Hybrid av red tail och tiger-mal

#1 - 2 juli 2009 19:01
Någon som vet mer om dem? Någon som har en kanske? :)
#2 - 2 juli 2009 23:58
Vet inte om du funderar på en sån eller bara är nyfiken, men jag citerar ett meddelande som jag tyckte var väldigt bra. All cred till Orka på zoonen:

"1. du kommer inte att kunna ha den mer än ett par år i de största karen som säljs i sverige.. alltså.. det där enormt grova 980karet du kanske spanat på på a-lagret tar dig ingenstans.. de växer förmodligen 5cm i månaden under sitt första år med rätt förutsättningar.

2. de äter allt som går in i käften på dem (finns undantag men dessa är få), och alltså är det enda du kan ha med dem i princip arowanor, pacu samt andra stora kissar och sånt.. du bör inte mata dem mer än 2 ggr i veckan och de ska gärna ha svältperioder (upp till 2 veckor och under denna tid kommer de definitivt att testa om deras rumskompisar går att äta) för att hinna rensa ur magen på allt innan man matar dem igen annars kan de få matsmältningsproblem och spy och förpesta vattnet.

3. ingen vet hur stora de blir eftersom de ofta har något som kallas "hybrid vigor" vilket innebär att de har potential att bli större än bägge arterna.. (det finns redtails som nått 150cm och vissa arter av tsn som nått liknande längder.. de kallas rtcXtsn (inte redtail leopard catfish om du ska söka på dem). Detta är relativt ny hybrid som ingen har fått att överleva till vuxenskap och därför kan du mycket väl ha en av de största sötvattensfiskarna i världen om du bestämmer dig för att skaffa en. och det kostar MULTUM att hålla en sån kisse mätt.

mitt råd till dig är att inte skaffa en om du inte har (inte planerar att skaffa) en damm på minst 4X4X1m."
#3 - 6 juli 2009 15:20
Haha ja då lägger vi det på hyllan ja :). Tackar :)
#4 - 17 juli 2009 19:32
Tråden är kanske redan avslutad men struntsamma. Jag har ett yngel av en sån här rackare på en dryg decimeter. (på väg att lämnas tillbaka dock)

Spännande firre, dels pga att så få har haft dem till de blivit riktigt stora, och det verkar finnas stor variation på utseende precis som hos andra hybrider. Vacker är den helt klart. :)

Men sett som rovmal måste jag säga att det finns roligare alternativ baserat på vad jag har sett så här långt. Glupsk, visst, den suger bara till snabbt så är osannolikt stora matstycken långt ner i magen. Men den har inte det där ivriga och härligt hundlikabeteendet som redtail-originalet har, inte vid yngelstorlek i alla fall vilket är fallet med redtailen.
Kan den dessutom bli större än redtailen i slutändan, och även växa snabbare, så känns den som ett sämre val enligt mig om man nu har accepterat att man ska ha en fisk som sannolikt hamnar under kniven inom nåt år.

Men fortfarande, det är en fin fisk och det finns många frågetecken kring den och sånt kan ju vara kul.

Annons