Har tänkt att skaffa ett 540l och har ringt på ett.. och i det här akvariumet så fanns ett innerfilter av fluval 1300L - uppåt i minuten som hörde till.
Så fungerar det bra att ha ett sådan el?
Vad jag har hört så bör filtret klara 3 gånger karets kapacitet i timmen. Sen beror det på vad du ska ha fiskar givetvis. Men 1300L låter faktiskt i minsta laget om man ska gå på vad jag har lärt mig.
Har själv lagt bud på ett 720L och där följer ett innerfilter (fluval 403) med som har ca 1200L och ett innerfilter med 900L, min tanke är att köpa minst ett ytterligare ytterfilter och plocka väck innerfiltert.
Mycket beroende på vilka fioskar som skall gå där.Själv har jag i mitt 540 2 st Eheim 2226 ytterfilter,samt 2 Fluval 4+ innerfilter(en av varje på sidorna.Har fått bra cirkulation för mina malawisar)Kanske blir lite mycket för en Guppy odling:)
Millmir - jo, du hjälpte lite till men det är min pojkvän som ska andvända akvariumet så det blir nog stora fiskar.. som tiger oskar, då funkar det inte el hur?
Matsviper - som jag skrev här ovan de blir nog stora fiskar. Du har en hel del pumpar, så du tror inte häller att de går? Jag sj tror inte på det men vill ha några råd innan jag bestämmer. :)
Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av att ha så stora fiskar, så det blir ju svårt för mig att säga. Men desto mer jag tänker på det desto mer tycker jag det logiska borde vara:
Större fiskar borde skita ner mer i akvariet, detta borde innebära att dels för att få bort det smutsiga och dels för att få ordentlig syresättning (genom mer cirkulation) för fiskarna så bör du använda så mycket filtermassa som möjligt och ha så god genomströmning som möjligt.
Sen kan man diskutera om de klarar sig på 1200, Det kan fakttiskt inte jag svara på. Men det finns ju ett gammalt ord språk "better safe than sorry" som jag nog hade kört på i ditt läge.
Jag kommer gå efter vad ni säger, för det är vad jag själv trodde ;) men har inte så stor erfarenhet.. och det skadar inte att fråga.
Tack så mycket för hjälpen. :D