Huvudet nedåt

#1 - 19 oktober 2007 15:43
hej hade förra veckan 2 av mina 5 tiger barber som stod bakom pumpen med huvudet nedåt, två dagar senare låg den ena på botten och den andra kunde knappt simma, ok sjuka tänkte jag och slängde ur dom ur karet. idag såg jag att en av mina neon tetror står på huvudet bakom pumpen??? Har kollat nitrit och det ligger på min värdet på färgskalan (dropptest) byter ca 20% av vattnet en gång i veckan och karet har varit igång i ca 3 månader. Några förslag vad detta beror på?
#2 - 20 oktober 2007 09:16
Det kan vara så, att de har fått i sig luft när de ätit och får lite problem innan de lyckas göra sig av med det, på ena eller andra hållet.
#3 - 20 oktober 2007 19:27
Vad jag förstår så är barber känsliga för höga nitrathalter vilket gör att de står med huvudet nedåt. När mina guldbaber har sett ut så har jag snabbt gjort ett delvattenbyte som fått dem på rätt köl. Huruvida andra fiskar kan reagera likadant vet jag inte.
#4 - 20 oktober 2007 21:22
Jag är inte vidare kunnig på det här med vattenkemi, men jag vågar påstå att det är för höga nitrathalter. Jag har någon gång läst att fiskar (speciellt barber & tetror) simmar med huvudet mer eller mindre neråt vid höga nitrathalter.

Min lillebrorsas kopparbarber betedde sig åckså som du beskriver.
Det brukar bli bättre när man bytt vatten.
#5 - 22 oktober 2007 09:07
Hej igen
idag har fyra fiskar dött? skulle göra mitt vattenbyte idag som jag gör en gång i veckan och såg då de 4 döda fiskaran. Kollade nitriten med dropptest innan jag bytte vatten och det var som tidigare minvärde på färgskalan???

Har läst mycket om sjukdommar på forumet och nitrit verkar vara svaret på det mesta?? Men om man inte har förhöjda värden då? vad är fel? bor på landet och har egen brunn med lite höga värden av koppar, ska jag hämta vattnet i stan istället?
#6 - 22 oktober 2007 09:26
mrdiesel skrev:
har egen brunn med lite höga värden av koppar, ska jag hämta vattnet i stan istället?

Vattenberedningsmedel.
#7 - 22 oktober 2007 10:41
Jag hade samma symptom på mina neontetror när jag som nybörjare nyligen (ett par månader) hade startat mitt första akvarium, då va det mätbar nitrit i karet och väldigt hårt vatten efter att jag av misstag lagt ett väldigt kalkhaltigt bottengrus i karet, problemet löstes genom att jag slutade tvätt mitt filter i varmt kranvatten och la in en mangroverot, sen började samtidigt lägga mitt flingfoder i ett glas med vatten innan jag hade i det i akvariet eftersom jag misstänkte att dom svalde luft.
Kan väl kanske vart alla sakerna som hjälptes åt att skapa problemet, jag vet inte vad den verkliga orsaken va dock men jag har bra kranvatten, koppar tror jag mer är skadligt på lite längre sikt men du bör nog ha i vattenberedningsmedel iaf och prova om du har flytande foder att du sänker det i vatten innan det ges till fiskarna, skadar iaf inte ;)
#8 - 22 oktober 2007 10:56
mrdiesel:
Två av dem som svarade sade ju att problemet kunde bero på NITRAT, inte nitrit (du har ju mätt att nitriten är okej). Men halten går att få ner med delvattenbyten. Börja byt 20% två gånger i veckan istället för en, och se om det blir bättre. :)
#9 - 22 oktober 2007 11:11
använder aquasafe i samband med vattenbyten, vad är skillnaden på nitrit och nitrat då?
#10 - 23 oktober 2007 04:52
Så egendomligt att ingen har hunnit svara? Det finns så många som förklarar det här bra. Jag gör ett försök: Fiskarnas avföring, överblivet foder etc. omvandlas först till Ammoniak som är rätt giftigt, men med syre till hjälp tar vissa bakterier hand om ammoniken, och då bildas Nitrit (NO2). Nitritet är väldigt skadligt för fiskarna även i låg koncentration. Normalt sätt kommer nitrit bara att märkas i akvarier under uppstart, framför allt om man har släppt ner för mycket fisk för fort. I ett inkört akvarium finns redan ytterligare en bakterieform som kan omvandla Nitriten till Nitrat (NO3).

Nitrat är inte lika skadligt för fiskar annat än i extremt höga doser, eller under lång tid. Kanske över 50-90 ppm, - det finns lite olika meningar om var gränsen går. Har man växter vill man kanske ha en nivå på 20-40 ppm, eftersom det också används av växterna som en kvävekälla (N:et i NPK = konstgödning).

Men som sagt, vissa fiskar är mer känsliga för Nitrat. Barber - det visste jag - men även Tetror (där jag lärde jag mig något nytt). Om du ofta ser det här hos dina fiskar bör du nog byta mer vatten vid varje vattenbyte, eller byta lite oftare.
#11 - 24 oktober 2007 07:48
ok tack för detta svaret cissi, finns det tester att göra för nitrat precis som med dropparna till nitrit?
#12 - 24 oktober 2007 08:10
mrdiesel skrev:
ok tack för detta svaret cissi, finns det tester att göra för nitrat precis som med dropparna till nitrit?

Kan rekommendera Tropic Marines Nitrit-Nitrattest. Man kan kolla båda med det testet....145 kr + frakt på PWSS.
#13 - 24 oktober 2007 08:55
mrdiesel skrev:
ok sjuka tänkte jag och slängde ur dom ur karet.

Slängde?? :eek: Jag hoppas verkligen att du avlivade dem först! Fast egentligen bordedu ha frågat här innan du gjorde nånting.

Hur mycket växter har du? I fall du har mycket växter som trivs är risken för för höga nitrathalter minimal.

Annons