Hur viktigt är det att akvariet står i lod?

#1 - 5 november 2004 16:30
Hej!

Jag har precis installerat ett 250 liters akvarium i min nya lägenhet. det är ett gammalt hus, och golven är lite snea. därför lade jagner en del tid på att få akvariet att stå rakt. Men nu kollade jag det igen, och det slår i alla fall på 1-2 mm. det lutar lite frammåt, mot framrutan. Bör jag få panik och tömma det, eller spelar nån mm hit eller dit ingen roll?

jag blir väldigt tacksam för snabba svar-
#2 - 5 november 2004 16:36
Så länge inte vattnet rinner ut är det inget problem. Men kolla så att botten är plan.
#3 - 5 november 2004 22:38
Jag har aldrig haft helt plana akvarium, alltid lutar vattnet lite, lite....aldrig haft problem, så jag tycker inte att du skall få panik....=)

Lycka till!
#4 - 5 november 2004 23:05
Det är väll i våg ni menar?[;)]
/Lasse
#5 - 5 november 2004 23:09
Nä. Det kvittar om det är i våg. Men underlaget måste vara hyfsat plant.
#6 - 5 november 2004 23:10
Mitt 160 liter skiljer nästan 2cm från kortsida till kortsida, än har inget hänt på över ett halvår. Dessutom är det helglas och jag har ingen frigolit under.

Take a walk on the wild side!
#7 - 5 november 2004 23:12
Ursprungligen skickat av Danei

Nä. Det kvittar om det är i våg. Men underlaget måste vara hyfsat plant.

Vad menar du med plant?
/Lasse
#8 - 5 november 2004 23:28
platt. som en skiva ska vara. Oavsett vilken vinkel den befinner sig i ska den vara plan.
#9 - 6 november 2004 02:03
rennicke
<hr noshade size="1">
Mitt 160 liter skiljer nästan 2cm från kortsida till kortsida, än har inget hänt på över ett halvår. Dessutom är det helglas och jag har ingen frigolit under.

<hr noshade size="1">

Det var modigt på gränsen till dumdristigt. Snälla gå inte runt och påstå att det är ok att strunta i frigoliten eller gummimattan under akvariet. Bara för att det funkar för dig (än så länge)så betyder det inte att det är en bra idé.

<hr noshade size="1">
Take a walk on the wild side!
<hr noshade size="1">

"Take a long walk on a short bridge" skulle vara mera passande. =)

Jaja. Bara det funkar för dig så, jag skulle kolla över mina försäkringar iaf. =)
#10 - 6 november 2004 07:58
2 cm skillnad i ett helglas!!! Jag vill höra dig säga att det är helt ok om några år. En fd arbetskramrat gjorde samma sak med sitt kar på cirka 1500 l det klarade inte karet ett halvår ens(helglas). Hade det varit ett aluram så klarar de det bättre. Men 1-2 mm ska inte vara några större problem om du har ett underlägg.
Till dig som hade 2 cm skillnad Simontorps garanti gäller inte om karet inte stått plant. Sen är frågan vad försäkringbolagen säger om det skulle hända något och de kommer på att karet stått rejält snett.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 6 november 2004 08:33
det slår i alla fall på 1-2 mm. det lutar lite frammåt, mot framrutan.

Om det lutar 2 mm framåt längs hela framrutan är det inget problem.
#12 - 6 november 2004 10:14
Att underlaget är <b>plant</b>, dvs inte skevt, är mycket viktigt. Det enklaste sättet att kolla detta är att mäta med vattenpass längst sidorna och kryssvis över bottenplattan. Då försäkrar man sig om att skivan är plan (=inte skev) och som en trevlig bonus på köpet så kommer skivan att vila vågrätt (=inte luta).
Om bottenplattan är helt plan (=inte skev) så gör det inget on den <b>lutar</b> lite. Vattentrycket mot rutorna är endast beroenda av vattendjupet i akvaret.

-- MW
#13 - 6 november 2004 17:19
ok, men då är allt lungt, för det lutar lika mcyket överallt (eller ja, lika lite)
tack så myckt för svaren, nu kanske jga akn sova gott om natten.

ska kanske tillägga att det är ett aluminumramakvarie fast bad jag vet så har väl rmen inte så mycket med hållfastheten att göra utan skyddar bara hörnen mot slag vid transport etc?

Annons