Hur viktigt att akvariet står i våg ??

#1 - 5 mars 2004 21:05
Hur viktigt är det att akvariet står i våg ? Mitt kar är på 150L och står inte helt i våg. Mäter jag uppifrån så har jag 4.5cm till vattenytan på vänster sida. Och mäter jag likadant på höger så har jag 5 cm. Kan tilllägga att karet är 90cm långt. Så det är inte mycket det lutar.

Men, kan det vara någon större fara för mitt kar och golv ??
#2 - 5 mars 2004 21:19
Jag tycker 5mm låter lite mycket fast nån mer får nog svara på det.
#3 - 5 mars 2004 21:23
Det ska finnas länkar på det här om du använder sökmotorn. Det är aldrig bra att det blir snebelastat. Man ska inte bara kolla från sida till sida utan även se så det är lika mellan bak och framsida med om jag har förstått det rätt. Hur mycket som är ok vet jag tyvärr inte för den kunskap har jag inte. Jag tror inte att det är något problem med golvet utan för karet, men om det blir sättningar så blir läkage pga spricker blir det i och för sig problem för golvet med.

Synd att ingen med större kunskap än mig kunde svara.
#4 - 5 mars 2004 21:28
Kör på bara, det ska inte inverka, Om inte karet står å motvärkar i sidokrafter då kan det uppkomma stress på silikonfogarna men inte om det bara lutar å allt det andra är rättvinkligt.

#5 - 5 mars 2004 21:35
följdfråga (onödigt starta egen tråd) : vågar man justera fötterna på ställningen, dvs skruva upp eller ner dom på ett fyllt 720 liters?
#6 - 5 mars 2004 21:41
Ursprungligen skickat av grimreaper

följdfråga (onödigt starta egen tråd) : vågar man justera fötterna på ställningen, dvs skruva upp eller ner dom på ett fyllt 720 liters?

Ju det går men ta små skruvtag i taget om det finns såna. Annars så skulle jag nog tömma den tills det vara var 20% av vattnet å justera med skivor av nåt slag under bena.
#7 - 5 mars 2004 21:46
jo jag har gänger på mina fötter på karet, men det jag är rädd för är att om jag börjar skruva när det är fullt, så inte f*n vill man höra knakningar och skit för det hadde inte mina nerver pallat.
största mardrömmen är att det skulle spricka pga man inte vill tömma för mycket eller så.
men så har jag precis flyttat, och kollade ej om det var i våg innan (tänkte inte ens tanken var så mycket med allt då)
och sedan såg jag att det inte är i våg har nu kollat med vattenpass och det är ca 3-4 mm i ena hörnet som skall upp.
iom jag precis har startat om karet vill jag inte byta för mycket vatten för snabbt.
#8 - 5 mars 2004 22:54
Om det är ett hörn som är för lågt så bör du göra något åt det ögonaböj, för det är glasskivor du krökt dessa millimetrar.

Jag skulle definitivt börja tömma ur akvariet tills dess att det är hanterbart och börja justera. Köp en flaska nitirivec hellre än att ditt nya hem blir ordentligt vattenskadat.
#9 - 5 mars 2004 23:00
Dilemmat ligger i att du vill/måste justera, men då är är det nog bäst att sänka vatten massan tills det ä säkert att justera om du har såna skruvmöjligheter då har man bäst kontroll över det man gör. Är det ett ramkar så är det/den mer förlåtligt än ett utan.
Golvet är inte alls så jämnt så som vi ser det med blötta ögat jämn å fin, tänktvärt att ha i åtanken.
#10 - 5 mars 2004 23:02
Jag skulle inte skruva fötterna på ett fyll 720L. Man vet aldrig vad som kan hända. Jag gissar att det även har stått et tag, så varför ändra på något som redan funkar. Dessutom tycker jag att det lutar ganska lite. En annan sak att tänka på är att akvariet inte alltid är 100% rätvinklat...
#11 - 6 mars 2004 00:04
går det inte att avlasta benet man ska justera med en domkraft eller nåt åt det hållet? bara en ide
jag skulle nog inte justera ett fullt akvarium heller utan tömma ut en del först. jag har en hopsvetsad historia som man kan ställa en bil på utan att nåt händer men va fan hjälper det om golvet sviktar lite :)
#12 - 6 mars 2004 19:44
Om akvariet lutar lite har nog ingen större betydelse för hållfastheten utan snarare för utseendet. MEN om det står skevt så blir det stora belastningar på glas och limfogar som ökar risken för att glaset spricker och att limmet släpper. Därför är det nog säkrast att justera akvariet så att det står rätt. Om det är justerskruvar på benen och det är mer än ett ben som skall justeras så skruva lite på ett ben i taget (ett kvarts varv tex).

Sedan har vi problemet med olika golv. Om det är ett betonggolv så är det nog inga problem, men det har man sällan i en bostad. I regel är det trägolv som kan läggas på många olika sätt. Dock har de ett gemensamt - de rör sig lite vis belastning. Detta innebär att om man ställer upp sitt stativ mycket noggrannt och sedan ställer dit akvariet, fyller det med sten, grus vztten och sedan lägger dit en lysrörsramp så ökar man belastningen ganska mycket på golvet. Ett akvarium på 720 l som nämnts väger nog komplett närmare 1000 Kg. Om man har ett stativ med sex ben så blir det drygt 160 Kg per ben. Golvet kommer att sjunka ner lite där benet står och det kan mycket väl vara olika mycket vid varje ben. Därför är det nog en god ide att kontrollera och ev. justera benen allteftersom man fyller akvariet. Dessutom så kan golvet ändra sig med tiden vilket gör det nödvändigt med ytterligare kontroll och justeringar.
#13 - 7 mars 2004 14:17
Bor i hyreslägenhet, minst 20cm betonggolv ner till grannen. Så golvet sviktar inte i första taget. Tänkte främst på att det inte skulle vara så skojj för parketten om akvriet sprack.

Har iof haft akvariet stält på detta vis i 3 månader och ser ingen tendens på att det ska spricka. Det är RIKLIGT limmat med silikon, så det skall inte vara någon fara.

Föresten, någon som vet en bred tejp man kan anväda för att att få en "fuskram" ? Just nu använder jag vanlig eltejp, den är dock inte tillräcklig bred. Vill ha en som är runt 40mm. Helst svart.

Annons