Hydor-sugproppar dödande för yngel?!

#1 - 22 februari 2005 20:13
För 2 veckor sen köpte jag en pump från Hydor som jag använder i mitt större akvarie. Pumpen som jag använt tidigare placerade jag i mitt yngelakvarie tillsammans med några sugproppar från Hydor. Dagen efter var alla yngel döda. De vuxna fiskarna blev onormala men frisknade till när jag tog bort propparna.

Någon mer som har haft problem med Hydor?
#2 - 22 februari 2005 21:00
Det låter osannolikt att det skulle ha med sugkopparna att göra, i så fall kanske att det skulle ha funnits någon rest från tillverkningen på dem. Sköljde du av dem? En annan fråga: hur länge var den gamla pumpen avstängd innan du flyttade den till yngelakvariet?
#3 - 23 februari 2005 08:58
Det låter konstigt, jag vet.
Jag sköljde dem noga. Jag kommer inte ihåg hur länge den gamla var avstängd, kan det ha någon betydelse?
#4 - 23 februari 2005 11:00
Så fort du stänger av pumpen så dör bakterierna som
konsumerar nitriten.När du sätter i gång den igen så har
filtret en tendens att dra ut ett stort "moln" med filter
räster , där i är höga halter av nitrit. Jag skulle tippa
att dina fiskar har blivit nitrit förgiftade.Att det blev bättre
när du tog bort sugkopparna beror givetvis inte på något
i plasten , eller ja... det är osanolikt.Det är snarare bakterie
kulturen i filtret som börjar hämta sig efter avstängningen.
För att undvika nitrit förgiftning såbör du byta 50%
vatten i 4 dar.

/Baggen
#5 - 1 mars 2005 15:48
Det verkar konstigt eftersom pumparna är avstängda hela nätterna och det tar firrarna ingen skada av. Men jag vet inte.
#6 - 1 mars 2005 15:52
Stänger du AV filtert på natten?!? Och isf varför?
#7 - 1 mars 2005 16:17
Ja, jag är lika chockad som it-mutt och jag beklagar om jag är litet hård i orden men det finns bara ett uttryck att tillämpa nu: vilket vansinne, Jen ! Och varför i hela friden trodde du att sugkopparna (!?) skulle vara boven i dramat ?

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren
#8 - 3 mars 2005 15:19
Det är inget filter bara en luftpump. Varken nu när jag har mitt akvarie eller när min pappa hade sina var pumparna på på natten. Det kan alltså inte vara orsaken. Jag har konsulterat två mycket erfarna kemister som säger att ex någon mjukgörare i plasten som frigjorts skulle kunna vara orsaken.
#9 - 3 mars 2005 15:30
Har du ingen filtrering alls i akvariet?
#10 - 3 mars 2005 15:32
Frågan är fortfarande varför man skulle stänga av pumparna på natten? Det är nog snarare viktigare att ha på pumpen på natten än på dagen, eftersom både fiskar och växter tar upp syre och producerar koldioxid på natten. Det verkar väldigt osannolikt att man skulle använda plast som avger farliga ämnen i akvariesammanhang. Att fiskar dör kan bero på i stort sett vad som helst. Det är i stort sett omöjligt att dra några slutsatser utan att analysera vattnet.
#11 - 3 mars 2005 23:28
måste som mohlin även undra "har du ingen filtrering"? Och VAD sitter då sugarna på? Eller är det som så att du har en "gammal"(kanske säljs fortfarande vad vet jag) version av filter som använder en luftpump?

Och fortsatt, VARFÖR stänga av den på natten?

Och även som magnuz säger så ser jag det väldigt osannolikt att en tillverkare av akvarietillbehör skulle "missa" en sådan sak.

Jag tror och kommer fortsätta tro, med den infon du givit, att det inte har NÅGOT med sugisarna att göra
#12 - 4 mars 2005 07:27
[QUOTE=Magnuz]Det är nog snarare viktigare att ha på pumpen på natten än på dagen, eftersom både fiskar och växter tar upp syre och producerar koldioxid på natten. [/QUOTE]

Så mycket koldioxid producerar inte fiskarna. Jag hade ett kar med killi's och dom fick inte någon ytcirkulation överhuvudtaget förutom då jag bytte vatten.

Jag tror nog mer på att någon form av kemikalie satt kvar på propparna sedan tillverkningen.
#13 - 4 mars 2005 08:28
allt snackar för att det är nått helt annat än propparna!?
försöker du få nitrit eller syrebrist?
sätt på pumparna eller skaffa några!
#14 - 4 mars 2005 08:57
Jag tycker också att det verkar underligt om det skulle vara nåt ämne i propparna. Men det är klart, det kan ju hända.

Men jag är nog inne på samma linje som de andra, det är nåt vattenvärde som fått hicka i o med att du håller på att stänga av pumparna på natten. Ph-fall? Syrebrist?
#15 - 4 mars 2005 16:15
[QUOTE=schizo][QUOTE=Magnuz]Det är nog snarare viktigare att ha på pumpen på natten än på dagen, eftersom både fiskar och växter tar upp syre och producerar koldioxid på natten. [/QUOTE]

Så mycket koldioxid producerar inte fiskarna. Jag hade ett kar med killi's och dom fick inte någon ytcirkulation överhuvudtaget förutom då jag bytte vatten.
[/QUOTE]

Hur mycket koldioxid fiskarna producerar beror på hur många (och givetvis hur stora) de är. På natten producerar dessutom även växterna koldioxid (och förbrukar syre) så har man tillräckligt många fiskar och växter i ett litet utrymme utan ytcirkulation borde man absolut kunna få syrebrist och/eller CO2-överskott.
#16 - 4 mars 2005 19:18
Jag tror inte riktigt att ni har förstått problemet.

Jag köpte en luftare av märke Hydor. Man sätter ner den i akvariet och den sprutar ut små luftbubblor. Det följde med 6 sugproppar för att hålla reda på luftslangen och elsladden. Jag behävde bara tre till luftaren så jag tog de andra tre till mitt yngelakvarie med en månad gamla guppyyngel och och två veckor gamla platyyngel. Dittills var de friska. Nästa dag hade alla yngel dött. Det var väldigt sorgligt. Fiskarna i mitt större akvarie såg inte friska ut. Tex. mollyhanen blev slapp och höll sig undan. Sorgmanteltetrornas fenfästen var röda. Jag tog bort sugpropparna och bytte vatten flera gånger. Nästa dag såg de bättre ut och nu är de helt friska.

För att kunna sova måste pumparna vara av på nätterna eftersom att det ena akvariet står i mitt sovrum och det andra precis utanför.

Jag har mailat till en snäll zoolog vid Lunds Universitet. Han säger att en fisk av en guppyhonas storlek förbrukar ca 0.75 mikroliter syre/minut. På internet hittade jag att syrets löslighet i vatten är 8.12 mg/liter. Då kan jag räkna ut att mina fiskar skulle klara sig i mitt akvarie i 9 dagar utan någon som helst lufttillförsel. Så en natt utan luftning klarar de bra.

Jag har pratat med en kemidocent vid Lunds Tekninska Högskola. Han säger att om tillverkaren har missat med kvalitetskontrollen kan plast/gummi som sugpropparna består av kan släppa monomerer tex butadien eller isopren, mjukgörare som dibutylftalat eller andra tillsatser som etylhexyltioglykolat.

Givetvis är Hydors produkter oftast bra men ibland kan det kanske bli fel.

Som ni förstår har jag förhört mig på många håll och min teori att inte vannsinig eller omöjlig på något vis.
#17 - 4 mars 2005 19:44
skaffa riktiga filter dom hörs inget. Har själv 4 kar på rummet.
#18 - 4 mars 2005 19:57
Tycker du absolut ska ha pumparna på på natten. Så svårt kan det inte vara att sova. Och om det låter så förskräckligt skaffa en bätte pump! Tkr bara det är mysigt att ha 2 akvarium med pump som låter lite mysigt ;P Även om mina nästan är ljudlösa.
Fattade inte riktigt om du hade filter men om du inte har det måste du nästan skaffa...
#19 - 4 mars 2005 20:17
[QUOTE=Jen]...missat med kvalitetskontrollen kan plast/gummi som sugpropparna består av kan släppa monomerer tex butadien eller isopren, mjukgörare som dibutylftalat eller andra tillsatser som etylhexyltioglykolat...[/QUOTE]
Jag är inte det minsta förvånad om det är just så. Ofta tillverkas produkter med underleverantörer i flera led av råmaterial mm, det är mycket lätt för både missförstånd och medvetet mygel. Det syns ju inte på utsidan att plasten skulle vara farlig. Det förekommer ju till och med då och då i medicinsk utrustning att det smyger sig in farliga mjukgörare i t.ex. slangar, handskar, droppåsar osv. Det är helt enkelt för mycket pengar att tjäna för på att använda billigare råmaterial för att inte någon skall frestas. Och sluttillverkaren har ju svårt att testa varje parti.
#20 - 4 mars 2005 20:55
jag har en samma märkes luft pump i ett av mina akvarier och jag hade inga problem med att fiskarna skulle fara illa av sugkopparna. själva verket blev de fasens mycket mer aktiva sedan det började bubbla :) och detta akvarie står i sovrummet och det ger inte från sig något oljud.
#21 - 4 mars 2005 21:35
köpte nya proppar till doppvärmaren igår.
när jag plocka ut doppvärmaren idag var dom mycket hala som det var olja eller nåt liknande på.

tvätta propparna på den nya doppvärmaren och fiskarna jag slängde i 18.30 idag lever fortfarande och är aktiva
#22 - 6 mars 2005 18:33
Jag tror jag vet hur jag ska ta hand om mina firrar och när pumpen ska vara på. Från början handlade det inte om när pumpen är på och avstängd! Ni har kört fast.

(ps. Jag har bra hörsel.)

Annons