I ett 20L?

#1 - 12 mars 2006 13:11
hej hej..
Vad kan man ha i ett 20L? De e en "skål" Det finns mixat grus från sand till 0,2mm blester.. Den kommer ha rumstemperatur och utan extra ljus..
#2 - 12 mars 2006 14:00
En liten blomma, kanske...? ;)
#3 - 12 mars 2006 14:03
Kan kanskje ha yngel der?
Jeg har tigerbarbeyngelen min i en 20 liter.... men du må jo da ha et sted de kan flytte til når de blir større :)
#4 - 12 mars 2006 14:04
Kanske så här?
#5 - 12 mars 2006 14:06
punch?

Oooops! Bål heter det ju i sverige [:o]
#6 - 12 mars 2006 19:06
Som jag har förstått så gillar inte många tanken av att ha ett 20L skål med fiskar i.. Så bara för det så kommer jag att ha 3 silverhajar i de...!!!!
... kanske överdrev lite där ja.. men ändå..
Jag har bestämt mig att göra ett experiment.. jag har 13 guppy yngel.. jag kommer att lägga 8 st i 20L och se hur dom utvecklas medans de resterande 5 e med deras föräldrar i 100 litert.. vi får se hur det går..
#7 - 12 mars 2006 19:18
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tror det funkar bra som yngelakvarium. Jag har använt min kupa som fiskakvarium tidigare. Jag hade ett litet bottenfilter och en liten pump i det. Så det kan visst funka som guppyhem. [:o][/COLOR][/FONT]
#8 - 12 mars 2006 20:32
[quote=SoapPuppy]Som jag har förstått så gillar inte många tanken av att ha ett 20L skål med fiskar i.. Så bara för det så kommer jag att ha 3 silverhajar i de...!!!!
Jag har bestämt mig att göra ett experiment.. jag har 13 guppy yngel.. jag kommer att lägga 8 st i 20L och se hur dom utvecklas medans de resterande 5 e med deras föräldrar i 100 litert.. vi får se hur det går..[/quote]

Det är inte det att vi inte tror det går, för det gör det, det är det att vi inte tror att fiskarna kommer trivas! Men som yngelkar, visst...! ;)
#9 - 12 mars 2006 20:41
Paron Haj är ju att föredra till små akvarier...

http://www.blocket.se/vi/6432590.htm?ca=8_s
#10 - 12 mars 2006 20:58
[quote=SoapPuppy]Som jag har förstått så gillar inte många tanken av att ha ett 20L skål med fiskar i.. Så bara för det så kommer jag att ha 3 silverhajar i de...!!!!
Jag har bestämt mig att göra ett experiment.. jag har 13 guppy yngel.. jag kommer att lägga 8 st i 20L och se hur dom utvecklas medans de resterande 5 e med deras föräldrar i 100 litert.. vi får se hur det går..[/quote]

Vadå!? Vad är det för fel på punch, många tycker faktiskt om punch....så det så
[CENTER]:p [/CENTER]

Bål, jag menar bål! ;)
#11 - 12 mars 2006 21:37
usch, punch smakar illa!
#12 - 12 mars 2006 21:37
[quote=jonisg]Paron Haj är ju att föredra till små akvarier...

http://www.blocket.se/vi/6432590.htm?ca=8_s[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] Äntligen en seriös annonsör! :p Måste ju vara bra försäljning av parooner där??:p :p[/COLOR][/FONT]
#13 - 13 mars 2006 06:02
ja men lycka till att jag kan trycka ner en fisk på 500 kg i mitt 20L :P
Men det funkar bra som yngel kar.. jag hade 2 krukor som jag slog sönder så det blev som en skrotgård.. extremt många gömmställen. Dom har bara inte vant sig att jag kommer och går hela tiden:P (skålen står vid dörröppningen).
#14 - 19 mars 2006 06:19
En kampfiskhane

[quote=SoapPuppy]hej hej..
Vad kan man ha i ett 20L? De e en "skål" Det finns mixat grus från sand till 0,2mm blester.. Den kommer ha rumstemperatur och utan extra ljus..[/quote]

Men i så fall skulle jag inreda med svärdplantan, en kampfiskfavorit. Och ställa skålen så nära dagsljuset som möjligt, t ex bredvid ett norrfönster (aldrig i direkt sol eller på fönsterbänkar över värmealstrande element) Och så måste skålen vara försedd med termometer och då skålar inte håller värmen speciellt bra-och en doppvärmare att värma upp vattnet med vid behov.
Och personligen så är jag lite kluven till att ha något alls i skålar, men eftersom jag har sett lekvilliga kampfiskar bygga skumbon i denna miljö så..
#15 - 19 mars 2006 15:37
betta channoides *dreglar* ;)
#16 - 21 mars 2006 04:44
[quote=maricici]Men i så fall skulle jag inreda med svärdplantan, en kampfiskfavorit. Och ställa skålen så nära dagsljuset som möjligt, t ex bredvid ett norrfönster (aldrig i direkt sol eller på fönsterbänkar över värmealstrande element) Och så måste skålen vara försedd med termometer och då skålar inte håller värmen speciellt bra-och en doppvärmare att värma upp vattnet med vid behov.
Och personligen så är jag lite kluven till att ha något alls i skålar, men eftersom jag har sett lekvilliga kampfiskar bygga skumbon i denna miljö så..[/quote]

Jag har en 2 svärdplantor, en medium och en mycket liten.. synns knappt:P sen har jag 3 vattenpest också.. och en liten växt jag inte vet vad den heter.. den har mörkgröna blad och svarta rötter, dom kan fästa på allt..
Jag hade det som kar för ett kampfisk par innan.. skumbo hela tiden..men dom har jag flyttat på.. dom e nu i ett kar på min skola.. tror det e ett 60L men ser ut som ett 40:P fast jag har hört att honon har fått svamp nu..jaja.. får se hur det går med henne.. De e lite svårt att ha ett 20L vid mitt fönster. Där har jag mitt 100L fast den har en sån.."bakbild".. (kommer ej på namnet klockan e 05:55 nu..) så den får inget ljus på sig. Jag kan heller inte ha den e fönsterkarmen.. för där e en 5-10 L glas kruka som jag ska ha räkor i sen..

Annons