Hypancistrus Zebra ingen prisdiskussion

#1 - 11 februari 2006 15:31
Hej. Jag vill snacka lite om Hypancistrus Zebra L046, utan att behöva en massa snack om priset. I alla andra trådar som startas så tappar man intreset ganska snart, pga att det hela tiden ska snackas om priset. Men jag vill snacka om fisken, odling och hur man ska få den att trivas bäst.
Jag har precis blivit en lycklig ägare till 3 st. Och dom gömmer sig just nu i ett 98liters Juwel. Med ett extra innerfilter Tetra Tec IN800, den åumpar 800 l/t. orginalpumpen vet jag inte hur mycke den pumpar. Men antar att den ger samma som Tetran. Räcker isåfall 1500-1600l/t?
Kan jag ha någon växt? JAg vill också ha någon annan fisk i karet. Någongaranterat snäll och fredlig liten firre. Någon tetra kanske?
Någon som har synpunkter på något förutom priset så är han/hon välkommen
#2 - 11 februari 2006 15:55
[FONT=Comic Sans MS]Dom 5 jag hade tidigare gick mestadels i mitt 540 diskus akvarie och delade bottnen med ett antal andra malar.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Dom flyttade senare till ett [COLOR=red]"eget"[/COLOR] kar med endast lite grenmalar som sällskap.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Det inreddes enligt allas inrådan med lite grottor i skiffer och krukkombinationer och massor av genomströmmning.(1200 l/tim på 165 liters akvarium)
Det slutade tyvärr med att dom sågs mindre och mindre så jag tröttnade på att försöka odla dom och sålde dom.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Skulle igentligen haft kvar dom i diskustanken där dom verkade trivas mest.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Där var 30 grader varmt vatten, inrett med rötter, massor av växter, kokosnötskrukor och cirkulationen låg på ungefär 1500 l/tim fördelat på 2 ytterfilter med 14 liters filtervolym för kanonbra biologisk rening.:D [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Vansinnigt snygga malar är det men som sagt dom blev väldans skygga när dom fick [COLOR=red]"eget"[/COLOR] bo så därav sålde jag dom för när jag funderade på att låta dom flytta tillbaks till 540 baljan så hade jag redan fyllt bottnen där med nya och andra malar som skulle konkurerat om reviren. ( 4 vuxna L333 hyp.sp) [:o] [/FONT]
#3 - 11 februari 2006 16:00
vet inte om tetror trivs i så stark ciruklation. annars är ju sebrafisk eller danios fina fiskar! Fast inte lika glamorösa som l46orna:)
#4 - 11 februari 2006 16:03
ja jag har kanske för lite vatten för dom. JAg lurar på att jag kanske måste Tömma 200liters på innevånare, så dom får lite mer utrymme. Jag har ju även förhoppningar att få tag i fler av dom. Men det är ju inte lätt att få tag i dom. Grottor och rötter har jag men ändå sitter dom alla 3 bakom ena filtret just nu. Trivs dom bäst i 30grader. JAg har 25 just nu. Kanske ska skruva upp lite då. Vad säger du om växter? och Tetror?.. någon erfarenhet?
#5 - 11 februari 2006 16:04
[QUOTE=lenis3]vet inte om tetror trivs i så stark ciruklation. annars är ju sebrafisk eller danios fina fiskar! Fast inte lika glamorösa som l46orna:)[/QUOTE]
Nej det är ju det här med cirkulationen.. hmm mycke att tänka på.. dom ska ju inte vara romrövare heller..
#6 - 11 februari 2006 16:25
Kongotetra kan väl gå i ett ganska strömt vatten, dom är iaf skitsnygga!
Eller Jättedanio.
#7 - 11 februari 2006 16:28
kongotetran är snygg, men för stor för karet. Jag är mer ute efter någon firre på 3-5cm. men det är ju som sagt mest för att få lite liv i karet.
#8 - 11 februari 2006 16:30
sebrafiskar lär ju iaf inte få i sig ev malrom, för den är väl ganska stor ändå? typ ancistrustorlek?

Förresten, mitt intryck är att många köper l46orna, blir pengakåta och försöker odla, tröttnar och säljer.. ingen verkar ju ha bestående intresse för dessa malar direkt, bara för själva malen alltså.
#9 - 11 februari 2006 16:35
sebrafisken är kanske ett bra alternativ. Blir liksom zebrigt svartvitt i burken då.
Mitt intresse hoppas jag är bestående. Jag har velat ha den randige rackarn länge. Klart jag vill försöka få yngel på dom, för den är ju inte direkt vanlig ute i handeln. Så Artens bevarande står ju högt i kurs. Pengar gillar jag ju så klart.. men kåt av dom blir jag inte.. hmmm får man skriva så..:D
#10 - 11 februari 2006 17:03
[FONT=Comic Sans MS]Dom ska kunna leka hyffsat enkelt i rätt förhållanden i sällskapskar har jag läst på andra sajter.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Läste om en tjej i norge som odlade dom i ett diskuskar.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]När ynglen var så pass stora så dom skulle börja käka egen mat så tog hon dom till en yngelkasse ungefär som jag gjorde med mina sturisoma aureum helikoptermalar.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Du bosse var har du fått 25 grader ifrån förresten ??[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Då tror fan att dom är inaktiva.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Sen går dom ensamma så blir dom jäkla skygga dock.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Släng i ett stim kardinaltetror eller bilbuksfiskar i 200 liters karet och ner med zebrorna där.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Skicka sen i några corydoras, kom ihåg att ha trånga grottor för ev. kommande lekar.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Det ska tydligen vara så trångt att dom nästan inte får plats.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Smala rör i tegel el. platsrör ska funka max.innerdiameter på 3-4 cm så nästan bara hanen får plats.[/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Han vaktar sedan tills ynglen är stora nog att simma ut och börja käka själva.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men ös på med värmen och öka syrehalten i vattnet också med syresten och el.extra ytrörelser.[/FONT]
#11 - 11 februari 2006 17:12
Nej jag har inte fått 25 grader någonstans ifrån. Det var det när jag kollade. Men det är jävligt kallt i huset idag.
Fan nu blev jag tveksam om jag skulle skicka i dom i 200litarn direkt. Där går det ett stim corydoras adolfoi.(men dom är romrövare har jag hört av han jag köpte zebrorna av, du känner honom för övrigt drd)
Där går även 5st Perualtum (ja jag vet att det inte är mer än en vanlig scalar, sägs det) Och 2 Gibbisar
#12 - 11 februari 2006 17:22
Men jag skulle nog tro att adolfoiarna knappast kommer åt att knapra romen om hanen är där och fläktar däremot skulle zebrorna knappast mopsa upp sig motgibbisarna? Bara teorier, jag vet inte, jag har ingen erfarenhet alls av zebror. Jag hade nog lagt dem bland perualtumen och adolfoien fast inte med gibbisarna :p !
#13 - 11 februari 2006 18:20
Har du köpt dom 3 små av andreas i malmö ??
#14 - 11 februari 2006 22:06
[QUOTE=drd]Har du köpt dom 3 små av andreas i malmö ??[/QUOTE]
Nej Höör
#15 - 11 februari 2006 22:09
[QUOTE=Lenmar]Men jag skulle nog tro att adolfoiarna knappast kommer åt att knapra romen om hanen är där och fläktar däremot skulle zebrorna knappast mopsa upp sig motgibbisarna? Bara teorier, jag vet inte, jag har ingen erfarenhet alls av zebror. Jag hade nog lagt dem bland perualtumen och adolfoien fast inte med gibbisarna :p ![/QUOTE]

Flyttar nog Gibbisarana och slänger ner Zebrorna i 200litarn. Sen tar jag tag i saker å ting när jag kommer hem från resan. Jag sticker till Thailand nästa måndag. Kommer hem till påsk
#16 - 12 februari 2006 08:29
[quote=Bosse.J]Nej Höör[/quote]

Ahaa...oki då e jag me ;)

Han som köpt lite diskus av mig ;)
#17 - 12 februari 2006 09:03
japp han. trevlig kille.
håller som bäst på att flytta omkring bland firrarna nu..
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 12 februari 2006 09:46
Jag har aldrig haft och därmed aldrig ens försökt odla denna art. Däremot har jag en god vän i Norge som har odlat den under ett flertal år och jag var hemma hos honom och kollade hur han odlade dom för ett antal år sedan.
Han odlade dom i ett akvarium på runt 150-200 liter som det var en hiskelig snurr på. Har också för mig att de gick helt ensamma i akvariet.
Innan han satte snurr på vattnet så hade han också problem med att de var skygga och inte lekte - men detta förändrades som sagt....
Temperaturen nämnde han nog inget speciellt om. Det viktigaste enligt honom var kraftig cirkulation på vattnet
#19 - 12 februari 2006 09:49
Tackar för svaret. Ordentlig snurr är tydligen nyckelord här. Lite synd att man inte ska kunna ha den tillsamans med någon anna firre, och samtidigt kunna få yngel på den. Dom är ju iofs inte så stora ännu. Så man kan ju passa på att njuta av dom tills dom har blivit mogna.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 12 februari 2006 09:50
[quote=Bosse.J]Tackar för svaret. Ordentlig snurr är tydligen nyckelord här. Lite synd att man inte ska kunna ha den tillsamans med någon anna firre, och samtidigt kunna få yngel på den. Dom är ju iofs inte så stora ännu. Så man kan ju passa på att njuta av dom tills dom har blivit mogna.[/quote]
Tror säkert man kan odla den ihop med andra fiskar - förutsatt att de inte är romrövare samt gillar turbulent vatten.
#21 - 12 februari 2006 09:55
Ja jag har ju läst ganska mycke om dom, och det är väldigt olika teorier. Men cirkulationen är med i alla teorier. Man får prova sig fram helt enkelt.
En annan sak som slår mej är att det är väldigt många som ger upp.. Hoppas inte jag sällar mej i den skaran.. :D
#22 - 12 februari 2006 10:52
Jag har mina 3 i ett 180 liters med 2 st pumpar, den ena på 1000l/tim och den andra på 1200l/tim, något i underkant känns det som, ska bytas när jag hittar en lämplig ersättare till pumpen.

Inga växter, inte för att det inte ska vara några utan mer för att jag är helt utan intresse för dem och har svåt att få något annat än anubias att överleva ;) (nåja, lite växter har jag i andra kar men)

Sen är det ganska spartanskt inrett med stenar 5-6cm i diameter och råda sand emellan tillsammans med skiffer ett par rötter och tegelgrottor i lite olika utföranden.

De grottor som är uppvända snett "mot" strömmen är oftast de som blir bebodda :)

Edit: ja just det, jag håller 29 grader i tanken och har inga andra fiskar..
#23 - 12 februari 2006 13:01
Ja jag känner att det pumpar för lite, det rör sig knappt i burken. Jag hade tänkt flytta dom till 200liters, men var tvungen att flytta 2 ganska stora gibbisar. Men dom är ta mej fan omöjliga att få tag i. Så jag skiter i det. Jag stack iväg till akvarieaffärn för att få tag i lite sebrafirrar istället. Men han hade inga. Så det får bli bara malarn ändå.. känner mej velig nu. Men det är inte första gången..:)
Växter vill jag ha, men är kass på det liksom du. Anubias är det enda som vill här oxå..;)
#24 - 12 februari 2006 13:06
hur ska man sätta pumparna om man vill maximera vattenrörelsen?
Jag har satt en fluval3+ i ena hörnet och sen ett powerhead 402 i andra hörnet (diagonalt från fluvalen) i mitt 100l ancistrusakvarium.

Lenis
Bilagor:
#25 - 12 februari 2006 13:08
Mina sitter mittemot varandra i bakkanten. inte diagonalen. kanske skulle sittar på samma sida. Och blåsa åt sama håll?
#26 - 12 februari 2006 13:37
hm menar du att de sitter mitt emot varandra? tar inte den enas blås ut den andras blås då?
i och med att jag har de diagonalt mitt emot varandra blåser den ena åt ett håll och den andra , det blir som en cirkel (fast rektangel..) som blåser runt:)
#27 - 12 februari 2006 13:44
Mmmm så menar jag. men nu har jag flyttat det ena filtret. Så nu har jag också en rektangulär cirkel.. :D
#28 - 12 februari 2006 14:38
Xingu-floden där de kommer ifrån har väldigt strömt vatten och flodbottnen är väldigt stenig. Det finns bra info på: http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/hypancis/168_F.PHP
#29 - 12 februari 2006 15:12
Tackar batski. jag har lusläst.. :D
#30 - 13 februari 2006 06:43
Du har väl förstås intemissat den tillägnade sidan med då ;) http://www.zebrapleco.com/

Jag kör med pumparna på samma sida, det blir turbulent så det räcker ändå ;)
#31 - 13 februari 2006 16:17
Nej den har jag inte missat. Men den är på engelska, och jag är väl ingen direkt höjdare på att läsa engelska. Lat skulle man oxå kunna säga..;)
Vad har du för tempratur?. Har du fått lek?

Annons