Hybrid L. caerulus x P. Acei ?

#1 - 7 mars 2007 21:34
Hej!

Mina firrar har lekt, och ynglen ser lite ut som Golden, och lite som en Acei. Jag misstänker att det kan röra sig om hybrider - de borde ha färgat ut sig så pass nu att skulle gå att se vad det är för något...
Men de är gula på ryggsidan, gråfärgade på sidan och har ett blåskimmer över sig. De har alltså drag av båda arterna, tycker jag.

Jag vet inte om Pseudotropheus-arter och Labidochromis-arter kan hybridisera, är det någon som har någon erfarenhet om det? :confused:

Skulle verkligen vara eländigt att ta kål på den första kullen jag har fått i det nya akvariet. :(
#2 - 13 mars 2007 19:43
[SIZE=2][COLOR=#0000ff]Här kan ni se en bild på firren![/COLOR][/SIZE]

[SIZE=2][COLOR=#0000ff]http://www.zoonen.se/perzoonen/forum/visadiskussion.asp?oid=1252673&p=0#lastpost[/COLOR][/SIZE]
#3 - 14 mars 2007 00:45
Se på fan! Har också ett kar med enbart acei & golden, så nu blev man nästan lite skraj (två tuggande aceier f.t).. ;) Får väl hålla tummarna för att de fortsätter hålla sig till sin sort, "skött" sig exemplariskt hittills!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 14 mars 2007 07:40
ALLA malawi kan kosra sig med varandra.
Visst verkar fisken på fotot vara en korsning - men inte mellan acei och golden utan mellan något annat. Har du några andra arter i akvariet?
#5 - 14 mars 2007 10:20
ALLA malawi kan kosra sig med varandra.

Visst verkar fisken på fotot vara en korsning - men inte mellan acei och golden utan mellan något annat. Har du några andra arter i akvariet?

Förutom acei och goldens hade jag en en ensam maingano-hanne. Men jag kan inte tänka mej att han skulle ha någon framgång hos golden-honorna...han är alldeles för olik för det. Acei och caerulus är dock rätt lika till både kroppsform och beteende, plus att det ju finns blå former av caerulus, också.

En följdfråga: Är hybriderna är fertila? Är de det, blir jag tvungen att ta kål på dom eller åtmistone flytta dom till det gamla karet. :(
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 14 mars 2007 11:17
Jens A. skrev:
Förutom acei och goldens hade jag en en ensam maingano-hanne. Men jag kan inte tänka mej att han skulle ha någon framgång hos golden-honorna...han är alldeles för olik för det. Acei och caerulus är dock rätt lika till både kroppsform och beteende, plus att det ju finns blå former av caerulus, också.

En följdfråga: Är hybriderna är fertila? Är de det, blir jag tvungen att ta kål på dom eller åtmistone flytta dom till det gamla karet. :(

1/ Tycker att kroppsformen pekar på att något annat än en mbuna också har varit inblandad - men om du bara har haft de 3 arterna i akvariet så är ju min teori fel. Oavsett vilket - en korsning är det
2/ Även väldigt olika fiskar kan korsa sig
3/ ja de är fertila
#7 - 14 mars 2007 12:15
Hittills sa har man inte funnit hybrider mellan haplochromider som ar sterila. Tropheops far fertil hybrid med Astatotilapia calliptera, Neochromis med Metriaclima och Astatotilapia burtoni for att ta nagra extrema exempel.

Sa vitt jag vet sa far de inte fertil avkomma med tilapiner [:D]
#8 - 8 april 2007 21:01
jaa det kan bli korsning fiskar den så¨klart haft mig händer längsen med metra.esthera röd zebra hona med en annan fisk är den ps.sp"elongatus aggressiv" hane den så fick lycklig yngel så klart skoj förra längsen år.. skoj se på den så klart..

Annons