Hur vet man om en pump räcker till !

#1 - 29 oktober 2007 20:16
Jag har haft akvarium i drygt 2 år och nu efter lång tids planering köpt ett nytt akvarium, eller rättare sagt ett nygammalt. Jag köpte det på annons. Det är ett kar på 160 liter. Det medföljde en pump Fluval 2 och en doppvärmare.

Vi fyllde upp det med grus och vatten igår. Pumpen har vi placerat bakom en Back to Nature-bakgrund. Det ser väldigt bra ut..

Den stora frågan jag har är hur vet man om pumpens kapacitet är tillräcklig. Den sitter placerad med utblåset ca.2-3 cm under vattenytan. Mellan pumpensutblås och hålet i Btn-bakgrunden är det ca. 2 cm.

Vattnet cirkulerar hyfsat mycket och det är relativt aktivt. När vi igår drog igång allt så var det extremt dimmigt och skitigt i akvariet, främst pga gruset. Idag ett dygn efter, så är det betydligt mycket klarare. Så nån nytta gör ju detta innerfilter, men hur vet man om det är tillräckligt ???

I vårt andra akvarium har vi ett innerfilter där det det oxå är en slang som hänger utanför akvariet. Jag antar att det kan kallas en luftpump (?). Detta gör ju att det kommer mer bubblor osv.

Med denna Fluval2 pump, så kommer det ju inga bubblor men vattnet cirkulerar ju mer.

Killen vi köpte akvariet av verkade mycket seriös. Han hade 5-6 kar och massa fiskar. Han hade klarat sig med detta (sa han i alla fall).

Hur vet man om vattnet är tillräcklig syresatt ??? Vi ska nu låte det stå till helgen, sen tänkte vi peta in ganska mycket växter, 2-3 malar och några Praktbotier.

Men som sagt var min stora fråga är ??? Klarar denna pump detta.

Tacksam för svar !
#2 - 29 oktober 2007 20:25
Syresättningen brukar man normalt inte behöva bry sig om, den brukar så gott som alltid vara tillräcklig om pumpen bara är rätt placerad. Hurvidare din pump är tillräcklig eller inte ser du på:
1: Kvarvarande nitrit 6 veckor efter uppstart.
2: Mycket skit på botten.
MVH
Magnus
#3 - 29 oktober 2007 21:07
Enligt sidor på nätet så passar Fluval 2 Plus - 400 l/t till akvarium upp till 90 L och ditt är på 160L
Enligt min mening för svagt filter.
#4 - 29 oktober 2007 21:09
generellt så är svaret NEJ det är inte tillräckligt! cirkulationmässigt är det ok men inte filtreringen, filtervolymen är väldigt liten och det kommer leda till nitritproblem och "mystiska" dödsfall! det kan funka om du har extremt få och små fiskar men så blir nog inte fallet?! jag vill stark rekommendera en filtervolym som motsvara 1% av akvarievolymen, i ditt fall 1,6L (fluval 2+ = ca 2dl) då kan man vara ganska säker på att man ebjuder fisken ett bra filtrerat vatten fritt från nitrit eller ammoniak! tycker du ska dra nytta av din BTN och lägga filtermatta bakom den;)
#5 - 29 oktober 2007 21:28
Man behöver ingen sån luftslang som kopplar bubblor till pumpen. Vattnet tar inte ner mer syre från luften för det. Det viktiga är att vattenytan rör på sig ordentligt.

En fluval 2 låter ganska liten. Jag har en fluval 2+ och tycker den har väldigt liten filtermassa, kanske har den som inte heter plus mer? Jag har min i ett 42-litersakvarium...

Generellt sett så är det ju bra med så mycket filtermassa som möjligt. Tropfrog har såklart rätt, märker man inte problem med nitrit på lång sikt så fungerar ju filtret bra.
Men vill man ha en "buffert" så kan man ju välja ett filter med lite större filtermassa.
#6 - 29 oktober 2007 22:15
Jag läste oxå att den är till akvarium upp till 90 liter, så det blir väl med andra ord att pallra sig till affären och köpa en Fluval 4 kanske ?
#7 - 29 oktober 2007 22:17
åheim skrev:
generellt så är svaret NEJ det är inte tillräckligt! cirkulationmässigt är det ok men inte filtreringen, filtervolymen är väldigt liten och det kommer leda till nitritproblem och "mystiska" dödsfall! det kan funka om du har extremt få och små fiskar men så blir nog inte fallet?! jag vill stark rekommendera en filtervolym som motsvara 1% av akvarievolymen, i ditt fall 1,6L (fluval 2+ = ca 2dl) då kan man vara ganska säker på att man ebjuder fisken ett bra filtrerat vatten fritt från nitrit eller ammoniak! tycker du ska dra nytta av din BTN och lägga filtermatta bakom den;)

Låter som en spännande idé att lägga en filtermatta bakom bakgrunden. Berätta mer ? Hur gör man det osv...Låter ju verkigen smart. Nu finns det ju inte extremt mycket utrymme, men kanske tillräckligt ?!
#8 - 30 oktober 2007 19:31
Det är lätt, kolla bilderna;)
http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#9 - 3 november 2007 10:50
Tack för detta tips ! Jag har nu köpt en ny pump. Det blev inte en fluval 4+ utan en Aquael 1000. Den pumpar 1200 liter/h, men går att strypa med ett relativt smidigt reglage.

Nu har jag ytterligare en fråga; Vi har haft igång akvariet i 6 dygn...allt verkar funka perfekt ..bra cirkulation och bra värden osv...Men det är som en dimma i akvariet...inte precis i hela..men typ 5 cm in från kanterna är det lite disigt/dimmigt.

Ibland undrar jag om det är vi som är för kritiska, men sen jämför jag med vårt andra kar, där vattnet är kristallklart ! Jag pratade med en kompis som sa...bara byt vattnet, så försvinner det...Är det så ?

Det måste ju bero på något..Jag funderar om det kan vara en dimma orsakad av siliconet som vi fäste Btn-bakgrunden med ???
#10 - 3 november 2007 13:04
det är inte ovanligt att det tar mer än 6 dar att klarna... Undvik att göra stora vattenbyten för det fördröjer inkörningen av karet!
#11 - 5 november 2007 08:13
Nu har vi bytt allt. Vi gjorde ett 100-% vattenbyte. Vi rörde runt som bara den...och nu ett dygn senare är vattnet nästan kristallklart ! Underbart kul ! Ska sätta i några fiskar i början av nästa vecka..ska spana lite på växter nu !

Annons