Hvordan senke pH

#1 - 16 augusti 2005 07:30
uten at KH går ned ? Jeg har i mitt 240 l med mine unge diskus i lang tid hatt pH 6,4 - 6,8 og KH 3 ( øvrige verdier : GH 6, NO2 0 og NO3 10 ). Temperaturen ble i sommer satt opp fra 28,5 C til 29,5 C. Av den grunn ble også sirkulasjonen i vannoverflata noe økt. Dette har antagelig bidratt til at CO2 blir drevet ut - og pH ligger nå på ca. 7,2. KH er fremdeles på 3, mens GH har steget til en klar 7. Er det noe jeg kan gjøre for å få pH under 7 - uten å regulere temperaturen / sirkulasjonen i vannoverflata ? Jeg har startet med en gradvis og forsiktig tilsetning av Tetra ToruMin ( torvekstrakt ), men er usikker på om det vil ha den ønskede effekt. Jeg er jo litt redd for at KH også kan gå ned - og at jeg skal ende opp med jojo-effekt på pH... :-( Noen som har noen gode råd ?

Jeg måler mine vannverdier eSHa strips og Prodac dråptest ( pH ) - og er selvsagt klar over at disse ikke gir helt korrekte svar. Men en indikasjon bør man vel kunne ta det for ?
#2 - 16 augusti 2005 20:40
jag är ingen expert... men det hänger ju lite ihop att sänker man PH så får man mjukt vatten på köpet!
#3 - 16 augusti 2005 20:49
Bästa (ända?) sättet att få ett stabilt lågt PH är med co2.
#4 - 16 augusti 2005 22:12
Men da vil vel også KH gå ned ? Og det vil vel igjen bety lav buffereffekt - som i sin tur i visse tilfeller kan føre til fullstendig pH-krasj..?
#5 - 19 augusti 2005 00:23
[QUOTE=Anne Grete]Men da vil vel også KH gå ned ? Og det vil vel igjen bety lav buffereffekt - som i sin tur i visse tilfeller kan føre til fullstendig pH-krasj..?[/QUOTE]=YES, "You cant always get what You want" Som nämnts,
så har alltid mjukare vatten lägre buffringskapasitet. Och , som också nämnts är en CO2-Controller -för pH-sänkning- det bästa alternativet för en nybörjare. pH-krasj! -du måste behandla en skör dam varligt.. -Geezer-
#6 - 19 augusti 2005 05:39
Prova ekextrakt.
Har bra buffringsförmåga.
Själv använder jag fosforsyra och kalk för att sänka ph.
Men den stora frågan måste vara, varför vill du sänka ph?
Stabilt ph är mycket viktigare (förutom vid lek kanske) än lågt ph.

Det finns även ett medel från Sera (tror jag) som bara är att hälla i, som ger stabilt ph på 6,5. Kolla här på Zpet för i rätt många trådar finns medlet beskrivet med namn.
#7 - 19 augusti 2005 07:49
Sänkning av pH med CO2 påverkar inte KH. Möjligtvis kan man få en förändring av KH men i så fall indirekt. CO2 i sig ändrar bara pH inte KH.

Personligen så har jag ca KH 2, kör CO2 med mäsk metoden och har aldrig upplevt någon pH-krash, men då har jag ett mäsk-system som aldrig skulle kunna ge "för mycket" CO2 iofs.
Visst ett lågt KH betyder sämmre buffert, men pH ändrar sig ju inte av sig självt. Det krävs alltid något som påverkar pH för att få en krash.
Ex, Det går åt mindre CO2 att sänka pH från 7.0 till 6.5 vid KH3 än det gör att sänka pH från 7.0 till 6.5 vid KH5.
Hade ju varit fint om CO2 buffrade vid typ pH 6.5 på samma sätt som bikarbonat buffrar vid pH 8.3, men varför ska vi ha sån tur ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 19 augusti 2005 08:01
Sänkning av pH med CO2 påverkar inte KH.

Instämmer - det säkraste sättet att få ett stabilt lågt pH är med CO2

Visst ett lågt KH betyder sämmre buffert, men pH ändrar sig ju inte av sig självt. Det krävs alltid något som påverkar pH för att få en krash.

Vid mycket lågt KH ändrar sig pH av sig "självt" om man missar något vattenbyte eller t.ex. matar för mycket etc. Bara genom att t.ex. ha mycket växter i akvariet så studsar pH upp och ner vid lågt KH.
#9 - 19 augusti 2005 08:14
Vid mycket lågt KH ändrar sig pH av sig "självt" om man missar något vattenbyte eller t.ex. matar för mycket etc. Bara genom att t.ex. ha mycket växter i akvariet så studsar pH upp och ner vid lågt KH.

Nja av sig självt vet jag inte, i fallet med mycket växter så går ju pH:t upp pga att växterna tar upp CO2, vilket leder till lägre CO2 koncentration i vattnet, vilket i sin tur leder till att pH ökar. Så av sig själv vet jag inte ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 19 augusti 2005 08:18
[QUOTE=heeke]

Nja av sig självt vet jag inte, i fallet med mycket växter så går ju pH:t upp pga att växterna tar upp CO2, vilket leder till lägre CO2 koncentration i vattnet, vilket i sin tur leder till att pH ökar. Så av sig själv vet jag inte ;)[/QUOTE]
Ingenting händer ju av sig självt utan allt sker på grund av yttre påverkan och växter, fisk och vatten har man ju i sitt akvarium så det går knappast att komma ifrån;)
#11 - 19 augusti 2005 08:37
Det var lite dit jag ville komma.
Om man har vissa rutiner man följer vad gäller karet, och inte håller på att exprimenterar allt för mycket med olika grejer, så är chansen att man får ett stabilt kar mycket större.
Visst kan det hända saker i karet ändå, risken för pH-krash i ett "stabilt" kar med KH3 ser jag som minimal. Med stabilt menar jag att, med dom rutiner man har så håller sig allt synbart/mätbart på samma nivå över ett längre tidsperspektiv. Att då sänka pH med CO2 (så länge man inte överdoserar dvs) är inga som helst problem.
#12 - 7 september 2005 20:31
[QUOTE=Larry Nilsson]Prova ekextrakt.
Har bra buffringsförmåga.
Själv använder jag fosforsyra och kalk för att sänka ph.
Men den stora frågan måste vara, varför vill du sänka ph?
Stabilt ph är mycket viktigare (förutom vid lek kanske) än lågt ph.

Det finns även ett medel från Sera (tror jag) som bara är att hälla i, som ger stabilt ph på 6,5. Kolla här på Zpet för i rätt många trådar finns medlet beskrivet med namn.[/QUOTE]

Helt enig i at stabillt pH er det viktigste - forutsatt at det er lavt nok da. Og discus kan etter hva jeg har forstått leve bra med en pH på 7,2. Så jeg må ikke ha den ned... Selv om det er betydelig forskjell hva surhet angår på vann med pH 6,8 og 7,2... Men jeg ville følt meg atskillig tryggere med en stabil pH på under 7 enn med en stabil over 7 !

Nå er det jo en stund siden dette ble skrevet - og jeg har i mellomtiden i små mengder jevnlig tilsatt vannet Tetra ToruMin. Det ser ut til å virke ! PH er nå på tur ned - med eSHa strips får jeg igjen en pH på 6,8 - med Prodac dråpetest er den fremdeles 7,2. Jeg måler nå en periode framover hver dag - annenhver dag med strips. KH varierer - 3 med strips - 3 eller 4 med Sera dråpetest. Og jeg tilsetter nå bare ytterst små mengder ToruMin ved vannskift dersom PH skulle stige igjen.

Senere - når discusene har vokst seg litt større - da regner jeg med at jeg kommer til å sette temperaturen ned til 28 grader igjen. Sirkulasjonen i vannoverflata kan da også reduseres - og da vil forhåpentligvis CO2 innholdet igjen stige ?

Annons