Hybrider?

#1 - 13 maj 2017 10:01
Jag undrar om olika arter av levandefödare kan korsa sig sinsemellan?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 maj 2017 11:04
Ja, väldigt många.
Tillhör de samma släkte är sannolikheten mycket stor.
#3 - 13 maj 2017 11:24
Tack för ett snabbt svar! Så då kan t.ex Platy -Xiphophorus maculatus och Svärdbärare Xiphophorus hellerii få yngel tillsammans. Likaså Guppy - Poecilia reticulata och Molly - Poecilia sphenops. Blir avkomman då fertil eller inte? Kan de få avkomma med varandra även om de inte tillhör samma släkte, t.ex Molly och Platy?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 maj 2017 12:10
De flesta svärdbärare och platys som finns i handeln är i själva hybridformer mellan de bägge arterna.
Mindre risk att guppy och molly korsar sig
#5 - 13 maj 2017 12:42
Oj, vad intressant! Det hade jag ingen aning om!
Ok, så samma släkte - fertila hybrider. Olika släkten - ingen avkomma. Har jag förstått det rätt då?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 maj 2017 15:15
[QUOTE=Kattguld;n2370531]Oj, vad intressant! Det hade jag ingen aning om!
Ok, så samma släkte - fertila hybrider. Olika släkten - ingen avkomma. Har jag förstått det rätt då?[/QUOTE]
Det går inte att spika en generell regel om att vissa arter korsar sig med varandra och andra inte utan man får titta på resp. art och sedan handlar det om sannolikheter.

T.ex. en Poecilia reticulata korsar sig utan problem med en Poecilia wingei, medan det är rätt liten sannolikhet att Poecilia reticulata korsar sig med P. sphenops.

Sedan kan i princip samtliga Malawi-ciklider (oavsett släkte) korsa sig med varandra - sedan varierar naturligtvis sannolikheten beroende av hur närbesläktade de är.

"alla" hybrider kan också vara fertila

#7 - 13 maj 2017 19:15
Jag förstår! Tack så mycket för dina svar!
#8 - 13 maj 2017 20:19
Har sett nå't filmklipp på vad som påstods vara en korsning mellan guppy och molly, om det stämde vet jag inte.
#9 - 13 maj 2017 22:42
Nej det är ju det, många påstår att de har fått fram olika korsningar. Men det är ju svårt att bevisa att det är sant, även om det mycket väl kan vara så. :)
#10 - 14 maj 2017 19:50
Bland regnbågar är det vanligt med hybrider, vissa varianter är namngivna och säljs.

/Johan

Annons