Hurraa!!

#1 - 12 november 2008 16:38
Mina blåa tigerräkor kom från Tyskland i dag, så fina är de! Och alla levde!
#2 - 12 november 2008 16:59
Bilderna?;)
Bilagor:
#3 - 12 november 2008 17:00
Skoj! Vill också se bilder
#4 - 12 november 2008 21:25
Hej!
Och grattis, själv var jag också nere i Tyskland för 2 veckor sen och handlade Deep blue tigers, men dom är kinkiga, äter inte alls lika bra som mina andra sorter. Var beställde du i Tyskland?
Själv köpte jag från [COLOR=#2674e9]1a-wirbellose[/COLOR] i Hamburg.
#5 - 13 november 2008 09:51
Tack! Jag beställde dom från samma ställe. Mina äter väldigt bra, de har letat efter mat hela tiden sedan de kom. Fast de är lite bleka just nu, tror att det beror på stress. Hurdan var shoppen där i Tyskland?
Bilagor:
#6 - 13 november 2008 09:51
Postar bilder lite senare.
#7 - 13 november 2008 10:32
Hoppas det fungerar bättre för dig än mig. Beställde därifrån, alla 10 levde när de kom till mig. Alla klarade inkoppningen mm men dog sakta av en efter en under några månaders tid.
En av honorna hann få rom en gång och två yngel överlevde, dom finns kvar än men jag vet inte könet än. Dom har dock fått snygg blå färg. Jag har vanliga bruna tiger sedan tidigare och visst, dom är också känsligare än t ex CR, men inte lika känsliga som de blå, inte hos mig i alla fall.
Skriv gärna i tråden och rapportera hur det går.
#8 - 13 november 2008 12:54
Oj då! Det där låter inte alls bra. Vilken tur att du hann få yngel. Jag raporterar hur det går med dom.
#9 - 13 november 2008 15:29
Misuko skrev:
Tack! Jag beställde dom från samma ställe. Mina äter väldigt bra, de har letat efter mat hela tiden sedan de kom. Fast de är lite bleka just nu, tror att det beror på stress. Hurdan var shoppen där i Tyskland?

Hehe jo shopen va fin:)
Gubben bor i en kolonistuga på ca 50kvmeter. han har dom flesta sorterna ute i förrådet/ garaget, dock har han stenkoll på sina räkor, vattenvärden osv, han ska tydligen va en av Tysklands mest kunniga när det gäller räkor. Han byter vatten 2 ggr i veckan i sina tankar med Blue tigers genom ett finurligt droppsystem som går väldigt sakta.Vad jag förstod av hans odling så är det en del "meck" med att ha dom till att trivas/ yngla av sej. Berätta gärna mer framöver hur det går för dej
#10 - 13 november 2008 16:26
vad roligt uppdatera gärna med bilder
#11 - 13 november 2008 16:35
Vad kosta frakten och hur betalde du?
#12 - 13 november 2008 17:47
Frakten kostade 24 euro och jag betalade till deras bankkonto. Räkorna var väldig väl packade och alla levde, när de kom.
#13 - 13 november 2008 17:52
Två bilder

Inga bra bilder, men får duga. Kan posta flera senare.
#14 - 13 november 2008 18:55
Misuko skrev:
Frakten kostade 24 euro och jag betalade till deras bankkonto. Räkorna var väldig väl packade och alla levde, när de kom.

Hur betala du då?
Förde du över summan i svenska pengar eller fick du växla och hålla på?
#15 - 15 november 2008 15:58
Jenny054 skrev:
Hur betala du då?

Nej, jag betalade i euro, men jag behövde inte växla.
#16 - 19 november 2008 12:20
Hittade en död blå tigerräka, snif [:(]
#17 - 19 november 2008 16:18
Trist!!!
Äter dom andra bra?
#18 - 19 november 2008 17:30
Ja, de mår bra och äter bra.
#19 - 21 november 2008 19:46
Bra att du håller tråden igång och berättar lite om hur det går Misuko :)
#20 - 21 november 2008 23:03
Jenny054 skrev:
Hur betala du då?

Hej !
När man föröver pengar i från ett svenskt bankkonto
till ett utländsk som i detta fallet, så " köper " man
euro ifrån banken , de kostar en liten summa att överföra
pengar. De utländska kontot får den valuta den vill ha.
Tex 100 euro.
Det är inte alls bökigt, det fixar banken.
Inga pengar blir synliga.....Som vanligt hos banker :D

* Håller tummarna att räkorna kommer att överleva.
De såg väldigt fina ut.
Mvh Wilda
#21 - 2 december 2008 11:51
Jag städade i akvariet i går och tog ut allt inredning, tyvärr hittade jag bara 6 st blåa tigerräkor. Två har jag hittat döda. Fyra har försvunnit. Jag kollar ju akvariet varje dag, så skulle man tro att man hade hittat de döda.
#22 - 8 december 2008 00:03
Väldigt trist. Hoppas att du får behålla i alla fall ett par så du får en omgång yngel. Dom skulle antagligen vara lite tåligare än föräldrarna. Jag undrar vad det är som gör dom så känsliga.
#23 - 8 december 2008 10:19
Eller hur?! De ska inte vara så svåra att ha. Men jag läste någonstans att de är känsliga pga bristen på genetisk mångfald. Hittade förresten en död till.
#24 - 8 december 2008 13:01
Jag har vanliga brunrandiga. Jag har märkt att dom är väldigt känsliga då man flyttar dom. Ja inte här mellan olika kar hos mig (samma vatten), men dom få gånger jag sålt av dom har det inte gått bra.
Men har några få väl klarat sig och börjat föröka sig är dom som körsbär ungefär, yngel hela tiden mm.
Det är tråkigt när det inte fungerar.
#25 - 9 december 2008 17:38
Kan meddela att jag har samma bekymmer med mina Deep blue tiger som är från samma odlare i Tyskland, har 5 kvar av 11, vissa av dom har tappat allt blått andra blir mer blå och orange, vet att killen som odlar dom i Tyskland byter vatten 2 ggr i veckan men väldigt långsamt med ett sorts droppsystem. Har andra sorter med men aldrig konstiga dödsfall bland dom
#26 - 9 december 2008 18:14
Bra att veta. Kanske jag ska prova byta vatten väldigt långsamt då. Jag har också bara 4-5 kvar av dom (12), man blir så ledsen när de dör. Jag har försökt lista ut vart felet ligger, men verkar inte komma på nåt vettigt. En del av dom var redan stora som kom, så kan tänka mig att de har lidit mest och kan inte anpassa sig.
#27 - 9 december 2008 21:08
Ett "dropp system" eller en "dripper" (används av många som har kamelonter) Kan du prova med om du funderar på att byta vattnet långsamt.
#28 - 10 december 2008 15:52
sting skrev:
Ett "dropp system" eller en "dripper" (används av många som har kamelonter) Kan du prova med om du funderar på att byta vattnet långsamt.

Vad är det för nåt? varifrån får man en sån? Hur man gör? :confused:
#29 - 10 december 2008 16:31
Sök på dripper på google, Den kostar typ 10:- att tillverka, eller så köper man än färdig..;)
#30 - 22 december 2008 18:07
Hur går det?
fler dödsfall?
själv dog min sista Blå tiger för ett par dagar sen :(
#31 - 22 december 2008 18:31
Beklagar. Går inte så bra, alla förutom en har dött. En tuff liten räka han är. Men jag tänker prova igen sen på våren.
#32 - 22 december 2008 18:33
Hej [EMAIL="J@nne"]J@nne[/EMAIL], vad finns det för bra akvarieaffärer i Malmö? Jag har bott i Malmö, men det var länge sen.
#33 - 23 december 2008 10:42
Trist!
Jag ska absolut testa till våren med, men ska först kolla med odlaren alla exakta vattenvärden, frustrerande att vara där nere och se typ 25 kar fulla med blå tigerräkor i alla storlekar!
Här i Malmö har vi Akvarietjänst som är seriösa och har många lite ovanligare sorters fisk/snäckor/räkor. Annars är det ganska tunnt, finns mångazoohandlare men alla har typ samma sortiment av det vanliga

Annons