Kom hem efter en lång dag på jobbet tidigare i veckan och något är annorlunda i vardagsrummet...
Ser man på, ett nytt akvarium startat som stod och puttrade :)
Det är verkligen extra kul när man hittar något som båda parter i familjen tycker är roligt och engagerande.
Sen augusti har vi skaffat ett 152 liters med olika guppy, pansarmalar, platy, neontetror och ancistrus, ett 54 yngelkar (platy & guppy, ett 30 tal), ett 6 liters plastkar som födplats.
Detta har rullat ett tag, sen fick jag hem ett beg 375 som ska renoveras, och nu trillade det in ett splitternytt 67 liters kar med engelsk sjösten och en liten mangroverot där de flesta guppy hannarna ska få gå så de stackars damerna i stora får lite lugn och ro...
Som lite sällskap till hannarna i det nya karet iidag så droppade vi i 10 st sorgmantel tetror, plus att vi skaffade 4 små ancistrus som ska få växa upp i yngelkaret där vi får lite väl mycket alger.
Sen har vi äntligen hittat en perfekt mopani rot till det stora karet, den ligger och drar i en hink för närvarande, den färgar vattnet en del, tänkte bli av med lite av det innan den åker i.
När 375'an är klar ska det bestämt i Scalarer (det är ca 60 högt om jag kommer ihåg rätt), kanske även discus eftersom dom är så sabla mäktiga och vackra!
Det enda trista är dels att en mkt vacker blå guppyhanne dog för oss i veckan, ingen tydlig sjukdom, den blev bara sämre och sämre, när dom övriga invånarna började nafsa på den flyttade vi ur den för att se om den skulle repa sig med lite lugn och ro men den trilla av pinn :(
Sen, som lök på laxen så fastnade ett yngel på tvären på en blå guppyhona när hon skulle föda, det märkte vi när övriga invånare kom och försökte bita sig in till ynglen! [:(!]
När vi väl fick in henne i födkaret så led hon (hon höll på i nästan ett dygn och försökte föda) så illa att vi avlivade henne till slut :( det var inte kul att se alla yngel som trillade ur...
Cest la vie antar jag, tydligen inte helt ovanligt efter vad jag förstår, men vi har fått tre omgångar yngel varav en hel del blev riktigt fina
/Danne