I vilken ordning ska jag köpa fiskarna?

#1 - 7 juni 2004 22:23
Hej!
Nu börjar jag bli lite förvirrad,igen.
Ska köpa följande fiskar till mitt 180l:
1st ancistrus
6st kuhliiålar
20st kilfläcksrasbora
4st nyckelhålsciklider (ska bilda ett par)

Min fråga är då,i vilken ordning ska jag köpa fiskarna. Det är ju inte bra att köpa alla på en gång,eller hur?
#2 - 8 juni 2004 05:21
om karet inte är inkört bör man kanske inte köpa allt på en gång. Börja kanske med en ancistrus och lite tetror, den khuli å sen cikliderna.
#3 - 8 juni 2004 06:12
Skulle vänta med ancistrusen till den sista, det finns ändå inget att äta i början så det resulterar bara i att man får stödmata med algtabletter.
#4 - 8 juni 2004 07:51
Ska man köpa alla kilfläcksrasbora(20st) och kuhliiålar(6st) på en gång? Är inte det lite mycket?
#5 - 8 juni 2004 08:02
Jag skulle säga:
Först: i med ancistrusen och kuhlii-ålarna, vänta 5 dagar.
Sen: i med kilfläcksrasbororna, vänt 5 dagar.
sist: i med nyckelhålen OCH en till ancistrus (jag tror inte att det räcker med en på 18oliter)
#6 - 8 juni 2004 08:04
Det var nästan så jag trodde att man skulle göra.
Jag kommer ha bakteriekultur i också,om det spelar någon roll/gör det enklare?
#7 - 8 juni 2004 08:04
Starta upp akvariet och låt de gå med växter,sten och rot i 1 vecka utan fisk sedan köper du kilfläcksrasboran och kuliålarna och låt dom gå i 1 månad sedan kan du köpa hem resterande,skulle välja någon annan ciklid än nyckelhålen den blir rätt bitig i storlek tips kurvciklid thomisciklid eller någon apistogramma.
#8 - 8 juni 2004 08:08
Mats:
Vad menar du med att nyckelhålscikliden blir rätt bitig i storlek?
#9 - 8 juni 2004 08:11
nycklar går bra i 180L.

Man behöver itne vänta veckor / månader med fiskar allt handlar om att ta det lagom försiktigt och framför allt vara försiktig/snål med matning och noga med vattenbyten vattenkvalite i början.

Att köra ett kar i en vecka utan någon fisk är enligt mig bara slöseri med tid.

Hur länge man väntar mellan fiskar etc. beror helt på karet, skötsel etc. men viktigast med nya kar håll bra koll på dina vattenvärden så att du inte får någon nitrit topp eller liknande som dödar allt. Ha alltid tester hemma när du startar en ny burk.
#10 - 20 juni 2004 13:56
Jag skulle nog ta tetrorna först. Och vänta ett tag mede resten av firrarna. åtminstånde med ancistrusen för den måste ha alger att äta så vänta med att släppa i ancistrusen tills du börjar se lite alger.

Annons