Hydor Green NRG Co2 hjälp.

#1 - 24 maj 2009 13:30
Hallå!

Kopplade för några dagar in detta co2 kit till mitt 720L(jag vet att anläggningen är för "liten" egentligen, men jag tänkte jag skulle prova ändå..

En grej med hela detta kit fattar jag dock inte...jag kan inte koppla grejerna själva bubblet till nån timer, endast det lilla pumpen...men den pumpen stoppar inte flödet från co2 flarran...så det bubblar på hela nätterna om man inte stänger av det manuellt..

Finns det någon lösning på detta? Så man slipper stänga av och på varenda dag....

Tacksam för tips/svar

Mvh

Markus
#2 - 24 maj 2009 18:33
känner inte till produkten men det låter som nån mäskanordning och då räcker det att du kopplar den lilla pumpen på timern så gasen går ut som stora bubblor och inte löses i vattnet, att hämma en mäsk kan va en dålig ide ;)
#3 - 24 maj 2009 18:47
Fuzzop skrev:
känner inte till produkten men det låter som nån mäskanordning och då räcker det att du kopplar den lilla pumpen på timern så gasen går ut som stora bubblor och inte löses i vattnet, att hämma en mäsk kan va en dålig ide ;)

Det är inte mäsk.

http://www.akvarieshopen.se/hydor-co2-green-nrg-exclusive-set-p-2943.html
Bilagor:
#4 - 24 maj 2009 18:53
Det är mäsk!
#5 - 24 maj 2009 19:05
Gaffel skrev:
Det är mäsk!

Nej........
#6 - 24 maj 2009 19:08
UN:1013
Volym:98cc
Innehåll: 74g CO2 max
Tryck:5.8 Mpa
Prov tryck: 54 Mpa
#7 - 24 maj 2009 19:19
Du får köpa till en magnetventil om du ska kunna stänga av(om nu regulatorn klarar det trycket). En sån kostar runt 500kr så tyvärr är du då uppe i ungf. samma summa som ett riktigt CO2 system med brandsläckare skulle kostat...

En annan variant är som fuzzop säger att stänga av pumpen på natten med timer, men eftersom du köper gasen är det ganska onödigt slöseri.

Kan du reglera mängden bubblor per sekund?
#8 - 24 maj 2009 19:21
Skriv då att du använder deras Hydor Co2 Green NRG Exclusive Set!
Dom små patronerna kostar runt 45:- för ett 8-pack hos din lokala öl&vinsats bodega!
#9 - 24 maj 2009 19:32
Synade deras "Hydor Co2 Green NRG Natural Set" på plantagen när dom hade 70% utförsäljnings rabatt och bubbelräknaren och backventilen var under all kritik, "diffusorn" eller det väldigt lilla [COLOR=black]innerfiltret[/COLOR] med det silverfärgade plastgallret innehållande en pytteliten bit filtermatta borde medfölja i paketet med frukostflingor, känns som om kommatecknet i flodströms utsatta pris är en decimal för långt till höger!

Du kan ju investera en 500:- på en magnetventil men jag skulle personligen föredra att spara dom pengarna till en riktig trycksatt CO2 anläggning..
#10 - 24 maj 2009 19:41

Dom små patronerna kostar runt 45:- för ett 8-pack hos din lokala öl&vinsats bodega!

Han skickade ju faktist en länk med just den om du kanske missade det;)
#11 - 24 maj 2009 19:43
Skiren skrev:
Han skickade ju faktist en länk med just den om du kanske missade det;)
Jepp, den missade jag! [:o]
#12 - 24 maj 2009 19:46
Markus1984 skrev:

inget vidare bra paket då, antingen som redan sagts köpa en magnetventil för att komplettera eller försök sälja paketet och köp ett lite större där magnetventil ingår, köper du en magnetventil går det ju alltid att skaffa större tub senare och i vilket fall som ha kvar magnetventilen, det brukar finnas lite billigare ventiler på ebay, annars är dom oftast mest prisvärda i färdiga paket och då är det ju i princip att byta allt på en gång :(
eller så vänjer du dig vid att varje dag skruva av gasen eller helt enkelt låta den lösa även nattetid, som du sa är ju paketet lite underdimensionerat och funkar kanske att köra fulltid med låg tillförsel utan att ge algproblem, kanske värt att prova iaf?
#13 - 24 maj 2009 19:46
Annars en bra affärsidé att butteljera CO2 på engångs patroner och klistra dit en färglad etikett med ordet [COLOR=Lime]GREEN![/COLOR]
#14 - 24 maj 2009 19:48
Skiren skrev:
Du får köpa till en magnetventil om du ska kunna stänga av(om nu regulatorn klarar det trycket). En sån kostar runt 500kr så tyvärr är du då uppe i ungf. samma summa som ett riktigt CO2 system med brandsläckare skulle kostat...

En annan variant är som fuzzop säger att stänga av pumpen på natten med timer, men eftersom du köper gasen är det ganska onödigt slöseri.
Jag kör med timer på magnetventilen, stänger den strax efter ljuset går av och på två-tre timmar innan ljuset går på. Siktar på ph 6.65 -6.80, fungerar bra håller sig där, körde med controller tidigare, men de jag hade gick sönder, någon billig variant. Som sagt timer och magnetventil fungerar bra.
Bilagor:
#15 - 24 maj 2009 19:50
En liten fråga till Markus1984, Lyckas du sänka pH till den nivå du ska ha med ditt Kh?
#16 - 24 maj 2009 22:26
Skiren skrev:

Kan du reglera mängden bubblor per sekund?

Behövs det någon speciell magnetventil..?(som på nåt sätt då är elektronisk?)

Gaffel skrev:

Jag länkade till exakt rätt produkt.

Ska försöka hitta på nåt sånt där ställe och se om det är samma dimension på gäng och 'hatt'

För dom lite större modellerna man har till soda-jet eller vad dom nu kallas passar inte.. :/

p.s har endast lånat detta co2-paket av en kompis för att testa lite.
#17 - 25 maj 2009 05:15
om det är ett lånat kit så köp det isåfall inte sen :)
du får ordentliga grejer för samma pengar som det här kostar nytt iaf.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3524&cat=186&page=1

typ en sån magnetventil du skulle behöva, finns ventiler som inte är elektriska att få tag i men då pratar vi industrigrejer så......
#18 - 25 maj 2009 07:56
Okej tackar...

ska se om kylmöntererna eller rörböjarna på jobbet har nåt liggandes..:)
#19 - 25 maj 2009 08:03
Ska du få ner bra med co2 i ditt kar så är det lite större doningar du bör ha, även om du bara vill testa nu. Risken med detta är att du kan få svajiga co2 nivåer med algtillväxt som följd, och det känns lite som att leka med elden. En sådan tub tar fort slut, och detta kommer nog tyvärr att bli en dyrköpt läxa om du inte ser upp.
Nu vill jag inte förstöra det roliga för dig, men jag skulle isf prova i ett lite mindre kar först för att lära mig mer om produkten samt att du får större verkningsgrad i ett mindre kar med den befintliga utrustningen.
Annars kan du få tag i hyffsade grejer för runt en tvåtusing, och då blir det nästan helautomatiskt:).
#20 - 25 maj 2009 19:58
ansjo skrev:
Ska du få ner bra med co2 i ditt kar så är det lite större doningar du bör ha, även om du bara vill testa nu. Risken med detta är att du kan få svajiga co2 nivåer med algtillväxt som följd, och det känns lite som att leka med elden. En sådan tub tar fort slut, och detta kommer nog tyvärr att bli en dyrköpt läxa om du inte ser upp.

Nu vill jag inte förstöra det roliga för dig, men jag skulle isf prova i ett lite mindre kar först för att lära mig mer om produkten samt att du får större verkningsgrad i ett mindre kar med den befintliga utrustningen.

Annars kan du få tag i hyffsade grejer för runt en tvåtusing, och då blir det nästan helautomatiskt:).

Fick tag i en magnetventil idag som ska klara 6kg i tryck, ska försöka koppla ihop den, med detta hydor set, ska jag montera den mellan bubbelräknaren och tuben?

(kommer inte leka mer med denna pryl i mitt 720L, det ska användas till ett 310L akvarium om det hela funkar någorlunda, ska börja experimentera med det efter Sweden Rock Festival)

Tack för hjälpen hittils alla.

/M
#21 - 25 maj 2009 21:08
Du bör ha en magnetventil som stänger när strömmen bryts, kan du ju kolla. Sen skulle jag sätta den så nära tuben som möjligt.

Annons