Hvor tett lar du stengelplanter stå?

#1 - 10 februari 2003 17:40
En ting jeg har lurt litt på. I det meste av litteratur som jeg leser står det at du skal sette stengelplanter sånn at de får lys helt ned til roten. Jeg har gjort dette, og det fungere jo fint. Dersom man planter ned f.eks 7-8 stenger med Cabomba, ja så tar det faktisk en betydelig plass dersom hver enkelt stengel skal stå sånn at de får lys heldt ned. Nå har jeg smurfet rundt på nettet og sitt på det jeg kan finne av bilder av vakkre planteavkarium. Men det som slår meg er alt veldig ofte ser det ut til at stengelplantene står meget tett sammen, omtrent som om du bare setter en håndfull stengler sammen og presser dem ned i grusen. De vil jo ta ta mye mindre plass, og da kan de umulig får lys helt ned til roten? Hvordan gjør folk her det med stengler, plantes de individuelt med avstand, eller settes flere stengler ned sammen?

Mvh,
Bjørn Olav
Bilagor:
#2 - 10 februari 2003 20:25
Anledningen till att man vill ha ljus enda ner till roten är att dessa stänglar gärna tappar sina nedersta blad annars.
Jag brukar göra som så att jag planterar något lågt framför som täcker den "nakna" delen så att säga, och planterar således stänglarna tätt tillsammans i grupper.

Jesper
#3 - 11 februari 2003 07:34
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
smurfet rundt på nettet og sitt på det jeg kan finne av bilder av vakkre planteavkarium. Men det som slår meg er alt veldig ofte ser det ut til at stengelplantene står meget tett sammen,
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Lägg märke till hur fruktansvärt mycket ljus dessa vakkre plantekvarium har. Det går bara att plantera riktigt tätt om man har väldigt många watt per liter. De vakkreste planteakvariumen (holländska/amano) har ofta 1 watt per liter eller mer och ofta är dom mest slående stängselväxtakvarierna väldigt grunda (&lt;30-40cm höga) - speciellt de stängselväxtakvarium där stängelsväxterna har fina färger.

Annons