Hurr mycket växter är "tätt planerat"?

#1 - 12 januari 2009 18:25
"Akvariet skall vara tätt planterat, men med simutrymme och en del flytväxter. Den trivs bäst i ett lågt akvarium där det finns gömställen i form av stenar och rötter." står det om kampfisken och även något liknande om Ancistrusen och platysarna!!
Men om jag nu köper ett 96 liters kar, hur mycket är "tätt planerat"? Ungefär hur många växter ska jag sätta ner? (förstår givetvis att det beror på hur stora växterna är men ungefär!) Så klart ska jag ha rötter och nån grotta mm..

Tack!! :d
#2 - 12 januari 2009 18:27
Tills det ser tätt ut helt enkelt. Det kan bara du avgöra.
#3 - 12 januari 2009 18:49
Jag tolkar "tättplanterat" som att växterna liksom sitter ihop, och inte står separat med en massa tom yta emellan. Är det tättplanterat kan fisken simma in bland växterna, ungefär som skillnaden mellan ett buskage eller snår man kan gå in i och några enstaka buskar på en gräsmatta. Hoppas du förstår hur jag menar...

En del växter, t ex polysperma och limnophila är bra på att breda ut sig så att en liten grupp snart spritt sig till halva karet. Passar man sig inte försvinner den fria simytan också.

Du kan ju plantera några växter nära varann så det blir lite snårigt och mysigt i en del av akvariet, och sedan vänta på att de breder ut sig, så har du det snart tättplanterat.
#4 - 12 januari 2009 20:15
sätt ca 2-3cm i mellan om det är stjälkväxter. växter som sprider sig med utlöpare sätter du ca 3-6cm i mellan. ska det vara friasimutrymmen så gör du antingen att du planterar grupper med växter längst bak och har det fritt fram eller så planterar du mycket på en a halvan och har ena halvan fri. du får testa och se vad du tycker och hur det utvecklar sig.

Annons