Hypselacara?

#1 - 15 september 2008 18:28
Försökte nyss söka på chokladciklid i artregistret, som inte stavar likadant som jag (och Akvariets lexikon, om jag minns rätt). Enligt artregistret heter den Hypselecara, men ska det inte vara Hypselacara, det vill säga, den tillhör den familj av ciklider som kallas Acara, som t.ex Nannacara, Cleithracara, och även blåcikliden, som ju på engelska kallas Blue Acara?

En petitess kanske, men om det nu är felstavat i det här fallet, skulle det vara lättare att hitta den om den var rättstavad :)
#2 - 15 september 2008 18:43
Fishbase säger Hypselecara.
http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.php?id=12323

Och nej, det är fan ingen vacker ciklid ;)

//C
#3 - 15 september 2008 18:48
Söker man på Hypselacara på google, så får man rätt många träffar, och det är som sagt det mest logiska. Förmodligen ett tvådelat namn, Hypsel och Acara, och Acara vet jag vad det är, men inte Ecara :p Har som sagt för mig att Akvariets lexikon stavar Hypselacara. Nätet är ett bra sätt att sprida felstavningar och dåligt språk.

Och jo, den är vacker. Stor, pampig, elegant, skiftar i tegelrött och grönt, med långa vimpelliknande fenor, och dessutom en av mina favoritciklider :)
#4 - 17 september 2008 20:52
Har kollat i Akvariets lexikon, och där står det Hypselacara, som ju som sagt känns mest logiskt :)

Annons