Så egendomligt att ingen har hunnit svara? Det finns så många som förklarar det här bra. Jag gör ett försök: Fiskarnas avföring, överblivet foder etc. omvandlas först till Ammoniak som är rätt giftigt, men med syre till hjälp tar vissa bakterier hand om ammoniken, och då bildas Nitrit (NO2). Nitritet är väldigt skadligt för fiskarna även i låg koncentration. Normalt sätt kommer nitrit bara att märkas i akvarier under uppstart, framför allt om man har släppt ner för mycket fisk för fort. I ett inkört akvarium finns redan ytterligare en bakterieform som kan omvandla Nitriten till Nitrat (NO3).
Nitrat är inte lika skadligt för fiskar annat än i extremt höga doser, eller under lång tid. Kanske över 50-90 ppm, - det finns lite olika meningar om var gränsen går. Har man växter vill man kanske ha en nivå på 20-40 ppm, eftersom det också används av växterna som en kvävekälla (N:et i NPK = konstgödning).
Men som sagt, vissa fiskar är mer känsliga för Nitrat. Barber - det visste jag - men även Tetror (där jag lärde jag mig något nytt). Om du ofta ser det här hos dina fiskar bör du nog byta mer vatten vid varje vattenbyte, eller byta lite oftare.