Är det någon som har en Sera hydrometer? Jag skulle vilja veta om den klarar hela skalan från 1.000 - 1.032. Är den lätt att läsa av? osv osv osv. :)
Skulle kunnat gå till zooaffären, men han hade ingen inne.
NiXoN skrev:Nja jag har en på hyllan här hemma, fick med den när jag handlade lite annat...
Jag har provat den men är föga imponerad, den är lite knepig att läsa av och så behöver vattnet ha rätt temp då den inte kompenserar.
Kan återkomma med skalan om jag hittar den...
Annars så är mitt tipps att kolla på ebay efter en refraktometer, har du lite tur så får du en hem för under 300. En refraktometer är på alla sätt överlägsen.
//NiXoN
Patrik Steen skrev:Jag har Seras funkar jätte bra om man nu har en jämn temp på 25 Grader och mäter när det är stillastående vatten så ser jag inte varför den skulle vara sämre än andra???och den går till 1,040 tror det räcker det är bara Döda havet som det behövs mer på skalan..:-)
Den går till 1,00 är det bräck-vatten du är ute efter börjar nästan misstänka det;)DAHLBERG skrev:Hur låg salthalt klarar den? Är mer intresserad av den nedre skalan :)
Patrik Steen skrev:Den går till 1,00 är det bräck-vatten du är ute efter börjar nästan misstänka det;)