Hur vet man att man har lagom ljus?

#1 - 23 mars 2004 19:17
Jag har några vattenpest och någon slags växt i en kruka.. Vattenpesten har alltid växt bra, men på sista tiden (speciellt efter att jag flyttade akvariet och bytte lampa, innan stod akvariet i halvt dagsljus med en vanlig lågenergi lampa och alla växter var jätte fina) börjar de känns lite gulaktiga, växer långsamt och blir tunna. Jag har en ganska liten lampa som typ reflekterar ljus dessutom. Jag vet inte hur starkt den lyser och så, men nu undrar jag om det finns nån tumregel man kan gå efter och om mina tråkiga växter kan bero på just för lite ljus?
#2 - 23 mars 2004 19:27
Har hört att för ett bra ljus så bör man ha ett ljus som motsvarar ½ W per liter vatten för att växterna ska må bra. I alla fall om man vill ha växter som vill ha medelljus. Vill dom ha starkt ljus så är det visst 1 W per liter vatten. Står på växtsidor vad olika växter vill ha.

Jag som då har 375 l ska ha ca 160 W. Det får jag med 4 st 38 W rör (nästan).

Sen har det väl lite betydelse hur mycket vatten som är ovan växten. Vatten och täckglas tar visst bort lite ljus har jag hört. Det borde stämma för i havet där det är jätte djupt växer inga växter...

#3 - 23 mars 2004 19:29
Du tar antal watt delat med antal liter som du har i akvariet. Så gör du ligga runt 0,7watt/liter. Hur stort är ditt akvarium.
#4 - 23 mars 2004 20:52
damian: det går bra om man har en bra gödning annars lär det bli en fin algblommning, nu vet jag inte hur stort akvarium Isabella har.

Men jag rekommenderar att byta till en lysrörs ramp m 1 el 2rör beroende på hur stort kar du har, kanske vi kan säga 0,3-0,5W/L, så vidare du inte vill göra om det till ett växtakvarium förstås.
"Dagsljus" menar du driekt solljus då?
#5 - 23 mars 2004 21:03
Hon har ett 40 liters kar så det bör väl bli mellan 20 -40 W med min metod och10-20 W enligt din metod.
#6 - 24 mars 2004 10:55
Nej, det stod en bit in i rummet, något direkt solljus blev det inte men lite dagsljus kom in..

Tror ni att sympomen på mina växter kan bero på just dåligt ljus?
#7 - 24 mars 2004 11:03

Tror ni att sympomen på mina växter kan bero på just dåligt ljus?

Nej. Det är mycket sällan växterna är explicit begränsade av enbart ljuset. Uppvisar dom missfärgningar och börjar bryta ner sina egna blad så är det näringsbrist.

Får växter alla näringsämnen dom behöver så kan dom lägga ner mycket energi på att bilda blad som är helt optimerade för att ta upp det lilla ljus som finns. Det innebär ofta kalaspigmentering och intrikata lövverk med stora blad. Eventuellt kan de understa bladen tappas, men överdelerna blir som sagt väldigt läckra under perfekta gödningsförhållanden där enbart ljuset är den begränsande faktorn.
#8 - 24 mars 2004 12:36
Vad i herrans namn har du för utbildning defdac??
Biologi-kemi-fysik? Du har alltid ett svar på allting!
#9 - 24 mars 2004 12:50
Flera timmars Googling varje dag i flera års tid om växtakvarier och tillhörande ämnen blir man skadad av.
#10 - 24 mars 2004 15:14
Det måste väll inverka om man har reflektorer på lysrören eller inte.
Det ska ju kunna öka ljuset med 100% har läst någonstanns här.
#11 - 24 mars 2004 18:03

Det måste väll inverka om man har reflektorer på lysrören eller inte.

Det ska ju kunna öka ljuset med 100% har läst någonstanns här.

Javisst. Näringsupptaget blir högre ju mer ljus man har, så har man någon ämnesbegränsning och dyngar på med ännu mera ljus så blir bristen ännu svårare.
#12 - 24 mars 2004 18:17
Deffo är min guru 8]
#13 - 24 mars 2004 19:24
Om jag fattat rätt så tar man alltså 0,5 x antal liter (i mitt fall 275). Jag fick då 137,5 W. Men hur kommer det sig att om man tittar i t.ex. en prislista för lysrör hos en viss akvariehandlare, så kommer man inte högre än 40 W? Det finns 140 W också, men då för 150 cm långt kar. Tillverkas det inte lysrör med så hög W, måste man ha två 65 W då? Har bara plats för ett lysrör.
#14 - 24 mars 2004 21:34
Ok, vilket växtgödningsmedel är rekomenderar ni mig att tillsätta då?
#15 - 24 mars 2004 21:38
TMG!!!
Tropical Master Grow
#16 - 24 mars 2004 21:39
(Kevlargirl) Det är riktigt att alla lysrör med en viss längd drar ett specifikt antal watt. Man får helt enkelt skaffa så många som behövs för att uppnå en viss ljusmängd. De flesta akvarier brukar rymma åtminståne fyra rör.

Peter
#17 - 25 mars 2004 12:58
En till fråga: JAg har ganska många underbart vackra snäckor från mexicko i mitt akvarium, nu efter ca 6 månader börjar de dock bli lite småtrista..Dom har fått lite alger på sig och har liksom tappat färgen..Kan jag ta upp dom o borsta bort skiten eller vad gör jag??

Annons