hur vet man att malen äter?

#1 - 16 juni 2008 20:55
heej, jag undrar hur jag ska kunna se hur min mal äter? de änta han gör e att sitta på tempen. föutom på natten då han alltid är runt överallt. men jag vet inte om han får i sig nått och jag vill ju inte häller svälta honom. hur gör jag för att han ska äta och hur vet jag att han har ätit, han ser ganska mager ut. vad äter han?
#2 - 16 juni 2008 20:59
Vad är det för mal? Om den ser mager ut så kanske den inte hittar något att äta...
På kvällarna kan du lägga ner en gurkbit det är sedan enkelt att se om den har ätit av den
#3 - 16 juni 2008 21:02
de e en plecostomus, jag vet inte om de e en idé och släppa ner en gurka, för mina andra fiskar äter upp den, och då dör dom av att dom har ätit för mycke. nu ligger han och typ "andas" jätte fort.. va kan de bero på?
#4 - 16 juni 2008 21:10
Fiskar kan inte dö av att dom ätit för mycket utan det är den kvar liggande maten som ruttnar och blir till nitrat som är giftigt
Plecostomus är inte så bra på att äta alger så även om man har sådanna i akv kan den svälta och dö:(
Andra fiskar äter inte gurka vad jag vet iaf
Tryck ner en gurk bit i gruset så att den inte flyter iväg så ska det nog gå bra!:)
#5 - 16 juni 2008 21:13
mina fiskar äter ALLT! dom åt nästan en halv potatis på 2 dagar. så nu måste jag svälta dom, men tror du mal tabletter kan hjälpa om jag släpper ner brevid honom och släcker? så kanske dom inte hinner se, eller så matar jag samtidigt.. vet inte..
#6 - 16 juni 2008 21:17
När jag släpper ner gurka till min ancistrus så sitter han nästan där hela tiden.
Guppysarna smakar bara ibland, men det händer inte ofta iaf. :)
#7 - 16 juni 2008 21:18
okej, skulle kunna testa... gå och kollar om vi har guska hemma nu.. så får vi se om de e han eller fiskarna som äter de...
#8 - 16 juni 2008 21:20
Oj! det var glupska firrar!:)
Det är svårt det där med matningen till plecos för dom är så fjolliga, vågar inte ta för sig.
På natten när dom andra fiskarna sover kan man annars släppa ner en tabblet det brukar funka...men då ska man ju vara vaken oxå:p
#9 - 16 juni 2008 21:21
vi hade ingen gurka, nått annat som skulle kunna funka?
#10 - 16 juni 2008 21:23
Allt grönt! Salladsblad skalade ärtor mm
Lycka till....
#11 - 16 juni 2008 21:24
okej, tack...
#12 - 16 juni 2008 21:37
Släck akvariumet lite tidigare på kvällen. Då kan du vara uppe och se om malen smaskar på maten du släppt ned.
#13 - 16 juni 2008 21:45
jag tror han har ätit lite nu.. han e 10cm, så fiskarna vågar inte gå i närheten av honom när han e i närheten. hoppas han inte svälter... får ha lite extra koll på honom om han beteer dig konstigt.

Annons