Hur viktigt är det att akvairet står i lod?

#1 - 2 maj 2008 18:40
Hallå på er.
Har just haft en liten diskussion med maken. Jag skall snart göra om i mitt stora kar och nämnde då att vi borde försöka få det mer i lod.
Vet inte om golvet (gammal parkett) har satt sig, men som det är nu så lutar akvariet snett framåt.
Enligt min man så spelar detta ingen roll. Trycket är lika stort ändå.
Men jag påstår (efter att ha läst här) att det är jätte viktigt att ha det i lod.
Så kom med alla era bevis så att jag kan överbevisa maken.

/B
#2 - 2 maj 2008 18:42
Att det lutar är ingen fara, så länge det inte står skevt (dvs "lutar" mellan diagonala hörnen).
Men ska du ändå göra om det (tömma), så skadar det inte att passa på att loda in det så klart! :)
#3 - 2 maj 2008 18:45
Blossom7 skrev:
Hallå på er.

Har just haft en liten diskussion med maken. Jag skall snart göra om i mitt stora kar och nämnde då att vi borde försöka få det mer i lod.

Vet inte om golvet (gammal parkett) har satt sig, men som det är nu så lutar akvariet snett framåt.

Men jag påstår (efter att ha läst här) att det är jätte viktigt att ha det i lod.

Så kom med alla era bevis så att jag kan överbevisa maken.

/B

Det farligaste är när det står snett över diagonalen! (om du förstår hur jag menar) Lutar det bara lite (jämnt) åt ett håll så har din man rätt i princip men självklart skall ni loda akvariet perfekt när ni ändå skall fixa med det, eller vfr inte?:confused:
#4 - 2 maj 2008 18:46
Nu var du där igen (först) Dysnomia!:):):)
Nästan identiskt svar...
#5 - 2 maj 2008 18:47
A C-son skrev:
Nu var du där igen (först) Dysnomia!:):):)

Ja, på G ikväll! :D
#6 - 2 maj 2008 18:48
Hej och tack för svar.
Mitt intryck är att det lutar snett framåt, alltså i mina ögon mest tryck på det vänstra främre hörnet. Inte hela vänstra kortsidan.
Han vill nog bara slippa jobbet att hjälpa mig :)
Akvariet står på en träbänk så det blir väl till att fixa något under.....

/B
#7 - 2 maj 2008 18:48
Dysnomia skrev:
Ja, på G ikväll! :D

Det är gött att se, önskar dig en riktigt trevlig afton!!!
#8 - 2 maj 2008 18:50
Tillägg av citat+svar

Blossom7 skrev:
Hej och tack för svar.

Mitt intryck är att det lutar snett framåt, alltså i mina ögon mest tryck på det vänstra främre hörnet. Inte hela vänstra kortsidan.

Han vill nog bara slippa jobbet att hjälpa mig :)

Akvariet står på en träbänk så det blir väl till att fixa något under.....

/B

Om det lutar så, så ska det rättas till. Ut i garaget och leta upp hans vattenpass och kolla. När du vet säkert att det lutar fel, så bläddrar du upp sidorna här och ber honom kolla med vattenpass.. ;)

A C-son skrev:
Det är gött att se, önskar dig en riktigt trevlig afton!!!

Detsamma! :) (Läste i förra tråden, men ville inte "klottra" mer där.. No hard feelings alls.)
#9 - 2 maj 2008 19:30
Ta tid på det man gör så ska det nog gå att få det rakt i alla hörn
#10 - 2 maj 2008 19:31
Det kan vara värt det :)
#11 - 2 maj 2008 19:37
Hej igen och tack för alla svar.
Men vad är det som förändras i trycket mot rutorna ifall karet står snett?
Min make är svår att överbevisa,,,,

/B
#12 - 2 maj 2008 19:40
Blossom7 skrev:
Min make är svår att överbevisa,,,,

Du kan ju alltid säga [COLOR=green]'Vad var det jag sa!?[/COLOR]' När ni vadar fram i rummet [^]
#13 - 2 maj 2008 19:45
Har redan provat den, min lille man är betydligt mer beläst än vad jag är (läser atomfysik på engelska universitetet). Så jag behöver verkligen bevis för att vatten trycket mot rutorna ändras ifall karet lutar. Hot hjälper inte :(
/B
#14 - 3 maj 2008 07:40
Blossom7 skrev:
Har redan provat den, min lille man är betydligt mer beläst än vad jag är (läser atomfysik på engelska universitetet). Så jag behöver verkligen bevis för att vatten trycket mot rutorna ändras ifall karet lutar. Hot hjälper inte :(

/B

Men... Det har ju inte enbart med trycket att göra!! Om karet är skevt, så sliter det ju i fogarna på ett sätt som de inte är designade för att klara av! Det argumentet borde han begripa, iaf...

/Stefan
#15 - 3 maj 2008 08:06
Om karet lutar framåt så kommer trycklasten på konstruktionen att övergå i knäcklast.

Eftersom vikten av vattnet strävar i lodlinje så kommer frontglaset att bågna och jag behöver knappast dra någon större utläggning om hur pass oflexibelt glas är eller?
#16 - 5 maj 2008 12:07
Vad jag har förstått så är det inte trycket i sig som är det farliga.
Utan om det lutar så någon ruta bli lite skev.
För glas är väldigt bra på att stå emot tryck.
Men ta och fundera på hur bra det är om t. ex. bottenglaset vrider sig lite för att ett hörn är lägre än dom andra tre. Och vill ha inte så kan du ju be honom kolla upp vad det skulle kosta att sanera upp efter allt vattnet. Och sen se om han tycker det är värt jobbet.
#17 - 5 maj 2008 12:43
Jag har haft ett kar som lutade lika mycket på båda sidor framåt. Det höll hur bra som helst. Hade det däremot lutat mer på ena kortsida än på den andra hade jag definitivt gjort något åt saken innan bottenrutan knäcktes.
#18 - 5 maj 2008 21:35
Blossom7 skrev:
Hallå på er.

Hm!

Om man med tryck menar belastning mot glas orsakat av vattnet har han nog rätt. Belastningen är densamma. Det är ju fortfarande samma mängd vatten i karet som "trycker".

Det som jag ser som "fara" med ett kar som står snett är den ökade belastningen, eller ojämna belastningen, på det som är under karet.

Om karet lutar till höger innebär det att "mer" vatten befinner sig där. Då belastas benställningen mer. Har man då en benställning med "ben i varje hörn" finns det en liten risk att man får en "rörelse" i dessa ben.

Nu tror jag dock att den stora faran för alla akvarier är om underlaget,golvet eller benställningen, ger vika. Betydligt större risk än att ett akvarieglas går sönder pga att burken står snett!

Så....sensmoral! Jag vet inte egentligen men anser att med en rejäl benställning och bra golv händer inget....
#19 - 5 maj 2008 22:21
Nej det har han inte, se vattnets vikt som ett levande väsen, det strävar efter att nå jordens mittpunkt.

Ett akvariums konstruktion är väldigt enkel och har en svag punkt och det är dess öppna överdel, om karet ex lutar framåt så omfördelas tyngdpunkten och i stället för att trycket fördelas över bottenglasets yta samt de nedersta delarna av de stående sidorna så kommer trycket precis som i ett 60cm högt akvarium till skillnad mot ett 35cm att söka sig högre upp från botten.

Det finns säkert en formel för hur många graders lutning multiplicerat med höjden i ² delat med vattnets volym per mm² etc som behövs för att komma fram till hur mycket mer kraft vattnet utsätter glaset för, dock får man samtidigt inte glömma att eftersom konstruktionen är öppen upptill tillåts konstruktionen att flexa på ett otillbörligt sätt om det lutar framåt, frontglaset kommer att bågna utåt och gavlar samt bakstycke innåt.
#20 - 6 maj 2008 00:10
Nej det har han inte, se vattnets vikt som ett levande väsen, det strävar efter att nå jordens mittpunkt.

Ett akvariums konstruktion är väldigt enkel och har en svag punkt och det är dess öppna överdel, om karet ex lutar framåt så omfördelas tyngdpunkten och i stället för att trycket fördelas över bottenglasets yta samt de nedersta delarna av de stående sidorna så kommer trycket precis som i ett 60cm högt akvarium till skillnad mot ett 35cm att "söka sig" högre upp från botten, fast till skillnad mot ett akvarium som står i våg så kommer den största belastningen i det här fallet att hamna mot frontglaset.

Det finns säkert en formel för hur många graders lutning multiplicerat med höjden i ² delat med vattnets volym per mm² etc som behövs för att komma fram till hur mycket mer kraft vattnet utsätter glaset för, dock får man samtidigt inte glömma att eftersom konstruktionen är öppen upptill tillåts konstruktionen att flexa på ett otillbörligt sätt om det lutar framåt, frontglaset kommer att bågna utåt och gavlar samt bakstycke innåt med resultatet att ännu större vattenvolym pressar mot frontglaset.

Nåväl, alting är mätbart och om du tar vattenpasset du använder för att utröna om karet står i lod och lägger det i överkant, längs med frontglaset utsida så kan du avgöra om det bågnar.

Glaset är unikt i sitt sätt att möta belastning, det kan böja sig för vind eller vatten men aldrig töja sig för annat än glödande hetta, så fort motståndet upphör återtar det sin forna form, men om kraften däremot blir för stor sprängs det i tusen bitar..

Spänningar i glas är inte att leka med, speciellt inte om det bakom dessa glas rymms stora mängder vatten.. ..men vad vet väl jag, fråga grannen under..
#21 - 6 maj 2008 00:15

Ett akvariums konstruktion är väldigt enkel och har en svag punkt och det är dess öppna överdel, om karet ex lutar framåt så omfördelas tyngdpunkten och i stället för att trycket fördelas över bottenglasets yta samt de nedersta delarna av de stående sidorna så kommer trycket precis som i ett 60cm högt akvarium till skillnad mot ett 35cm att "söka sig" högre upp från botten, fast till skillnad mot ett akvarium som står i våg så kommer den största belastningen i det här fallet att hamna mot frontglaset.

Det finns säkert en formel för hur många graders lutning multiplicerat med höjden i ² delat med vattnets volym per mm² etc som behövs för att komma fram till hur mycket mer kraft vattnet utsätter glaset för, dock får man samtidigt inte glömma att eftersom konstruktionen är öppen upptill tillåts konstruktionen att flexa på ett otillbörligt sätt om det lutar framåt, frontglaset kommer att bågna utåt och gavlar samt bakstycke innåt med resultatet att ännu större vattenvolym pressar mot frontglaset.

Nåväl, alting är mätbart och om du tar vattenpasset du använder för att utröna om karet står i lod och lägger det i överkant, längs med frontglaset utsida så kan du avgöra om det bågnar.

Glaset är unikt i sitt sätt att möta belastning, det kan böja sig för vind eller vatten men aldrig töja sig för annat än glödande hetta, så fort motståndet upphör återtar det sin forna form, men om kraften däremot blir för stor sprängs det i tusen bitar..

Spänningar i glas är inte att leka med, speciellt inte om det bakom dessa glas rymms stora mängder vatten.. ..men vad vet väl jag, fråga gremlingsen i källaren där under.. :D

Annons