Hur vet man att pumpen fungerar som den ska?

#1 - 5 april 2009 18:37
Jag har en ytterpump, Rena xp4, som jag tycker det verkar vara lite dåligt drag i trots rengöring av material och slangar. Har fått komplettera den med ett Fluval 4+ till mitt akvarium på 480 l. Jag har hört att om pumpen är slöare än vad den är tänkt att vara kan det göra att den syresätts dåligt och att det då bildas gifter som förpestar vattnet. Eftersom jag har problem med fenröta nu och inte kan komma på någon annan förklaring till varför vattnet skulle vara dåligt är jag intresserad av att bli mer klar över huruvida pumpen fungerar som den ska eller inte. Så jag undrar om någon vet om och i så fall hur man kan kontrollera om pumpen har den effektivitet den är avsedd att ha?

/ Maria
#2 - 5 april 2009 18:43
du kan ju sätta ner insuget i en 10l hink och kolla hur lång tid det tar sen så vet du ju hur mycket den suger.
#3 - 5 april 2009 18:45
david87 skrev:
du kan ju sätta ner insuget i en 10l hink och kolla hur lång tid det tar sen så vet du ju hur mycket den suger.

Ja, det var ju smart :). Men då måste man veta hur mycket den ska suga också, men det finns väl info om det på nätet antar jag.....
#4 - 5 april 2009 18:47
Men om det alltid blir en massa skit på växterna som yr om man ruskar om dem, är inte det då ett tecken på att cirkulationen är för dålig? Eller blir det så för alla?
#5 - 5 april 2009 19:00
Om du ska använda den metod som david87 beskriver bör du nog tänka på att ha filter, insug och utblås med samma inbördes höjdskillnader som du normalt kör på. Jag antar att höjden i ganska stor utsträckning påverkar hur mycket fart du får på grejerna... i synnerhet höjden på innblåset, eftersom det är hur högt pumpen måste lyfta vattnet som påverkar mest.
#6 - 5 april 2009 19:04
Dessutom kommer vattenpelaren att öka i takt med att vattennivån i hinken sjunker så för att få fram ett medelvärde genom att placera hinken så att dess medelvattennivå motsvarar akvariets vattenyta borde vara en väg att nå ett rättvist resultat!
#7 - 5 april 2009 19:05
du behöver inte oroa dig för gifter men är flödet väldigt svagt så blir nitrifieringen i filtret lidande! Har du kollat ordentligt så ingenting sitter och blockerar någonstans, har du också filtermatta på insuget? Sen om du vill kolla hur mycket den pumpar så tycker jag det enklaste är att medans filtret är ingång bara flyttar över utblåset till en hink och låter den fylla den i 15 sek sen mäter mängden vatten och gångrar det med fyra och sen med 60 för att få fram L/tim! (hinken håller du i samma höjd som utblåset sitter i normalt för att få en korrekt test)
#8 - 5 april 2009 19:33
Tack för alla bra tips!

Hade inte tänkt på att höjden på utblåset påverkar pumpens kapacitet. Mitt akvarium är 60 djupt så det sitter väl kanske högre än de flesta, men spelar en dm så stor roll i sammanhanget (de flesta stora akvarier är väl 50 djupa) ?

Åheim: nej, jag har inte filtermatta på insuget, bara som ett galler. Om man har filtermatta borde det väl bli ännu trögare?
#9 - 5 april 2009 19:52
Björken skrev:

Åheim: nej, jag har inte filtermatta på insuget, bara som ett galler. Om man har filtermatta borde det väl bli ännu trögare?
Nej du använder en grov matta och den behöver inte var tjock, den kommer leda till att filtret bibehåller ett bra flöde och att inte slangarna sätter igen! trust me:) du kramar ur insugsmattan nång gång i månaden dock
#10 - 5 april 2009 20:01
åheim skrev:
Nej du använder en grov matta och den behöver inte var tjock, den kommer leda till att filtret bibehåller ett bra flöde och att inte slangarna sätter igen! trust me:) du kramar ur insugsmattan nång gång i månaden dock

Köper man en vanlig grov filtermatta avsedd för pumpen eller kan man kanske ta den grövsta av de som följde med till filtret?
#11 - 8 april 2009 18:24
Plocka ur filtermattan du har i ytterfiltret och ha bara keramik i istället så blir det mer fart på det. Nått du också kan testa är att öka hastigheten på vattnet vid utblåset genom att ha mindre hål eller strilrör. Annars kan det vara så att ditt xp4 helt enkelt inte har tillräcklig kapacitet.
#12 - 8 april 2009 18:26
Skiren skrev:
Plocka ur filtermattan du har i ytterfiltret och ha bara keramik i istället så blir det mer fart på det. Nått du också kan testa är att öka hastigheten på vattnet vid utblåset genom att ha mindre hål eller strilrör. Annars kan det vara så att ditt xp4 helt enkelt inte har tillräcklig kapacitet.

Allt det där har jag gjort för ett tag sedan...... Hur menar du med otillräcklig kapacitet- att det inte fungerar som det ska eller att filtret kanske inte är tillräckligt i förhållande till volymen på akvariet?
#13 - 8 april 2009 18:36
Tillräckligt i förhållande till volymen var det jag menade. Om man läser på pwss så har ditt filter bara 770l/h i utflöde och det är mindre än vad jag har i mitt 112L hightech växtakvarium. Kommer inte ihåg vad som rekommenderas här men 5-10x akvariets volym funkar nog bra
#14 - 8 april 2009 18:47
Skiren skrev:
Tillräckligt i förhållande till volymen var det jag menade. Om man läser på pwss så har ditt filter bara 770l/h i utflöde och det är mindre än vad jag har i mitt 112L hightech växtakvarium. Kommer inte ihåg vad som rekommenderas här men 5-10x akvariets volym funkar nog bra

Oj, det kanske kan förklara saken! Det har ju varit väldigt dåligt drag hela tiden och jag har kompletterat det med ett Fluval 4+ innerfilter, men det blir väl ändå för lite antar jag? Jag blir irriterad på att de skickar med otillräckliga saker när man köper ett paket. Har mailat PWSS angående det men de har inte ens svarat. Sista gången jag handlar där förmodligen.

Jag bör alltså köpa en bättre pump. Vad är bra och vilken effekt ska den ha? Typ 2500 l /h minst då om man ska gå på din uppgift, Skiren?

Kan detta vara förklaringen till ohälsan i mitt akvarium?
#15 - 8 april 2009 19:59
Jag tror inte det är förklaringen till din ohälsa (fenröta) i akvariet men även jag tycker att man skall ha ett ordentligt flöde i akvariet. Jag tror heller inte att du skall klaga på din leverantör - han har skickat med ett filter som skall ta nästan två gånger volymen på akvariet i timmen och det brukar anses godkänt. Jag är dock av samma uppfattning som Skiren att cirkulationen bör helst vara minst 5 gånger volymen i timmen och det är väldigt trevligt att en High Tech växtgubbe fattat vitsen med hög cirkulation :).

MVH Lasse
#16 - 8 april 2009 20:28
Det är svårt att få för hög cirkulation så vräk på ordentligt om du har chansen. Det går alltid att på olika sätt sänka hastigheten på vattnet men ändå bibehålla det höga flödet.
#17 - 16 april 2009 18:34
Ok, jag kommer nog inte undan med den utrustning jag har. Måste införskaffa en ny pump. Jag vore tacksam för tips på en bra pump med tillräcklig kapacitet för 480l och som är så tyst som möjligt.

Finns det andra leverantörer på internet än PWSS (som jag inte har förtroende för)?
#18 - 16 april 2009 22:13
Har du strömlevande fisk så kan du köra en stark pump men vill du ha lite lugnare vatten men ett bra genomflöde så är 2-3 mindre pumpar att föredra tycker jag! Många säger att det är väldigt svårt att få för mycket cirkulation Men då måste man skilja på cirkulation och genomflöde, att få för mycket genomflöde är osannolikt men för mycket cirkulation är hur enkelt som helst!
#19 - 17 april 2009 07:12
Cirkulation och genomflöde är väl ändå samma sak. Däremot är cirkulation/genomflöde inte samma sak som hastigheten på vattnet.
#20 - 17 april 2009 07:30
Ytterfilters flöde är mätt på pumpar utan slangar och utan filtermaterial. Hur stort tryckfall det blir pga slangar och filtermaterial varierar förstås, men normalt kan man kallt räkna med att flödet halveras.
#21 - 17 april 2009 09:58
Skiren skrev:
Cirkulation och genomflöde är väl ändå samma sak. Däremot är cirkulation/genomflöde inte samma sak som hastigheten på vattnet.
jag ville förklara att man kan filtrera lika mycket vatten med flera mindre pumpar som 1 stor och därmed bibehålla ett ganska lugnt vatten, som man vill ha till väldigt många arter från lugna vatten! ex. 1st pump på 1500L/tim ger låt säga vattnet en hastighet av 30km/tim medans en pump som ger 500L/tim ger låt säga vattnet en hastighet av 10km/tim, sätter du sedan i 2st pumpar till a`500L/tim så rör sig vattnet fortfarande i en hastighet av 10km/tim. alltså en låg cirkulation men med samma genomflöde som den stora pumpen på 1500L/tim

Cirkulation är för övrigt när nånting som återgår till startpunkten medans genomflöde är nåt som bara passerar!
Därför tycker jag att GENOMFLÖDE är en bra benämning på ett ett lugnt akvarium som vänder mycket vatten utan att skapa strömm:)
#22 - 19 april 2009 19:03
När jag sökte information om mitt Rena xp 4 omnämns två värden: filterutflöde och ett annat som inte nämns vid namn. Vad är skillnaden? Filterutflödet skulle vara 770 l / h medan det andra värdet var ungefär dubbelt så högt. Vad är det man går efter? För om det är det högre värdet man räknar med så borde väl denna pump egentligen räcka för mitt akvarium? Lite förvirrad nu [:o]. På mitt lilla Fluval 4+ står det också ca 700 men där omnämns inget annat värde. Betyder det att de är lika starka?

Kan man öka pumpens effektivitet genom att ställa den på något så att den kommer högre upp? Då blir det ju kortare väg att pumpa upp vattnet och slangarna kan kortas.
#23 - 19 april 2009 19:47
åheim skrev:
jag ville förklara att man kan filtrera lika mycket vatten med flera mindre pumpar som 1 stor och därmed bibehålla ett ganska lugnt vatten, som man vill ha till väldigt många arter från lugna vatten! ex. 1st pump på 1500L/tim ger låt säga vattnet en hastighet av 30km/tim medans en pump som ger 500L/tim ger låt säga vattnet en hastighet av 10km/tim, sätter du sedan i 2st pumpar till a`500L/tim så rör sig vattnet fortfarande i en hastighet av 10km/tim. alltså en låg cirkulation men med samma genomflöde som den stora pumpen på 1500L/tim

Cirkulation är för övrigt när nånting som återgår till startpunkten medans genomflöde är nåt som bara passerar!

Därför tycker jag att GENOMFLÖDE är en bra benämning på ett ett lugnt akvarium som vänder mycket vatten utan att skapa strömm:)
Gör nästan själv som du förespråkar på våra tankar även om jag tycker att du missar en viktig poäng vilket är syresättningen av filterbakterierna.

Ja just det jag skrev ju nästan, vi har nämligen många stora och kraftiga filterpumpar per tank.. ;)
#24 - 20 april 2009 18:05
Ingen som vet vilken siffra det är som gäller? Det står ju att pumpen ska räcka till 600 l, men ändå verkar den så slö.....
#25 - 20 april 2009 18:31
Det är tydligen ett xp 3 och inte ett xp 4 jag har. Det ska ju klara akvarier på 250-600 l men det verkar inte vara särskilt bra drag alls. Är det säkrare att bara köra innerfilter om man inte vill att det ska vara slött pga slangar o dyl?
#26 - 20 april 2009 19:36
Björken skrev:
Ingen som vet vilken siffra det är som gäller? Det står ju att pumpen ska räcka till 600 l, men ändå verkar den så slö.....
xp3 ger ca 700L/tim i filterflöde och det ger ju ingen storm direkt men då får man helt enkelt komplettera med ett innerfilter i önskad storlek:)
#27 - 26 april 2009 19:04
åheim skrev:
xp3 ger ca 700L/tim i filterflöde och det ger ju ingen storm direkt men då får man helt enkelt komplettera med ett innerfilter i önskad storlek:)

Men det stod en högre siffra än 700 på PWSS sida.....hur kan det komma sig?

Denna siffra (700 l/h) kan alltså direkt jämföras med effekten på ett Fluval 4+ innerfilter (1000 l/h) och man konstaterar då att innerfiltret har större effekt? Ändå anges det bara kunna klara upp till 225 l eller så. Hur kan det då komma sig att Renafiltret sägs kunna räcka för ett akvarium upp till 600 l? Det måste ju vara en bluff isf, eller är det något jag inte har fattat här?
#28 - 26 april 2009 20:45
Pwss har många ggr noll koll, dom hävdar ex med en dåres envishet att ett 2260 är på 50W när det i själva verket, vilket jag berättade för dom, är på 65W..
#29 - 26 april 2009 20:57
Björken skrev:
Men det stod en högre siffra än 700 på PWSS sida.....hur kan det komma sig?

Denna siffra (700 l/h) kan alltså direkt jämföras med effekten på ett Fluval 4+ innerfilter (1000 l/h) och man konstaterar då att innerfiltret har större effekt? Ändå anges det bara kunna klara upp till 225 l eller så. Hur kan det då komma sig att Renafiltret sägs kunna räcka för ett akvarium upp till 600 l? Det måste ju vara en bluff isf, eller är det något jag inte har fattat här?
Ja det är en väsentlig sak du missat och det är filtervolym! Visst är det bra med högt flöde med det kan aldrig ersätta en filtermassa, bakteriekollonierna är helt beroende av den! 700L/tim genom filtermassan i ett xp3 är tillräckligt för att klara ett hårt belastat 200Liters kar eller ett 600Liters med låg belastning, generellt sett;)
#30 - 26 april 2009 21:06
Nu säger jag emot dig åheim, det finns inga garantier på att 700 uppgivna liter per timma(räkna på strax under 500 riktiga liter i timmen)genom ett så litet filtermedie klarar av ett hårt belastat 200, inte utan 2-3 delvattenbyten i veckan.

Jag lastar mitt 300 svinhårt men så har jag också över 16 liter filtermedia och totalt 3 200 nominella liter i timmen plus ett hydor koralia på 2 300 l/t

Stabiliteten med det flödet i ett 600 skulle antagligen vara nästintill omöjlig att uppnå eftersom syresättningen skulle bli lidande.
#31 - 26 april 2009 21:11
Nu säger jag emot dig åheim, det finns inga garantier på att 700 uppgivna liter per timma(räkna på strax under 500 riktiga liter i timmen)genom ett så litet filtermedie klarar av ett hårt belastat 200, inte utan 2-3 delvattenbyten i veckan.

Jag lastar mitt 300 liters svinhårt men så har jag också över 17 liter filtermedia och totalt 3 200 nominella liters filtergenomströmmning i timmen fördelade på 3 ytterfilter plus ett hydor koralia på 2 300 l/t

Stabiliteten med det flödet i ett 600 skulle antagligen vara nästintill omöjlig att uppnå eftersom syresättningen skulle bli lidande.
#32 - 26 april 2009 22:06
xP3 175 U.S. gal : 350 U.S. gal/hr (660L 1,350L/hr)

hämntat från renas hemsida och 660L/tim filterflöde är bara ca.49% av pumpens kapacitet så det borde inte vara någon glädje siffra! Även om jag tycker gaffels cirkulation är väldigt överdriven (18,6 ggr akvarievolymen/tim) så skulle jag inte ha ett xp3 ensam i mer än 200Liter ungefär, men man kan alltid stoppa i xtra pumpar om det är dålig cirkulation!
#33 - 27 april 2009 01:23
Svårt att se varifrån du får den idén ifrån då ett klassiskt nybörjar misstag bland oss akvarister är att just underskatta betydelsen av ett väl syresatt akvarievatten, vi dränker gärna våra fiskar i vattenberedningsmedel och skopar ner mat som dom gröngölingar vi alla har varit men missar gärna den stora bilden.

Du måste samtidigt se fördelen med att köra flera stora filter i samverkan(i mitt fall dessutom kopplade på separata faser) då vart och ett tillåts jobba optimalt utan att skapa en storm i ett vattenglas, jag har som jag tidigare nämnde ett hårt belastat akvarie men ser till att allt vatten är ordentligt syresatt, välcirkulerat och med en god nitrifiering!

Du kan sitta på stans största hög med ehfi substrat pro men har du en medioker genomströmmning och sommarvärmen höjer temperaturen i vattnet med några grader så riskerar du att sitta på pottan eftersom syrehalten droppar med försämrad nitrifiering som följd.

Är fisken i detta skedet inte i toppskick kan det gå åt pipan väldigt fort så better safe than sorry för det har jag redan varit en gång med 250+ ancistrusyngel som det i slutändan bara blev 4 kvar av, det känns liksom inte riktigt bra att kalla sig akvarist om man har en 98% dödlighet..
#34 - 27 april 2009 01:25
Svårt att se varifrån du får den idén ifrån då ett klassiskt nybörjar misstag bland oss akvarister är att just underskatta betydelsen av ett väl syresatt akvarievatten, vi dränker gärna våra fiskar i vattenberedningsmedel och skopar ner mat som dom gröngölingar vi alla har varit men missar gärna den stora bilden.

Du måste samtidigt se fördelen med att köra flera stora filter i samverkan(i mitt fall dessutom kopplade på separata faser) då vart och ett tillåts jobba optimalt utan att skapa en storm i ett vattenglas, jag har som jag tidigare nämnde ett hårt belastat akvarie men ser till att allt vatten är ordentligt syresatt, välcirkulerat och med en god nitrifiering!

Jag skulle alltså tippa på att min sanna genomströmmningshastighet ligger på mellan 9-10ggr akvariets storlek.

Du kan sitta på stans största hög med ehfi substrat pro men har du en medioker genomströmmning och sommarvärmen höjer temperaturen i vattnet med några grader så riskerar du att sitta på pottan eftersom syrehalten droppar med försämrad nitrifiering som följd.

Är fisken i detta skedet inte i toppskick kan det gå åt pipan väldigt fort så better safe than sorry för det har jag redan varit en gång med 250+ ancistrusyngel som det i slutändan bara blev 4 kvar av, det känns liksom inte riktigt bra att kalla sig akvarist om man har en 98% dödlighet..

Kan bara instämma med Azur..
#35 - 27 april 2009 01:29

Jag skulle alltså tippa på att min sanna genomströmmningshastighet ligger på mellan 9-10ggr akvariets storlek.

Kan bara instämma med Azur..
#36 - 27 april 2009 18:53
Gaffel skrev:

Jag lastar mitt 300 liters svinhårt men så har jag också över 17 liter filtermedia och totalt 3 200 nominella liters filtergenomströmmning i timmen fördelade på 3 ytterfilter plus ett hydor koralia på 2 300 l/t

Ja, i så fall borde man ju kunna vända sig till konsumentverket med detta akvariepaket eftersom det tydligen är omöjligt att få akvariet att fungera med de grejer som följer med. Det måste väl ändå vara ett minimikrav på ett akvariepaket- att de saker som följer med ska göra det möjligt att ha friska fiskar och åtminstone de enklaste växterna....

Men då spelar alltså filtervolymen roll i sammanhanget. Jag har nu blivit mycket skeptisk mot ytterfilter och skulle föredra att ha enbart innerfilter. Vad tror ni om två Fluval 4+ innerfilter till 480 l? Flödesmässigt borde det räcka, men räcker filtervolymen?
#37 - 28 april 2009 14:25
Jag Tycker 1% av akvarievolymen skall bestå av filteryta Dvs i ditt fall 4,8L, då kan man vara ganska säker på att filtret klarar av att upprätthålla en bra biologisk rening! Vill du satsa på 2st fluval 4 så får du lov att befolka glest och inte för stora arter!
#38 - 3 maj 2009 18:39
Om jag köper ett nytt ytterfilter på 1300 l/ h, och kompletterar det med mitt lilla Fluval 4+, låter det som en bra lösning?
#39 - 9 maj 2009 18:35
Fluval 405 låter som ett intressant altenativ. Tror ni att detta filter kan räcka till 480 l med normal fisklast om det kompletteras med Fluval 4+ innerfilter?

/ Maria

Annons