hyperventilerande fiskar, fel på vattnet? ammonium?

#1 - 22 juni 2006 11:56
hej
igår gjorde jag ca 70% vattenbyte och rensade bort lite ruttna växter samt en hel del andmat. rörde ej ytterfiltret,det blåser på bra som vanligt. gjorde även rent rutan med algskrapa.

idag är de flesta fiskarna uppe vid ytan och flämtar, de enda som verkar normala är pansarmalarnaa, men ålarna och praktbotiorna tycker jag också ser ut att andas fort.

anledningen till det stora vattenbytet..hade varit borta en vecka. har gjort 2 x 75% i ett annat 450l akvarie pga nitrit som bildats under min semester vecka,fiskarna i det akvariet mår hur bra som helst!

Vad kan ha hänt? Det enda jag kan tänka mig är att jag lämnade ett innerfilter avstängt i akvariet och satte på det igen efter kanske högst 3 h. Kan det ha bildats nåt farligt i det avstängda filtret?

blir 50% vattenbyte igen när jag kommer hem + filterrengöring av det filter som var avstängt igår.

(har mätt nitriten, och den är ok enligt jbls dropptest)

mvh
Lena-Maria
#2 - 22 juni 2006 23:24
Jag har haft ett liknande problem i mitt 240l. Då hade jag bara mitt ytterfilter. Så jag satte även i ett botten filter och det vart bra redan efter 3-4 timmar! Har även satt i bottenfilter i mitt 80l i stället för det vanliga innefiltret, fungerar kalas bra! Jag har mycket klarare vatten nu samt stabilare vatten värden.
#3 - 24 juni 2006 09:04
Beroende på vilka fiskar man har så kan ett alltför stort vattenbyte rubba den naturliga balansen i akvariet så pass att fiskarna inte hinner ställa om sig och förgiftas av det renare vattnet.

Jag blir lite förvånad när jag läser att du gjort så kraftiga byten efter endast en veckas frånvaro då det normalt rekommenderas att man byter ca 15 - 25 % vatten en gång per vecka.

Förstår inte riktigt varför din en-veckas frånvaro skulle krävt ett större byte än så.

Hade det varit Nitrit som du befarade hade det inte varit bättre att kolla det först innan du gjorde dina antaganden.

Hur går det nu, hade jag varit dig hade jag försökt att få in mera syre i vattnet genom att sänka vattenytan så det hamnar unnder utblåset samt attt kontrollera temperaturen på vattnet

lycka till !

Annons