PHP on any production server, we understand that the performance problem has been a major issue for some people. If you are badly affected, you may want to consider running a 'dev' version of PHP at your own risk in order to overcome the performance problem.[/QUOTE]

Visst är det skönt när man hittar svaret på sina problem och slipper fundera mer på vad det skulle kunna vara.
Jag rekomenderar starkt att ni inte använder annat än STABLE builds av alla programvaror som används på denna site. Detta innebär tyvärr att vi tvingas vänta på en ny stable release av PHP. Antagligen kommer det en ny stable release av php innom en väldigt snar framtid.

Har du provat awstats eller mrtg för att få lite statistik på forumet?
admin
Christian Alfredsson
#31 - 19 januari 2005 06:20
Jag hann inte kolla igår. Har du länkar direkt till resp. så jag kan läsa lite om dem.
#32 - 19 januari 2005 06:53
#33 - 19 januari 2005 07:02
[QUOTE=thorre]Eftersom ni kör servern på ett unix / linux system så vill jag rekomendera följande verktyg som har fungerat bra för min del

MRTG http://people.ee.ethz.ch/~oetiker/webtools/mrtg/

/thorre[/QUOTE]

Länkarna finns redan i denna tråd ;)
Såg också att länken till MRTG var helt åt &#"%¤
Länkarna ovan ska fungera nu
admin
Christian Alfredsson
#34 - 19 januari 2005 07:38
Kanon. Tror jag börjar med AWstats. Den ser lika bra ut som Webtrends som vi tidigare använt.
#35 - 19 januari 2005 12:34
Kul att du tycker om det.
Själv så tycker jag om statiska sidor för statistiken som uppdateras en gång per dyngn. Jag har ett litet script som ligger i /etc/cron.daily och därmed körs varje natt

--[exempel]--
#!/bin/sh
# Script ot update awstats on my webserver
# By thorre 20040118

/usr/local/awstats/tools/awstats_buildstaticpages.pl \
-config=thorre.se \
-update \
-awstatsprog=/usr/local/awstats/wwwroot/cgi-bin/awstats.pl \
-dir=/var/www/htdocs/webstat/ \
-diricons=/webstat/icon/
--[exempel]--

Jag tycker att du ska ta dig en titt även på MRTG, mycket bra progg om man vill ha koll på hur mycket bandbredd som faktiskt går åt och när på dyngnet det går åt som mest.
MRTG kräver att du har SNMP installerat på maskinen som man vill monitorera. Själv använder jag mig av net-snmp http://www.net-snmp.org/ Den fungerar mycket bra.

Tänk på att du MÅSTE ha med "RunAsDaemon: Yes" i din mrtg konfiguration för att kunna köra mrtg som demon. Jag updaterar en gång var 5:e minut "Interval: 5" Egentligen är det bara att läsa dokumentationen och göra det som står i den.

Ja just det ja, en sista grej till, för att testa om din installerade snmp demon fungerar kan du köra "snmpwalk -Os -c public -v 2c localhost system" på den maskinen som du har installerat den på. Som output ska du få ett antal rader text i konsolen.

Hoppas att jag inte har rört till det alldeles för mycket nu. [:-1]
#36 - 19 januari 2005 16:02
Det är märkligt. Kommer ihåg för x antal år sedan när det tog evigheter att surfa på nätet. Då satt man snällt och väntade. Nu när det tar mellan 20-30 sek för att ladda zoopet, börjar jag nästan att krypa på väggarna. Man ändrar verkligen sin toleransnivå ;(
#37 - 19 januari 2005 16:18
[QUOTE=Lenita]Det är märkligt. Kommer ihåg för x antal år sedan när det tog evigheter att surfa på nätet. Då satt man snällt och väntade. Nu när det tar mellan 20-30 sek för att ladda zoopet, börjar jag nästan att krypa på väggarna. Man ändrar verkligen sin toleransnivå ;([/QUOTE]

Beror ju på att idag så SKA man inte behöva vänta med dagens teknologi :). Behöver man vänta så har man en flaskhals eller ett fel. Förr så hade man inget val med sitt 14.4 modem ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 19 januari 2005 16:21
[QUOTE=ebbaliten]Beror ju på att idag så SKA man inte behöva vänta med dagens teknologi :). Behöver man vänta så har man en flaskhals eller ett fel. Förr så hade man inget val med sitt 14.4 modem ;)[/QUOTE]
Med dagens teknologi så får vissa vänta i veckor på att få el och telefonen tillbaka.
Men å andra sidan - självklart är det värre att vara utan Zoopet i 30 sekunder än det är att vara utan el och telefon i 14 dagar:D
#39 - 20 januari 2005 14:39
självklart är det värre att vara utan Zoopet i 30 sekunder än det är att vara utan el och telefon i 14 dagar

Jomen det trodde jag var självklart :eek: :D
#40 - 20 januari 2005 18:23
I kväll är det verkligen tjock sirap i ledningarna :p
#41 - 20 januari 2005 18:26
[QUOTE=Sonja]I kväll är det verkligen tjock sirap i ledningarna :p[/QUOTE]
http://web.telia.com/~u56305179/lagg.jpg
#42 - 20 januari 2005 18:26
Tyvärr så börjar det vara så att man drar sig för att surfa runt på zoopet... Forumet verkar fungera skapligt och det är inte allt för långa avbrott där. Men ska man läsa och svara på privata meddelanden... eller fixa med sina bilder... ja, då får man räkna med många rökpauser i väntan på att sidorna ska laddas...
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 20 januari 2005 19:49
[QUOTE=Tant Nancy]Tyvärr så börjar det vara så att man drar sig för att surfa runt på zoopet... Forumet verkar fungera skapligt och det är inte allt för långa avbrott där. Men ska man läsa och svara på privata meddelanden... eller fixa med sina bilder... ja, då får man räkna med många rökpauser i väntan på att sidorna ska laddas...[/QUOTE]

Det är ingen tvekan om att problemet MÅSTE lösas.
admin
Christian Alfredsson
#44 - 20 januari 2005 20:24
Jag håller detta under koll. Tittar på vad de säger på andra forum.
#45 - 21 januari 2005 07:36
ett alternativ skulle vara att patcha PHP eller prova en devel release.
admin
Christian Alfredsson
#46 - 21 januari 2005 08:27
Jag vågar inte göra något av dessa. Är lite för ovan.
admin
Christian Alfredsson
#47 - 21 januari 2005 08:38
Under dagens lunch kan det vara lite störningar då jag uppgraderar servern.
#48 - 21 januari 2005 08:42
[QUOTE=admin]Jag vågar inte göra något av dessa. Är lite för ovan.[/QUOTE]
Ursäkta mej för detta (ironiskt underton) " Nya Zoopets forum" segt som syrap...*L*
Sorry Christian...
#49 - 21 januari 2005 10:12
Jag har också det segt som kola men jag förmodar att du pillar med detta precis nu =)
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 21 januari 2005 10:18
[QUOTE=Marie J]Jag har också det segt som kola men jag förmodar att du pillar med detta precis nu =)[/QUOTE]

Njäe här går det snabbt nu i all fall.
Jämfört med det gamla forumet så går detta i 9 fall av 10 snabbare när man laddar upp en sida, medan det i det tionde går betydligt långsammare.
Då känns det riktigt segt, men går man då över gtill någon annan sida under några minuter och sedan går in igen så är det lika snabbt som vanligt igen. Oavsett vilket så måste det i alla fall lösas.

Däremot så slipper vi förhoppningsvis framöver det problem vi hade med det gamla webbhotellet - nämligen att sidan under storhelger väldigt ofta helt försvinner - och då har det handlat om dygn.
#51 - 21 januari 2005 10:23
Jag har i natt samt nu haft 50% som går "snabbt" och resten tar ca 5-10 sekunder. Några har tagit betydligt längre.

Snabbt kan ju vara olika från person till person.
#52 - 21 januari 2005 10:30
Som sagt så har det nya forumet aldrig varit "offline" vad jag vet.
Man får upp "titeln" i webbläsarens "titelrad" men sen blir det kola.
Det har ju något med php-scriptet att göra helt klart, det är iaf inte bandbredden det är fel på. Men det fanns ju ett "känt fel" med detta forum-script och php, så det löser sig nog snart. Eller hur Christian ? ;)
#53 - 21 januari 2005 10:32
Här är det snabbt lite sporadiskt då och då, de flesta accesser är seeega som kola. Känns mer som långsamma svarstider från databasen än långa laddtider av websidan. Men det problemet är säkert uppflaggat, har inte orkat plöja igenom hela tråden...
#54 - 21 januari 2005 10:36
[QUOTE=Marie J]Jag har i natt samt nu haft 50% som går "snabbt" och resten tar ca 5-10 sekunder. Några har tagit betydligt längre.

Snabbt kan ju vara olika från person till person.[/QUOTE]
JU man kunde förvänta sej en förbättring av servernkapacitet eller webbhotelletskapacitet... i å med att Zoopet fått de Xtra betalda tjänster...men icke så nicke. Jag pingat servern med en hastighet till låga 5,8Kb/s .(när det gick som segast för mej). Vi har 3Mb bredband .
Allt annat går fort förutom att surfa på Zoopets forum. !!
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 21 januari 2005 13:24
[QUOTE=Poseidon]JU man kunde förvänta sej en förbättring av servernkapacitet eller webbhotelletskapacitet... i å med att Zoopet fått de Xtra betalda tjänster...men icke så nicke. Jag pingat servern med en hastighet till låga 5,8Kb/s .(när det gick som segast för mej). Vi har 3Mb bredband .
Allt annat går fort förutom att surfa på Zoopets forum. !![/QUOTE]

1/ Vi vill först ta reda på var felet ligger innan vi köper in extra kapacitet och framförallt hur mycket extra kapacitet som behöver köpas in - som flera redan nämnt så verkar ju problemet vara något annat.
2/ Sedan har vi ju också klargjort att det krävs minimum 300 betalande medlemmar innan vi drar på oss ytterligare extra kostnader - dit har vi ännu inte nått.
3/ Vi räknar också inom kort med att kunna installera en ny funktion som gör att GOLD-medlemmar kommer att kunna surfa supersnabbt (dom hinner inte ens skriva sina inlägg innan de är inlagda eller ta fotot innan det är inlagt), medan övriga kommer att få surfa i sirap (kommer att ta så lång tid att få in ett inlägg att man hinner med två veckovattenbyten innan det är inlagt):eek: [:-30]

PS - två av tre punkter ovan är korrekta - Gissa vilken det är som inte stämmer;)
admin
Christian Alfredsson
#56 - 21 januari 2005 13:27
Under eftermiddag kommer en switch att bytas.
#57 - 21 januari 2005 15:13
När jag kom hem från jobbet kom jag inte in på Zpet.se men nu verkar det vara snabbare igen.

Guy
#58 - 21 januari 2005 15:18
Här går det supersnabbt igen efter lunchen... :D
admin
Christian Alfredsson
#59 - 21 januari 2005 15:43
Vi får se ikväll när det är många samtidiga användare.
#60 - 21 januari 2005 16:13
[QUOTE=admin]Vi får se ikväll när det är många samtidiga användare.[/QUOTE]Ja då gäller det att hårt köra sajten....*L* å se vad den tål ;-)
#61 - 21 januari 2005 17:12
Verkar vara hyggligt ös här me !
#62 - 21 januari 2005 17:48
Full rulle!

Så här snabbt har jag nog aldrig fått upp forumsidorna! Ska kika om fotoarkivet mm vill sig lika fort.
#63 - 21 januari 2005 17:55
Jag kan inte hitta fotosidorna längre??? Vart har dom blivit flyttade?
#64 - 21 januari 2005 18:01
Jag kan inte hitta fotosidorna längre??? Vart har dom blivit flyttade?

Direkt under Ciklidbladet´s annons har det tillkommit nya rullgardiner. Muspekaren på hem och du hittar dem.

Guy
admin
Christian Alfredsson
#65 - 21 januari 2005 18:16
Kör hårt i helgen så kan jag rapporter tillbaka på måndag om switchbytet var rätt åtgärd.
#66 - 21 januari 2005 19:18
Funkar inte hos mig!

[QUOTE=Guy Palm]Direkt under Ciklidbladet´s annons har det tillkommit nya rullgardiner. Muspekaren på hem och du hittar dem.

Guy[/QUOTE]
Nej, funkar inte. Det enda som dyker upp är en väg till "Första sidan" och där finns ju ingenting vettigt än.
#67 - 21 januari 2005 19:22
Funkar inte heller...

Dessutom om jag försöker klicka på "Forum" i samma nya rad så kommer jag till senaste inlägg. Så det är lite marigt att hitta resten av forumet för mig.
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 21 januari 2005 19:38
[QUOTE=Sonja]Dessutom om jag försöker klicka på "Forum" i samma nya rad så kommer jag till senaste inlägg. Så det är lite marigt att hitta resten av forumet för mig.[/QUOTE]
Här funkar det klockrent i alla fall - verkar underligt att du inte ens ser rullgardinsmenyn
Här har du i alla fall en länk till medlemmarnas bilder http://www.zpet.se/medlemsbilder/index.php
#69 - 21 januari 2005 19:50
Annonsbörsen kommer jag in på, om det bara är det alternativet. Tävling är helt tom likaså, Zoopet info. Men inga rullgardiner. Konstigt, förut har ju allt funkat, innan det där uppe gjordes om menar jag.
Kjell Fohrman
Administrator
#70 - 21 januari 2005 20:48
[QUOTE=Sonja]Annonsbörsen kommer jag in på, om det bara är det alternativet. Tävling är helt tom likaså, Zoopet info. Men inga rullgardiner. Konstigt, förut har ju allt funkat, innan det där uppe gjordes om menar jag.[/QUOTE]
Tävlingar och Zoopet info är tomma pga att inget är inlagt där ännu - rullgardinsmenyn las in enbart för att testa om alla ser menyn.
#71 - 21 januari 2005 21:01
Går iväg nu!

Oki! Hoppas fler svarar då. Är det bara jag som inte kommer in så är det ju sorgligt :rolleyes: Nu struntar jag i det här och går "någon annan stans" där det funkar ;)
Jag fattar att Du, Kjell, och Christian sliter som djur med det här. Jag är helt säker på att det blir superbra till sist :D
Morsning!
#72 - 21 januari 2005 21:02
en annan sak som jag reflekterar över och som kanske inte hör hemma i denna tråd är att forumet inte alltid notifierar mig via mail. Jag har kollat på mina inställningar för bl a denna tråd och enligt inställningarna har jag omedelbar notifiering .........
#73 - 22 januari 2005 07:20
[QUOTE=Sonja]Oki! Hoppas fler svarar då. Är det bara jag som inte kommer in så är det ju sorgligt :rolleyes: Nu struntar jag i det här och går "någon annan stans" där det funkar ;)
Jag fattar att Du, Kjell, och Christian sliter som djur med det här. Jag är helt säker på att det blir superbra till sist :D
Morsning![/QUOTE]

Det låter som att rullgardinsmenyerna inte fungerar på din dator, troligtvis är Christian intresserad av att veta vilken webläsare och version av webläsare du använder.

Det skall i alla fall fungera så att när man för musen över den vita menyn just under ciklidbladet bannern utan att klicka så skall det komma fram en rullgardinsmeny, så när man för musen över Forum så skommer det fram en ny meny som innehåller bl.a. "Forumets huvudsida" och en massa andra alterantiv. Man kan sedan välja någon av undermenyerna.
admin
Christian Alfredsson
#74 - 22 januari 2005 08:51
Vi ska lägga lite färg på den vita menyn så att den blir lite mer synlig. Fixar det ikväll.
#75 - 22 januari 2005 10:03
Jag fick en idé!

[QUOTE=erland]Det låter som att rullgardinsmenyerna inte fungerar på din dator, troligtvis är Christian intresserad av att veta vilken webläsare och version av webläsare du använder.

Det skall i alla fall fungera så att när man för musen över den vita menyn just under ciklidbladet bannern utan att klicka så skall det komma fram en rullgardinsmeny, så när man för musen över Forum så skommer det fram en ny meny som innehåller bl.a. "Forumets huvudsida" och en massa andra alterantiv. Man kan sedan välja någon av undermenyerna.[/QUOTE]
Tack Erland!
Jag var för trött igår. När jag läste det du skrev nyss så kom jag på att jag ska testa en annan dator som är något "modernare" med annat operativsystem och annan webläsare, och på den funkade rullgardinenrna som dom ska :rolleyes:
#76 - 22 januari 2005 19:09
Jag vet inte hur ni andra upplever det men ikväll har sirapen stelnat rejält mellan varven. Trögt värre. Andra sajter går bra verkar det som :o

Edit: Kanske lite förhastat inlägg?!? Har visst problem mot andra servrar också [B)]
#77 - 22 januari 2005 19:59
Jag är böjd att hålla med - ibland när man loggar på går det så sakta att man ger upp och försöker med något annat - men just nu har det varit flyt en halvtimme eller så...
#78 - 22 januari 2005 21:35
Jag har sett att det emellan åt sagts vara trögt, har själv inte upplevt det förrens i kväll men å andra sidan kan det vara dryckes valet för kvällen som gör det trög ;)

Mv.Solen
#79 - 22 januari 2005 23:26
[QUOTE=Poseidon][QUOTE=admin]Vi får se ikväll när det är många samtidiga användare.[/QUOTE]Ja då gäller det att hårt köra sajten....*L* å se vad den tål ;-)[/QUOTE]
Näää det ä nog lika kola aktigt som det har varit...tyvärr
#80 - 22 januari 2005 23:30
[QUOTE=Poseidon]Näää det ä nog lika kola aktigt som det har varit...tyvärr[/QUOTE]
Å kl: ä bara 00. 27 då det borde vara mindre folk eller Ä mindre folk på sajten...har viljat göra nåra inlägg men...ä för trött för å vänta....Gässssssssssssspppp
#81 - 23 januari 2005 08:28
Just nu, 10 medlemmar inloggade och 9 gäster. Ändå har jag svarstider på mellan 10-30 sekunder oavsett vad jag klickar på i forumet. Hoppas verkligen att problemet kan elimineras, annars blir det inget nöje att surfa här.
#82 - 23 januari 2005 13:23
Jag har för närvarande mellan 5-10 sekunders väntetid på varje klick; vid ett par tillfällen, bl.a. en gång idag, har jag inte kommit in pga timeouter. Jag har 10MBit lina, så jag brukar sällan ha märkbara väntetider, men nu är det fruktansvärt segt, värre än en japansk site.

En fundering är om Ciklidbladsbannern har nåt med saken att göra - varje sida tar paus precis där bannern skall dyka upp, dvs översta raderna av zoopetloggan kommer ner innan det blir stopp.
#83 - 23 januari 2005 13:27
[QUOTE=Azur]Jag har för närvarande mellan 5-10 sekunders väntetid på varje klick; vid ett par tillfällen, bl.a. en gång idag, har jag inte kommit in pga timeouter. Jag har 10MBit lina, så jag brukar sällan ha märkbara väntetider, men nu är det fruktansvärt segt, värre än en japansk site.

En fundering är om Ciklidbladsbannern har nåt med saken att göra - varje sida tar paus precis där bannern skall dyka upp, dvs översta raderna av zoopetloggan kommer ner innan det blir stopp.[/QUOTE]

Jag har observerat samma beteende.
admin
Christian Alfredsson
#84 - 23 januari 2005 14:34
Jag tar bort den senare idag.
admin
Christian Alfredsson
#85 - 23 januari 2005 14:37
Borta. Ni som vet om det är seg får rapportera.
#86 - 23 januari 2005 15:00
Blixtrande snabbt nu.
#87 - 23 januari 2005 15:06
Just det - så här skall det vara - då är det roligt
admin
Christian Alfredsson
#88 - 23 januari 2005 16:06
Återkom med rapporter. Vi låter det vara ett dygn så här
#89 - 23 januari 2005 16:24
Riktigt bra fjong i forumet senaste timmen !
#90 - 23 januari 2005 16:46
Här är det fullt ös!
#91 - 23 januari 2005 17:24
Ja nu verkar det rusa på i full fart.
#92 - 23 januari 2005 18:00
Nu rör det på sig riktigt bra,kul.
#93 - 23 januari 2005 18:13
Ett rent nöje att Zoopeta

Guy
#94 - 23 januari 2005 18:23
[QUOTE=Guy Palm]Ett rent nöje att Zoopeta

Guy[/QUOTE]

Instämmer! Idag är enda smolket att det inte skrivs nya inlägg i den takt jag hinner läsa dem *s*;)
#95 - 23 januari 2005 18:27
bra fart :D
Ligger den borttagna annonsen på samma server? om inte så kanske det är läge ett lägga den på samma server som resten av forumet.
admin
Christian Alfredsson
#96 - 23 januari 2005 19:38
Den ligger på samma server. Måste dock optimera den. Har du något bra förslag på bannerscript? Ska bara kunna rotera en banner och ge bra statistik. Antal klick och hur många vidareklick.
admin
Christian Alfredsson
#97 - 23 januari 2005 20:53
Nu är bannern tillbaka men den visas genom en img-länkning och inte javascript som förr.
#98 - 23 januari 2005 21:30
Hurra! Nu har det funkat i en rasande fart i säkert en timme. Riktigt kul ikväll. Jag måste skriva att jag gillar funktionen som visar i tjock skrift vad jag inte läst tidigare. Den behös ;-)
#99 - 23 januari 2005 21:41
Jag är imponerad av zoopets snabbhet.

En imponerad medlem ;)
admin
Christian Alfredsson
#100 - 24 januari 2005 06:12
Det verkar funka bra. Vi får hårdköra hela veckan.

STORT tack till Azur som pekade på exakt var problemet låg.
#101 - 24 januari 2005 19:56
Det har varit rackarns snabbt ett tag och en glädje att surfa... De senaste två timmarna har jag däremot nästan rökt mig fördärvad i väntan på att sidorna ska ladda....
#102 - 24 januari 2005 20:05
Här går det fortfarande fort trots bannerns återkomst - Spray 2 MB
admin
Christian Alfredsson
#103 - 24 januari 2005 20:05
Då rensar jag lite statistik...
admin
Christian Alfredsson
#104 - 24 januari 2005 20:06
Snabbare?
#105 - 24 januari 2005 20:07
Här går det fort... trots Comhems uschla "bredband"...
#106 - 24 januari 2005 20:08
Bra fart här.

Admin: Har du fått fart på MRTG och awstats? Om jag, vad tycker du om dem?
admin
Christian Alfredsson
#107 - 24 januari 2005 20:45
Har inte fått far på dem. Awstats har jag installerat men inte fått fart på än.
#108 - 24 januari 2005 20:48
Nu funkar det så där underbart bra igen!!!

Annons