Husfix & färgpigment

#1 - 12 mars 2004 07:08
Hej

Är i farten att börja bygga min bakgrund till akvariet nu i helgen. Tänkte ställa en liten fråga här. Har sökt runt på väldigt många trådar på både ciklid.se och zoopet.com och hittat många olika svar.

Hur gör ni då ni gör er frigolitbakgrund? Blandar ni i färgpigmentet med 2lagret husfix, eller stryker ni på husfix först och sen målar ni utanpå det?
Fördelar med att blanda färgen med husfixet och fördelar med att måla utanpå husfixet?
Måste man ha nån speciell färg för att det ska fästa och inte lossna sen då man lackar bakgrunden?

Tack på förhand.

Mvh Fredrik
#2 - 12 mars 2004 07:46
Blanda i valfria färgpigment i husfixen, applicera husfixen och lacka sedan.

Eller så kan du strunta i att lacka bakrunden (förutsätter att du inte har malar i karet)
#3 - 12 mars 2004 08:09
Ursprungligen skickat av kapatekk

Eller så kan du strunta i att lacka bakrunden (förutsätter att du inte har malar i karet)

Jag har fullt med malar, både ancistrus och gibbi :)
Så det är nog uteslutet då.

Ifall jag vill ha olika färger på bakgrunden och tex inte enbart "helsvart", ska man blanda olika husfixblandningar då i så fall? :)

Mvh Fredrik
#4 - 12 mars 2004 09:49
Jag kör med en ofärgad husfix första omgången.

Nästa omgång gör jag en något fastare blandning av husfix med den färg som jag vill ha försöker få ett lager på ca 4mm.

Du måste lacka när du kör med ancistrus (dom gnager upp alla husfix). Men var mycket noggran med blandningen av lacken (följ instruktionen slaviskt). Stryk på ett tunt lager lack det blir snyggast (även om du får en massa lack över).
#5 - 12 mars 2004 09:52
Glömde, första omgången husfix gör jag nästan rinnande för att den ska komma ner i alla skåror och hål.
#6 - 13 mars 2004 00:47
Måla bakgrunden med vattenfärg på husfixet. Lacka sedan med epotex. Vattefärg är perfekt för att mixa fram olika nyanser med.

Annons