Hyllösning 2 x 222l?

#1 - 22 juli 2010 11:48
Nu får jag hem ett par 222l ramakvarier om någon/några veckor och är supertaggad! Det enda problemet är hur de ska bäras upp då jag har (väldigt!) begränsat antal kvadratmeter och väggplats att tillgå i mitt rum. Tyvärr var jag dum någ att inte kolla måtten men de är ganska standard i utförandet.

Inne på Royal Zoo där jag köpte dem (det är Ciklider i än) står de i en en "ramhylla" av trä men den var tyvärr redan bortlovad, annars hade jag kunnat få den på köpet. :(

Så hur gör jag med denna halvt ton tunga duo? Bygger jag mig en likadan trähylla? Alu-/stålställning?

Den bästa ställningen hittills men den är lite väl stor nog:
http://www.jula.se/stalhylla-130721
#2 - 22 juli 2010 11:56
Tycker du ska bygga en i trä!

Då blir den anpassad efter utrymmena och billigast att införskaffa.

// mvh
#3 - 22 juli 2010 12:02
JagBaraMal skrev:
Tycker du ska bygga en i trä!

Då blir den anpassad efter utrymmena och billigast att införskaffa.

// mvh

Jag är sugen på det men jag är lite osäker på om mina snickarkunskaper (fast jag bor på Snickartorpsvägen;)) är i skick nog för att ensam göra ett bra jobb. Min far är inte hemma nu vilket skulle varit bra då han lätt skulle klara av det och kunde hjälpa mig. Ve o ack den moderna människan med tummen mitt i handen!

En hylla med ramverk i trä där man klär ramen i svart tyg vore inte helt fel nej. Får se om man ger sig in på projektet!
#4 - 22 juli 2010 12:05
Kul med nya akvarier. Önskar att jag hade fått skriva ditt inlägg. Vill också ha mer & fler!

Hyllan var inte direkt jättesnygg, tycker jag, men uppfyller ju kraven. Har lagt länken till mina favoriter. Man vet ju aldrig när en hylla av det slaget kan behövas... ;)
#5 - 22 juli 2010 12:08
Nytt jobb + butiksutförsäljning är en farlig kombo! :p

Hyllan uppfyller kraven, men lite väl mycket med räge. ;)
Om jag köpte ne sådan hylla skulle jag snygga upp den på något sätt, lister eller andra täckande saker är inte speciellt smårt som tur är.
#6 - 22 juli 2010 12:14
Jag stjäl din idé rakt av. Om jag bara kan hitta en bra placering så kan jag kanske, kanske få min sambo att samtycka.

Nu smyger jag istället in små yngel- och karantänskar, men ett par sådana tar också upp plats som egentligen ska användas till annat. Om jag kan säga att här är platsen och hyllan för småakvarier och tillbehör kan jag nog rätt lätt skaffa ytterligare något lite större också utan att det märks, så att säga...
#7 - 22 juli 2010 12:18
Jag stal idéen direkt från butiken så det är Tommy på Royal Zoo du ska tacka för den smarta lösningen! Egentligen skulle jag också skaffat småkar men nu blev det icke så. :p
#8 - 22 juli 2010 12:25
Ja, nu har du (och den där Tommy) satt fart på tankarna här. Måste gå runt och mäta lite...
#9 - 22 juli 2010 20:38
Någon som ett bra förslag på färdig hylla eller konstruktion att bygga?
#10 - 25 juli 2010 16:01
stål eller trä, för en random är de helt klart enklast med trä. men var noga med reglingen för de övre akvariet ;)
#11 - 25 juli 2010 16:52
Någon som ett bra förslag på färdig hylla eller konstruktion att bygga?

Ring eller åk och kolla måtten!
#12 - 25 juli 2010 17:09
Jag ska! ;)
Nu har jag mest legat förkyld efter att blivit smittad av de som varit det på jobbet...

Tisdag är jag ledig och har planerat en tripp in!
#13 - 25 juli 2010 17:19
Jag ska! ;)

Nu har jag mest legat förkyld efter att blivit smittad av de som varit det på jobbet...

Tisdag är jag ledig och har planerat en tripp in!

Jag skulle bygga i plyfa och 45X45 reglar + plåster
#14 - 25 juli 2010 17:24
Kul som fan med nya kar:D
Hoppas du får hem dem snarast och kan sätta igång med nya projekt:D
#15 - 25 juli 2010 17:41
Smidesföretag kanske? Svetsar ihop efter måtten som du vill ha. Du slipper plåstren oxå.
#16 - 25 juli 2010 17:48
Att svetsa en måttanpassad ställning kommer inte bli så billigt, om han nu inte har tur. Först material, sen arbetskostnad mm..
#17 - 25 juli 2010 17:49
Tror hyllan de står på nu i butiken såg ut lite såhär: (minus skevhet och slarvfel etc.;))
#18 - 25 juli 2010 17:51
RobFrazie skrev:
Att svetsa en måttanpassad ställning kommer inte bli så billigt, om han nu inte har tur. Först material, sen arbetskostnad mm..

Och jag har mig veterligen inga kontakter som skulle ge mig rabatt! :p

RobFrazie skrev:
Kul som fan med nya kar:D

Hoppas du får hem dem snarast och kan sätta igång med nya projekt:D

Hoppas inte jag måste hämta dem innan jag gjort plats här! :eek:
#19 - 25 juli 2010 17:53
Kan nog bli så. Men beror väl på var gränsen går för en själv. Har man tummarna mitt i handen som en annan får man ta vad som verkar ok. Fick en bänk svetsad med måtten LxBxH 225x100x70. Fick betala runt 3300 har jag för mig.
#20 - 25 juli 2010 18:46
har du nånsom svetsar är de klart bättre med stål. och stål är så pass mkt starkare så då kan du gå ner i dimension.. så jävla dyrt blir de inte =)
#21 - 25 juli 2010 21:13
Jag har använt både trä och plåthyllor det går bra med vilket som.
Jag har även använt spånplattor och plyfa. Stål typ lagerhyllor (jula är nog leksaker) men den kraftiga modellen med skruvar och triangelhörn och HD plan måste du ha! Sedan är det viktigt med krysstag både bak och på sidor!!!!! Tänk också på att det skall vara så tight som möjligt. Om du ställer en burk mitt på ett för lång hyllplan blir det en otrolig belastning. Detta hade jag i en relativt stor odling med många akvarium då stagade hyllorna varann och det var fullt från golv till tak. Du skall kanske ha din nedersta i mer ögon höjd. Då kommer tyngdpunkten relativt högt och jipp belastningen blir större.
Om jag vore som du skulle jag nog bygga en 3 sidig låda av plyfa. Eventuellt bara bakstycke. Sedan ben i hörnen av 45X45 reglar. Hyllor av plyfa men med längsgående reglar typ 45X70 då kan du skruva upp lysrör på undersidan och det blir bra ströljus skydd.
Om du vill kan jag rita upp det.
Du kanske kan få bitarna uppsågade? Då behöver du bara lim och en bra borrmaskin och skruv.
Kanske en pensel och en burk färg om du skall vara petig!
#22 - 25 juli 2010 21:35
Funderar på att göra en ramkonstruktion likt den i butiken och sedan just fylla hålrummen med plyfa.En sådan konstruktion tål ju praktiskt taget hur mycket som helst! Annars kör jag bara en ram och det fungerade ju utmärkt på Royal Zoo, ramakvariumbehöver ju inte ens något "under glaset" så de hade inget under mitten.

Karen kommer jag inte placera såpass högt då mitt rum är extremt litet så man sitter bara i min låga säng/soffa. Sätter jag den nedre hyllan så högt lär jag inte kunna titta på det övre karen pga av risken för nackspärr! :p
Är man heller inte så lång utan ligger på ca 175-176 cm så behövs inte höjden.

Lysramperna får vi se med då jag får med två och gillar att kunna lyfta bort sådana saker.

Borrmaskiner och allt finns här hemma plus penslar och jag tror burken med 10l svartfärg finns kvar. ;)
#23 - 25 juli 2010 21:49
Funderar på att göra en ramkonstruktion likt den i butiken och sedan just fylla hålrummen med plyfa.En sådan konstruktion tål ju praktiskt taget hur mycket som helst! Annars kör jag bara en ram och det fungerade ju utmärkt på Royal Zoo, ramakvariumbehöver ju inte ens något "under glaset" så de hade inget under mitten.

Karen kommer jag inte placera såpass högt då mitt rum är extremt litet så man sitter bara i min låga säng/soffa. Sätter jag den nedre hyllan så högt lär jag inte kunna titta på det övre karen pga av risken för nackspärr! :p

Är man heller inte så lång utan ligger på ca 175-176 cm så behövs inte höjden.

Lysramperna får vi se med då jag får med två och gillar att kunna lyfta bort sådana saker.

Borrmaskiner och allt finns här hemma plus penslar och jag tror burken med 10l svartfärg finns kvar. ;)

Låter bra! men ta en hel bit plyfa bakom och skruva bakben och reglar i det. Då blir det styvt och fint!
KISS (Keep It Simple Stupid)
#24 - 25 juli 2010 21:56
Skriv ner måtten på dina kar!
Önskad höjd på planen! Ska se om jag inte kan göra en liten ful ritning åt dig!
eller kom in på msn:p
#25 - 26 juli 2010 04:48
Kan man inte beställa hyllor av det slag som de har i akvarieaffärer ibland genom just akvarieaffärer? Jag pratade lite med innehavaren av den akvarieaffär jag brukar handla på och han uppskattade priset på en hylla anpassad efter mina behov till ca 2000 kronor. Den skulle ha 3 hyllplan. Den är visserligen inte av trä, vilket kanske vore snyggast.

Jag törs bara bygga smågrejer som "får" gå sönder. Om du är lika nervös för hållbarheten som jag är det kanske ett okej alternativ. Lite dyrare än Jula, men vettigare mått och säker konstruktion.
#26 - 27 juli 2010 14:42
Cat fisch har byggt sig en riktigt snygg bänk i denna tråden kolla med honom hur han byggt sedan är det bra att sätt en likanade konstruktion ovan på =)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140185&page=2
#27 - 27 juli 2010 16:43
VisualD ge mig måtten så ska jag nog kunna rita upp det i Google Sketchup åt dig :)

har själv ritat mitt nästa projekt där. se bild.
#28 - 27 juli 2010 17:18
Marnat skrev:
VisualD ge mig måtten så ska jag nog kunna rita upp det i Google Sketchup åt dig :)

Det blir mycket snyggt och starkt med skivor på 3 sidor!
#29 - 27 juli 2010 17:19
Nu var det ju det där med måtten!
Men ta en ritt på de här om du vill ha lite industri look.

http://www.witre.se/lagerhylla-stalman-perfekt-lackade-hyllplan_51436M.html
Maxvikt 200 Kg per plan. Borde funka eftersomdet är industri säkerhets marginal!

http://www.blocket.se/stockholm/Lagerhyllor_i_plat_28501691.htm
Electrolux ar rent ut sagt skit bra!

http://www.kjk.se/produkter2.php?subcat_id=1024&cat_id=46
Varierande bra
#30 - 27 juli 2010 17:51
bossep skrev:
Det blir mycket snyggt och starkt med skivor på 3 sidor!

precis och stommen är ju byggd på 45mm regel helt enkelt inklädd med plyfa. Har även en 45mm luftspalt baktill där man kan gömma kablar, sladdar etc. med slimline eller moduler så syns då ingen teknik whatsoever :)
#31 - 27 juli 2010 18:14
Marnat skrev:
precis och stommen är ju byggd på 45mm regel helt enkelt inklädd med plyfa. Har även en 45mm luftspalt baktill där man kan gömma kablar, sladdar etc. med slimline eller moduler så syns då ingen teknik whatsoever :)

Jag byggde en liknande möbel en gång och då drog jag in bakväggen i stället för luftspalt och hål bakåt i rampdelen. På den tiden fanns ju inte slimline så jag använde bakskivan som bakgrund. Blev snyggt men det blev problem med fukt och en del mögel på väggen bakom! Så din lösning är bättre!
#32 - 27 juli 2010 19:20
Var förbi och frågade om mått, spanade på fiskar och shoppade tillbehör.
1100x450x450 är karen på.

Har jag tur så kan jag få med hyllan de står på nu! Den var ju bortlovad men han var väldigt trött på deras velande (de ville inte ha den om de fick vänta, men ändrade sig fram och tillbaka). Så på torsdag är det deadline annars får jag den, håll tummarna! :D

Snygg bild där marnat, en härligare lösning på lysrören än sådär är svårt att hitta! Ska du måla lockets insida vit före att reflektera ljus?
#33 - 27 juli 2010 20:18

Snygg bild där marnat, en härligare lösning på lysrören än sådär är svårt att hitta! Ska du måla lockets insida vit före att reflektera ljus?

Insidan kommer målas helt i vitt ja men kommer även köra ordentliga måsvingereflektorer till varje lysrör och utöver de två rören så ska där även in 2x 150W MH lampor som sitter i bakre delen av locket som knappt syns :) Nästan 30cm i bakkant där jag kan sätta fast dem ;) på så vis får jag tillgång till hela karet samtidigt som det inte blir för tungt att lyfta locket
#34 - 27 juli 2010 22:23
Var förbi och frågade om mått, spanade på fiskar och shoppade tillbehör.

1100x450x450 är karen på.

Har jag tur så kan jag få med hyllan de står på nu! Den var ju bortlovad men han var väldigt trött på deras velande (de ville inte ha den om de fick vänta, men ändrade sig fram och tillbaka). Så på torsdag är det deadline annars får jag den, håll tummarna! :D

Då hoppas vi du får med ställningen! Vita tummar här!
#35 - 27 juli 2010 22:26
bossep skrev:
Då hoppas vi du får med ställningen! Vita tummar här!

Han kommer antagligen ha kvar akvarier till slutet av augusti (fast kanske inte så mycket annat), bra för dig! :D
#36 - 27 juli 2010 23:25
Han kommer antagligen ha kvar akvarier till slutet av augusti (fast kanske inte så mycket annat), bra för dig! :D

Såg du om han hade några snygga "natur scalarer"?
Akvarier. Vi tar det på PM.
#37 - 29 juli 2010 13:34
Marnat skrev:

Yeesus den var snygg !!! vad räknar du på att det bygget går lös på?? En litenprojekttråd kanske med ritning och materiallista ??
#38 - 29 juli 2010 13:58
Mick13 skrev:
Yeesus den var snygg !!! vad räknar du på att det bygget går lös på?? En litenprojekttråd kanske med ritning och materiallista ??

bänkmaterial skulle jag väl tippa går på runt 1500-2000 max, sen kommer ju det dyra med måttbeställt akvarium, MH lampor, sump osv :)
#39 - 6 augusti 2010 09:17
Heh min leca- block/ köksbänks möbel gick lös på 600Kr din bänk är mer en riktigt möbel skall fixa några lådor på hjul och ha under "möbeln" och lägga överblivet inrednings material och bra och ha saker. Du har inte möjlig het och dra en projektråd på den Marnat?
#40 - 6 augusti 2010 11:08
hmmm...........

en sådan här lösning skulle lösa ett feteproblem hemma hos mig.

om frugan får som hon vill...(blir oftast så i längden) så skall 240 liters karet flytta på sig till förmån för
en platt tv....ergo måste hitta ett bra ställa att ställa karet på....

hittar inget bra.....vilket är lite konstigt egentligen med tanke på att jag har 240 kvm golvyta att rådda på...

anyway...en lösning där jag skulle kunna stacka ett kar på 110x45x45 (ramkar) över eller under ett kar
på 120x40x55n (helglas) vore klockrent.....

vill nog se hur detta kommer att sluta med massor med bilder....

annars är folk mer än välkomna att ge förslag på ritningar i trä åt mig........

.
#41 - 6 augusti 2010 11:09
Kensa skrev:
hmmm...........

en sådan här lösning skulle lösa ett feteproblem hemma hos mig.

om frugan får som hon vill...(blir oftast så i längden) så skall 240 liters karet flytta på sig till förmån för

en platt tv....ergo måste hitta ett bra ställa att ställa karet på....

hittar inget bra.....vilket är lite konstigt egentligen med tanke på att jag har 240 kvm golvyta att rådda på...

anyway...en lösning där jag skulle kunna stacka ett kar på 110x45x45 (ramkar) över eller under ett kar

på 120x40x55n (helglas) vore klockrent.....

vill nog se hur detta kommer att sluta med massor med bilder....

annars är folk mer än välkomna att ge förslag på ritningar i trä åt mig........

.

tillägg.....golvet det ska stå på isf är inte alls plant....så det måste isf till en lösning
som tar höjd för skillnader på flera cm över golvytan...

.
#42 - 6 augusti 2010 11:12
Jag får trähyllan som de står på i butiken nu gratis! :D
Jag får ta lite bilder på den när den kommer hem.
#43 - 8 augusti 2010 19:42
va f----n....inget som vill rita upp en bänk till mig ??

:::

Annons