Hur veta att L-malar äter?

#1 - 26 februari 2007 13:00
Har funderat på hur jag ska kunna veta att mina L-malar får i sig maten eftersom de är så skygga och man matar när ljuset är släckt.
De får fryst cyklops, nykläckt artemia och fodertabletter. Ibland ser jag att tabletterna ligger kvar, därför är jag lite orolig för deras hälsa.

Vad matar ni med och hur försäkrar ni er att de får i sig maten?
#2 - 26 februari 2007 14:45
vad är det för malar detta handlar om?
#3 - 26 februari 2007 15:08
L-134, L-333 och L-66
#4 - 26 februari 2007 15:34
Har samma bekymmer! har också L333, L66 + L007. Jag testade med mussla och squash i natt men det var helt orört! Har matat röda mygglarver, räkmix och algtabletter annars. Jag tror dom får i sig lite mat men det skulle kännas skönt att se!
#5 - 26 februari 2007 17:07
asså beroende på hur stora kar ni har så LÄR det ju alltid finnas lite matrester på botten som de käkar, samt att en del käkar växter ibland (mina gör det)

sen är ju frågan om detta är tillräckligt. jag skulle personligen känna mig tryggare om jag hade lite synliga alger i mitt kar. men detta har jag inte pga jag sköter karet som man ska samt att jag har alghämmande växter, man kanske bör ta ut alghämmande växter om man har ett malkar börjar jag tycka.

detta är faktiskt ganska svårt, du kan ju iallafall se tecken på om malarna är välmatade eller inte. detta genom att titta så magen inte är insjunken.

annars så vet jag faktiskt inte
#6 - 26 februari 2007 21:15
well jag sover inte tryggt med mina LDA33or just nu:P dom ser lite småinsjunkna ut om magen. men jag tycker det är jävligt svårt att avgöra om jag bara nojjar eller om det verkligen är så, speciellt eftersom dom är så små :/&
#7 - 27 februari 2007 13:07
Äter malarna Cladophora ageagrophila (stavning?, ni fattar nog vilken växt)? Det kanske skulle kunna vara ett alternativ, mem dyrt i längden =)

Jag köpte 3st sånna algbollar till mina snäckor, men dom har inte rört det ännu, jag tror att dom "ska" äta det...

Mina Otocinclus vittatus äter inget annat än alger, de ser ju tjocka ut, så det är kanske inget problem, men det är lite störande att de inte äter något annat. Gör era också det?
Sen har jag också en Panaque maccus, som jag inte riktigt vet om den verkligen äter nåt, det känns inte som att det ens rör maten (fodertabletter, gurka, mm) när jag stoppar ner :confused: Vet inte om den tuggar på roten heller och jag har inte sett att den äter nåt förutom alger på rutan, inredning.
#8 - 27 februari 2007 19:34
Mina malar äter inte alger även om jag inte har några i akvariet. Kanske ska testa att köpa en sån växt bara för att se om de äter :)
Lite frustrerande är det, man vill ju så gärna få ett tecken på att de mår bra.
Guest
#9 - 27 februari 2007 22:29
CeCe skrev:
Mina malar äter inte alger även om jag inte har några i akvariet. Kanske ska testa att köpa en sån växt bara för att se om de äter :)

Lite frustrerande är det, man vill ju så gärna få ett tecken på att de mår bra.

om du har L134, L333, L66 så kommer ingen att äta alger iaf

Annons