I dag är den första dagen..

#1 - 5 juni 2009 07:47
Om 15 minuter ska jag stå i en villträdgård och möta upp en pytteliten minigrävare och anlägga mitt livs första trädgårdsdamm, ja det blir jag själv bakom spakarna..

Ska bli ett intressant projekt speciellt då dammen dessutom ska gjutas, ska försöka ta lite bilder under dagen för dokumentation!

13 minuter kvar innan jag måste springa ner till bilen och köra till Kungsten, tur att man är tidsoptimist! :p
#2 - 5 juni 2009 08:09
Gaffel skrev:
, ska försöka ta lite bilder under dagen för dokumentation!

Försöka!!!!!!!!!!!!!!!! startar man en sådan här tråd är bilder ett minimikrav.[}:)]
Klart vi måste ha bevis på att det du skriver stämmer. :p
#3 - 5 juni 2009 08:30
Way to go män!
E d du å mandan som har slått er ihop elr ;):)

Låter som ett gött projekt Gaffel, lycka till med allt!
#4 - 5 juni 2009 20:51
;) Kan ju vara anledning nog att startat ett sånt projekt bara för nöjet att köra grävmaskin:) Det är så kul.. Skall kolla mycket på bilderna som skall komma i mängd... :D
#5 - 5 juni 2009 21:24
en liten då..

[attach]20152[/attach]
#6 - 5 juni 2009 23:28
5/5 stjärnor för den bilden gaffel! Keep it up ;)
Guest
#7 - 5 juni 2009 23:41
Johanski skrev:
5/5 stjärnor för den bilden gaffel! Keep it up ;)

Håller med!
Vad glad du ser ut att vara med...;):)
#8 - 5 juni 2009 23:53
Anettejt skrev:
Håller med!

Vad glad du ser ut att vara med...;):)

Inte så konstigt när han får leka med stora leksaker :D
#9 - 6 juni 2009 08:30
[:-174]Tackar för stjärnorna Johanski, det kommer mera!
[ATTACH]20161[/ATTACH]
[SIZE=1]Sonen gav sig i kast med den lilla grävaren..[/SIZE]

Tack Anettejt, man é ju en go gammel punx i botten..

Dahlberg, den lilla leksaken var bland det instabilaste i larvväg jag någonsin suttit i, man riskerar att tippa åt sidan så fort skopan lämnar backen om man inte har schaktbladet nere.[:-105]
#10 - 6 juni 2009 09:22
Du får ha mindre i skopan så varar nöjet längre:p!
#11 - 6 juni 2009 13:20
Vad tråkigt - med den kan du ju inte bredsladda in till parkeringsplatserna :)

MVH Lasse
#12 - 6 juni 2009 14:02
Lunchrast!

Ja du Anders, när man talar om trollen va!
[ATTACH]20171[/ATTACH]
Och jag hade inte ens skopan ute och ingenting i den, centrumsväng my ass..

Grävaren gör bara 3 km/t Lasse, dessutom utrustad med en perfekt liten fiskhåv i änden.. ;)
[ATTACH]20169[/ATTACH]
Djuphålan ligger på 1400 mm och dammens övriga djup ligger på 70.
[ATTACH]20170[/ATTACH]
En z00peterare vid namn PonnyLena

[ATTACH]20172[/ATTACH]
Tyvärr är ju då inte glas gratis.. :(
#13 - 6 juni 2009 14:19
Aj aj! Hur mycket kommer det kosta när rutan gick sönder?
#14 - 6 juni 2009 14:31
Tur att inget allvarligare hände, det artar sig till en ganska rolig tråd det här, Gaffel:D!
#15 - 6 juni 2009 14:44
Sådan leksaks grävare som jag kallar dem!! är bara pisamma att använda räcker det kommer en stor sten så står den där och tjongar med skopan...:=)bättre att använda en större viktklass men problemet med dessa är att dem ibland inte går in i Trädgården.

Tänk nu på gaffel att inte göra dammen för liten man ångrar sig senare,ju djupare desto bättre om det går djupare så gräv djupare för sjutton så kan koien övervintra utan problem,annars ett härligt projekt att följa.
#16 - 6 juni 2009 21:37
Häääärligt Gaffel det är iallafall action när du håller på:d
#17 - 6 juni 2009 21:55
Den börjar ta form!

Ursäkta dom kassa vinklarna men det är gott om växtlighet kring vad som snart kommer att vara ett litet "vattenblänk"
[ATTACH]20220[/ATTACH]
[SIZE=1]Darek och tumstock!
[/SIZE]
Johanski:6 000:- svenska träpengar, tur att det bara är klöver fast roligare kan man ha för pengarna.. :(

Ansjo:Trist bara att jag inte använde bältet, satt som en blöt lovikavante i det hål som sekunden tidigare varit en glasruta, med lite övertalning sitter nu fegsnöret på plats så fort man vrider om nyckeln.. [:o]

Patrik Steen:Håller inte riktigt med dig där, dom små är faktiskt riktiga arbetshästar så länge det är någorlunda plant, har kört en stor 20 tonnare som skulle förvandlat rododendron, gräsmatta och allting som kommit för nära till sinnebilden för ett skyttegravskrig under första världskriget, däremot kan dom små vara tillräckligt starka för att till och med resa en stor som lagt sig på sidan! ;)
#18 - 7 juni 2009 05:24
Såg ut som riktigt branta sluttningar i dammen, hur hade du tänkt att gjuta?
Annars är det ju kul o se hur du lyckats handskats med en av de instabilaste grävarna enligt mig.
#19 - 7 juni 2009 06:16
ciklidcollector: Det blir en separat gjutning av djuphålan med öppen brädform.
#20 - 7 juni 2009 06:44
Vad hade du tänk dig för Fisk i dammen och filtrering och vad för matrial ska du använda utanpå gjutningen?
#21 - 7 juni 2009 06:58
Gaffel - överväg att göra djuphålan djupare - kanske 2 meter om det går. Lättare att övervintra då. Om du har 1,45 och betong däröver och sedan lite slamm så blir det inte så djupt. Brukar prata om ca 1,5 meters vattendjup för att få rätt skiktning under vintern. Gör du den djupare så kan du lägga en klack på ca 0,75 varifrån du kan cirkulera under vintern. Om du har den skillnaden så är det en liten risk för nedkylning av bottenvattnet vilket det lätt blir om man har genomluftning under vintern och den "stående" cirkulationen som blir resultatet når för djupt.

MVH Lasse
#22 - 7 juni 2009 12:07
Vad hade du tänk dig för Fisk i dammen och filtrering och vad för matrial ska du använda utanpå gjutningen?
Nu är det inte min trädgård så valet av fisk samt filtrering kommer i första hand att hamna på fastighetsägaren, en rollning med lanat resistent kommer att försegla betongen.
#23 - 7 juni 2009 12:09
Lasse skrev:
Gaffel - överväg att göra djuphålan djupare - kanske 2 meter om det går. Lättare att övervintra då. Om du har 1,45 och betong däröver och sedan lite slamm så blir det inte så djupt. Brukar prata om ca 1,5 meters vattendjup för att få rätt skiktning under vintern. Gör du den djupare så kan du lägga en klack på ca 0,75 varifrån du kan cirkulera under vintern. Om du har den skillnaden så är det en liten risk för nedkylning av bottenvattnet vilket det lätt blir om man har genomluftning under vintern och den "stående" cirkulationen som blir resultatet når för djupt.

MVH Lasse
Uppfattat!
Matjordslagret på ytan var typ bara 30 cm djupt medans resten består av gammal gulaktig lera som verkar ha en hög andel sand i sig.
#24 - 7 juni 2009 12:12
Lasse skrev:

MVH Lasse
Uppfattat!

Maskjordslagret på ytan var typ bara 30 cm djupt medans resten består av gammal gulaktig lera som verkar ha en hög andel sand i sig.
#25 - 7 juni 2009 13:01
Gaffel skrev:
Nu är det inte min trädgård så valet av fisk samt filtrering kommer i första hand att hamna på fastighetsägaren, en rollning med lanat resistent kommer att försegla betongen.
Ok så det är inte din egen damm allså:)
#26 - 7 juni 2009 13:16
Jag får nog skaffa hus först, ev lite oklart i öppningsinlägget men jag anlägger alltså någon annans blivande vattenblänk, vilket kanske inte är riktigt lika trevligt som att göra någonting åt sig själv men fortfarande väldigt kul och lärorikt, jag kan ju som sagt betong och anläggning det är därför jag "faller" för sådana här uppdrag! ;)
#27 - 7 juni 2009 13:20
Och kanske ett bra övningsexempel hur du ska, eller inte ska göra om den dagen kommer så det är i din trädgård:).
Det ser ut att kunna komma ett och annat löv i pölen med;)?
#28 - 7 juni 2009 13:28
Jag tänker mer kilovis på det svaret;)man brukar inte placera en damm ibland en massa buskar...Opsssss ska jag säga som har min bland en massa buskar som tappar sina blad på hösten:D
#29 - 7 juni 2009 13:29
Trädgården är alltså fullständigt överbellamrad med växtlighet plus att det finns både hundar och katter i hushållet, dammen mäter fn 14 m²

Det är bara att håva Patrik! ;)
#30 - 7 juni 2009 13:45
Fast de flesta växterna som är med på bilderna är vintergröna och tappar inga löv. Ormbunkar vissnar visserligen ner, men bladen sitter kvar...
#31 - 7 juni 2009 13:49
Fast de flesta växterna som är med på bilderna är vintergröna och tappar inga löv. Ormbunkar vissnar visserligen ner, men bladen sitter kvar...
Ja precis Rhododendron är ju en vintergrön men blommerna som kommer årligen tar ju vägen nånstans;)och dem kan vara dryga att håva upp:)
#32 - 8 juni 2009 00:39
Rhododendronen har jag ruskat om riktigt ordentligt med skopan ett par ggr så jag tror att den kommer att uppföra sig framöver.

Ljusning på skadefronten var i alla fall att det huxflux dök upp en glasförsäkring, 5% på prisbasbeloppet förvandlade helt plötsligt 6 000:- till 2 140:- vilket gjorde livet lite lättare att leva..

Det talas om att anlägga en brygga längs ena kortsidan, en träbrygga i om inte "miniatyr" så lite midre än vanligt ståendes på träpålar som går upp som pollare, kan bli hur bra som helst att sitta och bada benen i, trist bara att min sömn sprungit och gömt sig, sovit i snitt 2-3 timmar per natt sedan i torsdags, jag ser ex tidvis dubbelt och har huvudvärk..
#33 - 14 juni 2009 08:57
Vad för sorts betong tänker du använda?
#34 - 16 juni 2009 21:18
RobinJ skrev:
Vad för sorts betong tänker du använda?
Beror på om den beställs eller blandas själv, återkommer med det.
Bilagor:
#35 - 18 juni 2009 17:36
Spännande! Min dröm är att ha ett hus med stor trädgård så jag kan bygga en damm :) Det där med sömnen är inge kul! Har själv en hel del sömn problem...
#36 - 10 juli 2009 23:27
Hur går det Gaffel?
*Nyfiken*
#37 - 13 juli 2009 21:40
NIC skrev:
Hur går det Gaffel?

*Nyfiken*

Ja me!
#38 - 16 juli 2009 20:15
han har väl ramlat ner i hålet och kommer inte upp!! slagit sej i roten kanske?
Jag vill se hur de går!!
#39 - 23 juli 2009 07:51
Som tidigare sagts, gör den lite djupare, och för allt i världen, installera ett bottenavlopp! Det kommer vara till stor glädje när dammen ska hysa fiskar och filtreras.
#40 - 23 juli 2009 09:18
En miss jag gjorde med min damm var att jag gjorde hela dammen för djup.

Visst är det bra att delar av dammen är djup men problemet är då att du inte kan plantera växter.

Jag skulle rekommendera att du formar dammen i etager med olika djup så att du kan plantera växterna där det inte är så djupt. Det är också bra om du sätter du växterna i växtkorgar så är de lättare att sköta. Det är också viktigt med solljus för att vattenväxterna skall trivas.
#41 - 5 augusti 2009 22:01
En liten uppdatering kunde vara på plats vi e väldigt nyfikna på hur det blev.
#42 - 8 november 2009 23:08
Mick13 skrev:
En liten uppdatering kunde vara på plats vi e väldigt nyfikna på hur det blev.

Tja hur blev det med vatten blänket??
#43 - 14 maj 2010 00:08
Mick13 skrev:
Tja hur blev det med vatten blänket??

det undrar jag med!!!
#44 - 5 juli 2010 13:12
Vore kul med lite bilder;), jag själv vill bygga en damm, bara grävt åt andra:D så fort barnen blivit större så tar jag hem grävare och dumper:D
Att grävaren tippade beror på att du hade larvbanden i transportläge, dom skall vara utfällda vid grävning, då är larverna utanför hytten och kanske ca 50 cm bredare, men sånt är inte så lätt att veta;)

Annons