Ibiza, Saker värda att besköka

#1 - 9 juli 2008 12:36
Ska till ibiza om runt 12 timmar, vi kommer åka till nordöstrasidan.
Några tips på saker värda att besöka.
jag ska iaf snorkla där, kan man se något roligt i medel havet, jag vet att när jag var på fastlandet såg jag bläckfisk och en del småfisk
#2 - 9 juli 2008 13:10
Tja, har fått för mig att en stor del av Ibiza är klippigt och vackert med en riktigt gammal kulturhistoria så sevärdheter finns det säkerligen om du är historiskt intresserad, dock så kan jag inte låta bli att associera till en massa festande... Vad som finns i medelhavet? Svärdfiskar,tonfiskar, pelamider och hajar (bl.a vithaj!)

Vad jag minns från mitt egna snorklande i medelhavet är dock främst en väldans massa sjögurkor, sjöborrar, krabbor och färgglada småfiskar som gärna simmar fram och "hälsar". Minns inte några specifika arter då det var rätt länge sedan jag gjorde det senast. På de platser jag varit har det varit mycket god sikt under vattnet vilket naturligtvis är ett plus vid dykning.

Trevlig resa, medelhavet är läckert![:D]
#3 - 9 juli 2008 13:36
A C-son skrev:
Tja, har fått för mig att en stor del av Ibiza är klippigt och vackert med en riktigt gammal kulturhistoria så sevärdheter finns det säkerligen om du är historiskt intresserad, dock så kan jag inte låta bli att associera till en massa festande... Vad som finns i medelhavet? Svärdfiskar,tonfiskar, pelamider och hajar (bl.a vithaj!)

Vad jag minns från mitt egna snorklande i medelhavet är dock främst en väldans massa sjögurkor, sjöborrar, krabbor och färgglada småfiskar som gärna simmar fram och "hälsar". Minns inte några specifika arter då det var rätt länge sedan jag gjorde det senast. På de platser jag varit har det varit mycket god sikt under vattnet vilket naturligtvis är ett plus vid dykning.

Trevlig resa, medelhavet är läckert![:D]

JO medelhavet är läckert, hehe vi kom till resebyrån och sa till han som satt där att vi ville 5 personer om 7 dagar åka någon stans i en vecka... Först var det kroatien.. men inga platser, så föreslog jag Egypten el gouna vid röda havet.. och då Fick Killen i "kassan" Världens leende och började berätta om när han varit där och dykt, snorklas Tittat på koraller och sånt.. sen efter att han sålt in oss på egypten kansk 20 min senare skulle vi boka.. Och så fanns det inga platser..... så det blev Ibiza, dock en lugnare plats.. men Man kan ju inte vara på ibiza utan att festa så...
Dit vi ska ska ha massa klippor ohc sådant så man lär väl se något :D
vithaj? trodde de mest levde Nere Vid afrika... aja inte någon större risk.. det är väl större risk att bli träffad av blixten två gånger än att bli biten av en vithaj när man snorklar :P
#4 - 9 juli 2008 13:58

vithaj? trodde de mest levde Nere Vid afrika... aja inte någon större risk.. det är väl större risk att bli träffad av blixten två gånger än att bli biten av en vithaj när man snorklar :P

Jo, risken är nog t.o.m större att du blir träffad av blixten tre gånger. Det är främst Sydafrika, Kalifornien, nya Zeeland och södra Australien mig veterligen som gäller om man ska påträffa vithajar kustnära. (Men vetskapen om att de förekommer i medelhavet är ändå lite kittlande ...[:o])
#5 - 9 juli 2008 14:42
:P okej då tre gånger :P såg precis en bild från ett Ställe nära hotellet, ett massivt klipp överhäng på ca 2,5 meter vatten.. Undrar vad som kan finnas där under :P
Ska försöka fixa en undervattens Engångkamera... vet att de är dåliga, men bättre än inget :D om det finns nån annan Vattentät kamera för rimligt pris kanske man kan skaffa en sån :P eller en Billig kamera med vattenhus
Guest
#6 - 9 juli 2008 14:50
Har varit på Ibiza en gång. Grymt trevliga nattklubbar! ;):D

Jag fridök efter bläckfisk när jag var där, det gjorde vi strax utanför i en stad/by som hette Aiya Napa. Bläckfisken såldes till restauranger så den var lätt att bli av med, även om vi bara "fiskade" för skojs skull.

Hyr en cross och kör runt i bergen, det finns fina kräldjur där.
#7 - 9 juli 2008 15:14
coolt anette, Jo bläckfisk borde man ju kunna fånga, det är ju roligt att bara titta på dem med :D Cross upp i bergen låter roligt även om cross åkning inte är min starka sida :D Alla nattklubbar har ju 18 år gräns.. .grrr två månader för tidigt :P
#8 - 10 juli 2008 21:28
Anettejt skrev:
Har varit på Ibiza en gång. Grymt trevliga nattklubbar! ;):D

Jag fridök efter bläckfisk när jag var där, det gjorde vi strax utanför i en stad/by som hette Aiya Napa. Bläckfisken såldes till restauranger så den var lätt att bli av med, även om vi bara "fiskade" för skojs skull.

Hyr en cross och kör runt i bergen, det finns fina kräldjur där.

Men Nettan då, aiya napa ligger väl ändå på cypern...??:confused:
Guest
#9 - 10 juli 2008 21:33
NIC skrev:

Hmm, där fick man sig en känga för att man reser för mycket och har för dålig koll! ;)
Jo du har givetis helt rätt, staden utanför Ibiza heter San Antonio (hoppas det blev rätt denna gång) som jag rekommenderade.
#10 - 10 juli 2008 21:36
Anettejt skrev:
Hmm, där fick man sig en känga för att man reser för mycket och har för dålig koll! ;)

Jo du har givetis helt rätt, staden utanför Ibiza heter San Antonio (hoppas det blev rätt denna gång) som jag rekommenderade.

Men... san antonio ligger ju i texas... :p;)
QardinalE
#11 - 10 juli 2008 21:39
NIC skrev:

:D:D:DJepp, helt rätt NIC har själv bott ca 1,2 mil från Aigyia napa. Och just den resan hade jag beställt, bokat, och slutligen flugit ner till Larnaca som ligger på Cypern:);).
Men men vissa måste ju rita om världskartorna ibland:D.
Guest
#12 - 10 juli 2008 21:44
NIC skrev:
Men... san antonio ligger ju i texas... :p;)

Okey! Jag ger upp! Omformulering:
Någonstanns utanför Ibiza finns det bra vatten för fridyk!:p
#13 - 10 juli 2008 21:44
QardinalE skrev:
:D:D:DJepp, helt rätt NIC har själv bott ca 1,2 mil från Aigyia napa. Och just den resan hade jag beställt, bokat, och slutligen flugit ner till Larnaca som ligger på Cypern:);).

Men men vissa måste ju rita om världskartorna ibland:D.

Såklart att det ska vara hon till det också...;)
Ses i andra tråden snart :D
#14 - 10 juli 2008 21:45
Anettejt skrev:
Okey! Jag ger upp! Omformulering:

Någonstanns utanför Ibiza finns det bra vatten för fridyk!:p

Aha, ok! :p
Gillar slalom märker jag:D
Guest
#15 - 10 juli 2008 21:47
NIC skrev:
Aha, ok! :p

Gillar slalom märker jag:D

Nej men att resa!;)
Kollade upp det! Du driver med mig! Den heter visst San Antonio![:(!]:p
QardinalE
#16 - 10 juli 2008 21:50
Anettejt skrev:
Nej men att resa!;)

Ja ja ibland har även du rätt:D.
Bifogar en länk för att hjälpa dig lite:p;).
http://www.sanantonio.gov/?res=1280&ver=true
#17 - 10 juli 2008 21:52
Anettejt skrev:
Nej men att resa!;)

Hahaha!!! :D

http://maps.google.com/maps?ie=UTF-8&oe=UTF-8&rls=com.google:en-US:official_i&gfns=1&sourceid=navclient&q=san+antonio&um=1&sa=X&oi=geocode_result&resnum=1&ct=title
#18 - 10 juli 2008 21:53
De flesta tycker inte om skökor, så jag tycker inte du ska bemöda dig med att besköka något genom aktiv ansträngning.
#19 - 10 juli 2008 22:00
Whistler84 skrev:
De flesta tycker inte om skökor, så jag tycker inte du ska bemöda dig med att besköka något genom aktiv ansträngning.

Ärligt talat...
Var det inte det du gjorde precis i allra högsta grad från ingenstans eller...
#20 - 11 juli 2008 14:42
Har sitter jag pa hotellet, darav inga svenska bokstaver...Vi bor i en by som heter es canar i ett ganska bra lagenhets hotell, farsan vill laga egen mat.Mycket vackert har ca 35 grader i skuggan och en mycket hog luftfuktighetsakert 26-27 grader i vattnet mycket varmt!jag har snorklat omkring en del och sett en massa fisk, daribland ett stort stim med ca 30 cm langa fiskar som hade gula horisontala rander pa sig... och lika langa silvriga fiskar med massa svarta horisontala rander pa sig... de akte omkring och Gravde i botten... sen har jag sett fiskar som liknar ganska Bleka silvriga Zebra soma flavensis eller Gul kirurg i kroppsformen...riktigt haftigt..och gissa vadImorgon ska jag ivag och dyka, kanske tillochmed ta dykcert under tiden jag ar har!!!Ha det sa roligt allasammans och jag kanske kommer in och skriver nagot mer
#21 - 11 juli 2008 15:58
hehe.. då kan du hälsa mina kära släktingar som bor nära.. avsis som sjutton.. men men.. ha det nu super oscar!!!
#22 - 12 juli 2008 14:24
Har kommer en uppdatering >D >D

http://www.minirevet.se/forum/index.php?topic=72.0

mitt sista inlagg i den traden
#23 - 12 juli 2008 14:34
Vad man besökte när man var där nere kommer jag inte ihåg men SÖS-avdelningen får man ju inte missa när man kommer hem[:-85]
#24 - 12 juli 2008 14:50
NIC skrev:

Yep :) Blev lite fundersam då jag själv varit där ;)
#25 - 13 juli 2008 22:24
NIC skrev:
Ärligt talat...

Var det inte det du gjorde precis i allra högsta grad från ingenstans eller...

Sorry Whistler... Nu e jag med dig...[:o]
#26 - 15 juli 2008 15:10
Hej allesammans, Jag mar bra har pa ibiza och har faktiskt klarat mig utan att ha brant mig nagot :)
Men det ar val sa nar man ar vaken pa natterna och sover sent pa dagen :P
Nar jag snorklade idag ute pa sandbadden tror jag jag sag en Rocka av nagot slag... ca 10-15 cm i diameter.. var typ helt gra.. jatte fin men jag vagade inte simma fram och "klappa" den med tanke pa vad det finns for rockor :)

Kommer hem imorgon overmorgon vid denna tiden

Annons