Hydror i mängder

#1 - 16 juli 2004 23:06
Hej!

Mitt akvariums växter,rötter och rutor är mer eller mindre täckta av hydror just nu. Läste på forumet att Gurami av olika arter är duktiga på att äta dessa. Är det någon som har provat det?

( eller har något annat tips...?)

MVH

Daniel
#2 - 17 juli 2004 13:48
Nix.
Däremot har jag utplånat hydror med salt. Drar man upp salthalten över tre promille så dör de inom nån vecka.
Medicin mot "gälmask", dvs parasitiska plattmaskar, bör också bita på dem.
#3 - 17 juli 2004 14:27
Hej Ginfizz !

Hakar på Azur´s råd om Medicin mot gälmask.
Flubenol,ett avmaskningsmedel som köps på Apoteket i tablettform,fungerar otroligt bra mot hydror.
Mortla sönder en tablett,strö ut en knivsudd av pulvret på vattenytan
och hydrorna försvinner på ett par dagar. Doseringen jag nämner har utrotat alla hydror i mina små lekakvarier,(50 L).
MVH
#4 - 17 juli 2004 16:15
Okej ska prova avmaskningmedlet! Hittade bara axilur, som jag har för min hund men för andra djur skulle det fungera på liknande sätt iallfall. Kör ett test med det i mitt mindre kar först.
#5 - 17 juli 2004 16:36
Hej Ginfizz !

Jag sa Flubenol och ingenting annat! Flubenol har bevisad effekt på hydror, och är ofarligt för dina fiskar-det är inte Axilur !!
Alla avmaskningsmedel innehåller olika aktiva substanser.
MVH
#6 - 17 juli 2004 16:40
Okej, Jag hörde! :-) Men jag tar en walk on the wild side och tar i det i mitt lilla akvarium och testar där först. Funkar det inte köper jag Flubenol.
#7 - 17 juli 2004 17:05
Dum fråga....?

Vad 17 e hydror?

// drd[:-140]
#8 - 18 juli 2004 20:49
Bild finns på erikthurs zoonen:
http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=177045
Bilden ligger bland diverse.
mvh/Jenny
#9 - 18 juli 2004 21:18
En lustig sak när man läser i fass om dessa preparat är att det
verksamma ämnet (som i princip är samma i båda preparaten) ska vara näst intill olösliga i vatten, men onekligen går det ju bra ändå :)
verkar ivarjefall vara svårt at överdosera vilket är bra
#10 - 19 juli 2004 19:30
2 dagar har gått sedan medicinering med Axilur. Hydrorna är döda och fiskarna visar inga symtom. Så änsålänge verkar det ju fungera utmärkt med detta avmaskningsmedel också.
#11 - 19 juli 2004 21:53
Kul att höra!

En fråga: har du räkor eller snäckor i akvariet, och klarade de i så fall sig?
#12 - 19 juli 2004 22:36
Nej, jag har varken räkor eller snäckor. Så kan tyvärr inte svara på vad de skllle gilla behandlingen.
#13 - 20 juli 2004 19:38
Tja!

Skulle man kunna testa axilur på typ. infusoriegrumling tro?

// Matte
#14 - 20 juli 2004 19:47
drd: ja, det skulle eventuellt kunna funka, förstås beroende på vad som orsakar grumlingen. Annars är det nog flagyl som borde ta bäst mot infusorier.
#15 - 20 juli 2004 20:49
Oki...ingen chans att det skulle kunna vara farligt för mina diskusar o kardinaltetror o andra fiskar tro?

// matte
#16 - 30 juli 2004 07:04
Finns ett preparat i akvarieaffärer som heter Schnektol. Funkar bra mot hydror och snäckor!
#17 - 17 februari 2008 18:48
Plockar upp tråden igen..

Någon som testat Flubenol i räkkar?
Jag upptäckte precis en hydra i mitt nya räkkar:(
#18 - 17 februari 2008 19:11
en hydra är knappast något problem - svält ut den i så fall...
om testa flubenol - på en räka i så fall och vänta tre veckor (eller så - det kan ta tid)...
#19 - 17 februari 2008 19:26
[quote=erikthur;1095049]en hydra är knappast något problem - svält ut den i så fall...
om testa flubenol - på en räka i så fall och vänta tre veckor (eller så - det kan ta tid)...[/quote]
Har precis konstaterat att det är ett helt gäng med hydror.. Sååå äckliga..*örk*.. trodde inte jag ogillade något med akvaristiken med de djuren ger mig rysningar..[:o]

Får fiska upp räkorna till ett annat, rent akvarium och behandla räkkaret med flubenol, sedan starta om det då.. Vill ju inte testa på en räka heller, tänk om den dör!
#20 - 17 februari 2008 19:27
Glömde.. Hur svälter man ut en hydra då?
#21 - 17 februari 2008 19:33
[quote=Ramnissan;1095037]Någon som testat Flubenol i räkkar?
Jag upptäckte precis en hydra i mitt nya räkkar:([/quote]

Nej, räkorna gillar inte medicinen!!! Jag har provat i stora karet där jag inte lyckades få ut alla räkor före medicinering. Sniglarna stendör också...

[quote=Ramnissan;1095060]Glömde.. Hur svälter man ut en hydra då?[/quote] Räkorna dör väl innan. Men alla liknande äckel gillar väl värme och smuts i gruset?! Jag har inte kikat på vad det är för djur, ska gå in och kika...

Lycka till med räkfångsten!!! Jag har upptäckt att mina räkor är tokiga i algtabletter, slänger man i en sådan så kommer de fram och slåss med sniglarna.. :D

Tillägg.. Blää.. Är de frisimmande alltså?? [xx(]
#22 - 17 februari 2008 19:44
Åhhh, då ska jag inte köra med flubenol!!

Ja de är frisimmande de små äcklena.. Tål räkorna att man ökar salthalten med 3% då, jag offrar gärna alla växterna i det karet bara hydrorna dör..

Jag har crystal och körsbär..
#23 - 17 februari 2008 20:48
Undrar om Easy Carbo är lika farligt för hydror som det är för sniglar?
#24 - 18 februari 2008 17:25
Satt och studerade 'hydrorna' igår kväll när maken hade fiskat upp några ur räkkaret och konstaterade att de faktiskt inte såg ut som hydror alls vid närmre eftertanke och mer närsynt kontroll. Så maken fick ta med några in till akvariebutiken där jag handlar allt och han kom fram till att det är trollsländelarver. Kikade på bilder på nätet och visst är det det..:p

De är fortfarande äckelpäckliga men funderingen är ju om de är skadliga? Det får bli en annan tråd när jag har fixat nya datorn(den *gamla* dog i helgen)[:(!]
#25 - 18 februari 2008 17:26
[quote=MattiasL;1095101]Undrar om Easy Carbo är lika farligt för hydror som det är för sniglar?[/quote]
Du får testa..rapportera gärna sedan;)
#26 - 18 februari 2008 18:28
Trollsländelarv: de här larverna är rovdjur. De äter grodyngel, insektslarver, maskar m.m. Trollsländelarven kan leva som larv i vattnet upp till fem år innan den blir en färdig slända.

Yaohoo! Du har sällskap för lång tid framöver om du inte hittar effektiva insektsätande fiskar eller ett lämligt gift!
#27 - 18 februari 2008 18:38
Hur sjutton lyckades du få trollsländelarver i karet? Det är ju nästan imponerande ;) Större trollsländelarver tar gärna mindre fisk som yngel också.. Formidabla små rovdjur de där..
#28 - 18 februari 2008 19:19
håller med - trollsländelarver är ju liksom ett par-tre snäpp värre problem än en liten hydra.
#29 - 18 februari 2008 23:46
ush å fy vikka snuskiga djur hade ingen aning om att man kunde få sånt i akvariumet:( huu nu lär ja ut å stirra i mitt så man inte har nå sånt brrrr.
#30 - 19 februari 2008 00:54
Är det någon som testat Flubinol mot kanelsniglar/snäckor(riktigt namn?) har nämligen en invasion utan dess like, dom hänger som vindruvor i mina grodblad och täcker svärdsplantorna, har hållt på en timme nu med mekanisk rensning men bara sas skrapat på ytan..
#31 - 19 februari 2008 12:28
[INDENT]*

[/INDENT]*asg* JA mina problem brukar ju aldrig vara små när de väl kommer..
Jag har inte en aaaaning om hur de hamnat där heller. Så nu till helgen ska jag plocka över alla räkor i mitt gamla väl rengjorda räkkar med nytt grus. Sedan ska jag koka det gamla gruset och slänga alla växter och rötter(utom de som går att koka.

Nu vet jag anledningen till varför det inte blivit några räklingar iallafall. Säkert de som käkat upp alla[:(!]

Får väl kolla runt på nätet om det finns något utrotningsmedel att skura akvariet med också..

Men trollsländor..helt sjukt ju..[:o]
#32 - 19 februari 2008 18:36
Fast när man tänker på det, så borde ju trollsländor vara minst lika intressanta akvarieinvånare som t.ex. räkor och sniglar....:)

Ja, kanske inte efter de börjar flyga omkring då :p
#33 - 19 februari 2008 18:40
är det inte enklare att plocka dem med händerna eller en pincett? De har ju ändå en viss storlek?

Annons