Hybrider rätt eller fel.??

#1 - 9 november 2003 11:56
Läste på ett forum lite om hybrider USA.
Måste säga att jag är mot hur ställer ni är till denna fråga o hur gör ni om era fiskar korsar.??????
#2 - 9 november 2003 11:58
Jag skulle aldrig blanda fiskar som kan korsas med varandra men jag ser inget fel i det för det. Selektiv avel eller korsningar är samma samma för mig och det är något vi människor har hållit på med i årtusenden både bland växter och djur.

Ser dock ingen mening i det när det kommer till akvaristik men det är ju bara jag.

Vet att många hatar det men undrar om ni tycker samma sak om tex. mul åsnor?
#3 - 9 november 2003 14:11
Det finns redan massor med hybrider i våra akvarier. Så gott som alla ungfödare är korsade med varandra och med andra arter i en sanslös karusell för att gå fram alla färgvarianter, ballonger, segelfenor, svärdsvarienter, slöjfenor och vad det nu kan vara som ser snyggt ut.

Även bland ciklider finns en del korsingar och discusfolket älskar ju sina odlingsvarianter...

Jag tycker man skall vara försiktig att korsa till höger och vänster utan att veta vad man gör. Och har man bastardkorsningar så skall de aldrig säljas eller ges bort så att de kommer utanför din kontroll. Det kan då bli många fiskar som säljs till höger och vänster under allehanda namn till stor skada för många hemmaodlare

Swetrot
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 9 november 2003 14:19
Jag tycker man skall vara försiktig att korsa till höger och vänster utan att veta vad man gör. Och har man bastardkorsningar så skall de aldrig säljas eller ges bort så att de kommer utanför din kontroll.

Kan bara instämma i detta - det är också stor skillnad på de hybrider som är resultatet av en planmässig avel och det som blir resultatet när ej planerade korsningar sker i ens akvarium hemma.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 9 november 2003 15:31
Det finns redan massor med hybrider i våra akvarier. Så gott som alla ungfödare är korsade med varandra och med andra arter i en sanslös karusell för att gå fram alla färgvarianter, ballonger, segelfenor, svärdsvarienter, slöjfenor och vad det nu kan vara som ser snyggt ut.

Asså är vi överens om att det är i bussines syfte man gör detta o därför tycker jag det är fel.
Det gäller alla DJUR.!!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 9 november 2003 15:53
Det gäller alla DJUR.!!

Vad har du emot hundar och katter, eftersom alla tamraser där är resultatet av korsningar.
Det skulle inte heller existerara några djur i jordbruket etc. etc.
Lite konstig inställning du har.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 9 november 2003 16:00
Kan bara hålla med Aquan00b!
Det borde vara så att alla akvarister är måna om att hålla fisken så sortren som möjligt.
Blandar vi och ger så vet vi snart inte vad som är vad.
Sen om det redan finns blandningar är möjligt, men rättfärdigar inte att man fortsätter.
#8 - 9 november 2003 16:04
Håller me!
Själv så försöker ja få ett "vilt"akvarie me naturliga färger fast det e ganska svårt eftersom det ä så många som blivit framavlade så importerar dom inte vildfärgen så försvinner den lite tragist tycker jag=(
Tobbe
#9 - 9 november 2003 16:40
jag tycker att alla inom akvariehobbyn bordwe kämpa för att vi skall slippa hybrider och korsningar av geografiska färgformer av fiskarna.Annars så får vi en hobby dominerad av papegojfiskar och vanskapta guldfiskar.

Näe, om man skall ha fiskarna i sitt akvarium så skall de även finnas att beskåda i sin naturliga miljö.

Däremot så kan jag hålla med om att det finns många vackra fiskar som är resultatet av framavling. Jag har faktiskt ett undantag i mina akvarium och det är Aulonocara sp. Röd rubin som är en av de vackraste avelsformerna bland alla fiskarter. Dock kan jag tänka mig att byta ut dem mot Aulonocara sp. Chitande type north nkhata, men eftersom jag inte sett en enda chitende type i affären så går mina röd rubin där dom går tills den dagen kommer.

Allting handlar om smak, sen att de stora företagen odlar fram genetiska missfoster som Papegojfisken (cichlasoma sp. "hybrid" står den som i zoopets artregister) som med sina färger lockar nybörjkarna att lägga ner flera hundra kronor på dem för att de ser roliga ut. Jag tyckte också att de såg ganska roliga ut, men när man vet sanningen att de knappt kan stänga munnen och är injicerade med färgämnen som försvinner efter ett halvår tycker man bara att det är grymt mot fiskarna.

Min ståndpunkt i ämnet är att man skall bevara de ursprungliga fiskarna och inte sälja hybrider eller fiskar som man inte vet vart dom kommer ifrån.

Andra djur har jag ingen ståndpunkt bland eftersom de redan framavlats under flera hundra år och där finns väl knappt ursprungsvarianterna kvar i naturen.

#10 - 9 november 2003 18:59
Smaken är som baken, delad, som jag ser det så är den största nackdelen med hybrider att de inte finns i naturen och att det därför är svårt att "forska" om deras naturliga levandsmiljö osv. Jag gillar att sitta och läsa om fiskarna och biotoperna de lever i och sedan titta på dem i akvariet och försöka förstå varför de gör si och så, att sitta och forska på en hybrid känns inte lika intressant...

Men sedan så tycker jag att det är ganska meningslöst att sitta och tjafsa om utseendet på de framavlade fiskarna, det är betydligt bättre då att bara visa att originalformerna är minst lika vackra och sedan bryta ner diskusionen på beteendenivå istället. Vill man att originalformerna ska dominera marknaden så får man väl se till att göra bra reklam för dem så att de som gillar odlingsvarianter inser vad de går miste om. Att klanka ner på deras fiskar får bara motsatt effekt.

Mvh Fredrik Isaksson
#11 - 9 november 2003 19:19
Vad har du emot hundar och katter, eftersom alla tamraser där är resultatet av korsningar.

Det skulle inte heller existerara några djur i jordbruket etc. etc.

Lite konstig inställning du har.

Akvaristiska hälsningar

Kjell [quote]

framavlats under flera hundra år och där finns väl knappt <u>ursprungsvarianterna</u> kvar i naturen[/quote]

En del av mitt svar Kjell finner du i citat#2

Lite drastiskt kankse att utrycka mig så men i allmänhet tycker jag faktiskt att korsning,Inte gynnar djuren bara Mäniskan o det är lite känsligt,För att vi skall stila vår nyfikenhet,begär o få feta plånböcker det är fel..!
Alla har sin egen åsikt hur konstigt de en mån vara.!
Kjell

MVH
Melker

Annons