Hysterisk Blå Gurami

#1 - 30 maj 2006 21:50
Hej alla!

Jag hittade 4 stycken Blå Gurami idag i butiken som fick följa med mig hem. Att de är lättskrämda har jag förstått men brukar dom vara helt hysteriska???

De ligger och trycker mot botten och någon gång då och då fullständigt flyger dom omkring i karet och mer än en gång har dom åkt rakt in i rutan. Ett tag var jag rädd att de skulle komma ut på andra sidan.
Att dom är rädda och ovana så här i början förstår jag men brukar dom bete sig så här? De andra fiskarna i akvariet blir ju superstressade.
Kan säga att jag var väldigt noga med hur dom lade i akvariet just för att jag läst att de kan vara rädda av sig.

Nån som är haj på gurami ;) som vet hur de brukar bete sig?
#2 - 31 maj 2006 11:27
Gör de alla likadant?
Mina gurami har ngn gång efter inkoppning gjort så där, men hämtat sig snabbt.
Jag har även haft en gurami som simmat mellan botten och ytan under flera dygn. Han drunknade senare.
De kan ju få en "chock" av flytt och det kan vara det dina drabbats av.

Och är gurami rädd av sig? Ingen av de gurami jag har haft har då varit det, snarare tvärtom... mkt lätta att få "tama", dvs att mata ur handen osv.
#3 - 31 maj 2006 15:48
hur stort är akvariet?

de vill ha mycket flytväxter, om du inte har flytväxter kan det t ex vara anledningen till att de är lättskrämda.
#4 - 2 juni 2006 01:16
Akvariet är ett 240 liters.

De har faktiskt lugnat sig lite idag. Har så sakteliga börjat komma fram och äter lite, så de var kanske bara rädda och stressade efter flytten.

Detta ska nog gå bra :)

En sak som är väldigt lustig är att den ene av guramisen fått en kompis i form av en praktbotia. Denna botia hänger nu bara omkring guramin och först trodde jag att det var bråk på g men de verkar ha funnit varandra.

Tänk, inte nog med att jag kommer bli den första att få en Praktbotia att föröka sig i akvarium, jag får den att göra det tillsammans med en Blå Gurami! Mina fiskar kommer bli kända! :)

Annons