Hur verkar en reflektor?

#1 - 11 mars 2005 08:45
En reflektor verkar inte kosta så mycket, jag har kollat nu och runt en hundralapp är ok. Hur påverkar de ljusstyrkan? Jag gillar färgerna hos grolux röret men den sägs vara svag belysning. Kan man ta det röret och en reflektor och få starkare ljus? Akvariet är 60 cm långt och 35 högt. Lysröret ska ha 15 W. Jag vill att fiskarnas fina färger ska synas och förstås att växterna, men inte alger, ska må bra.
#2 - 11 mars 2005 08:58
Det sägs att en reflektor (på den rampen jag köpte) ökar ljustet med 100%, jag vet inte om det är så mycket, men det gör en stor skillnad. En reflektor gör egentligen bara det att den reflekterar det "uppåtgående" ljuset ner i akvariet. Lite grann som en spegel, typ. Man kan använda det till alla sorters ljusrör, det behöver inte vara nån speciell sort eller så.
#3 - 11 mars 2005 09:13
Dum fråga som jag inte har tänkt på, akvariet har ett svart heltäckande plastlock. Går reflektorn att få in under lysröret då eller ska man söka ngn annan lösning?
#4 - 11 mars 2005 09:17
Jag vet faktiskt inte hur man gör för att sätta dit en reflektor i efterhand. Det ska finnas luft mellan reflektorn o ljusröret och den ska fästas på nåt sätt.

Du får hoppas på att nån händig människa läser rtåden och ger råd.
#5 - 11 mars 2005 09:58
Ofta kan man fästa reflektorn med clips direkt på lysröret.. Reflektorn är i princip som ett rör som är isärsågat på längden. Jag tror inte att reflektorn kan ge 100% mer ljus men kanske 60-70% eller så, lite beroende på form och hur ren den är osv..
#6 - 11 mars 2005 10:03
Säljargument, Robot.... :-)
#7 - 11 mars 2005 10:05
Måla rampen vit invändigt är ju ett alternativ.
#8 - 11 mars 2005 10:36
reflektort

Hi!

Ett av det billigaste sätten är att du tar AL-folie (ugnsfolie) ochklistrar fast på insidan av rampen.Fungerar för mig.
Ljushuvudet
#9 - 11 mars 2005 11:04
Jag ställde den frågan för inte så länge sedan men det verkade inte så bra. Vilket sorts lim har du använt i så fall?
#10 - 11 mars 2005 12:28
Det har med praktiska tester visat sig att om man inte har en "riktig" reflektor (med parabolisk form) så är det bästa alternativet vit färg i rampen. Alu-folie och liknande ger faktiskt sämmre resultat än vit färg när formen inte är "perfekt".
#11 - 11 mars 2005 14:50
väljer man vit färg ska det va blank färg.
#12 - 11 mars 2005 14:59
Matt borde vara bättre. Blank blir det lite folieeffekt på.
#13 - 11 mars 2005 15:13
Läste nånstans att man skulle ha matta sidan utåt på folien, om man använder sån... Hur tänkte dom då, undrar jag för när jag testade folie så hade jag den båda vägarna, lätt å testa när man har en ramp me två lysrör. Slutsats matta sidan reflekterade ungefär lika bra som utan folie.. Och köpta reflektorer ungefär lika bra som alufolie, för övrigt!
#14 - 11 mars 2005 16:14
En bra reflektor påverkar ljusstyrkan högst avsevärt ! Likaså om man målar en mörk ljusramp vit invändigt ! Och då skall det helst vara högblank färg !

Mvh/Janne
#15 - 11 mars 2005 17:07
har du testat att gämföra blank och matt färg?
#16 - 11 mars 2005 17:27
Nej. Jag har inte jämfört med luxmätare eller så. Men i och med att blanka ytor/färger reflekterar vanligt solljus bättre, så tar jag för givet att högblanka färger även reflekterar ljus från lysrör bättre... Det känns så självklart på ngt sätt...

Mvh/Janne
#17 - 11 mars 2005 17:36
Gissade att det var så. Om du har en högbank och en matt yta och luset på den snett när du tittar framifrån så är den matta ljusare. Skilnaden är att den matta reflekterar i slumpvisa riktningar. Det är bättre om man inte har reflektorn formad på ett fördelaktigt sätt. Och insidan på rampen är sällan så optimal i formen.
#18 - 11 mars 2005 20:24
Matt vit färg reflekterar 5% bättre än högblank vit. inte så jätte stor
skillnad men matt vit är bättre så är det, Efter det kommer folie som
reflekterar 10-20% sämmre,Mycket beroende på hur "tillknögglat" det
är. Bäst reflekterande är mylar som används i växthus sammanhang.
Vanligaste reflektorerna är knackad/okanckad böjd aluminium. Anledningen
till detta är att dom är billiga och tämligen stryktåliga.
Ett sätt att bygga reflektor är att dela 50cl ölburkar i 2 och sedan knacka
dom med en speciell kulhammare. Detta utgör en fullgod reflektor.
Ett annat sätt är att klä hela insidan av rampen i mylar vilket är dyrt men överlägset
bäst.

lycka till med era reflektorer!

mvh

/Baggen
#19 - 12 mars 2005 00:56
Danei & Baggen ! Har ni några vetenskapliga bevis på att matt färg skulle reflektera ljus bättre än en "högblank" ?

Jag vill gärna bli överbevisad !

Mvh/Janne
#20 - 12 mars 2005 01:05
[QUOTE=Danei]Gissade att det var så. Om du har en högbank och en matt yta och luset på den snett när du tittar framifrån så är den matta ljusare. Skilnaden är att den matta reflekterar i slumpvisa riktningar. Det är bättre om man inte har reflektorn formad på ett fördelaktigt sätt. Och insidan på rampen är sällan så optimal i formen.[/QUOTE]

Har du jämfört med luxmätare ?

Mvh/Janne
#21 - 12 mars 2005 02:43
Detta har diskuterats i andra fora, och resultatet vara att aluminiumfolie var snäppet bättre än spegelglas, som tydligen är uselt (för akvariumväxter i vart fall). Men att vitmålad reflektor var mycket bättre än aluminium, näst efter riktigt formade metallreflektorer. Allra bäst är rätt formade mylarreflektorer. De skall helst vara M-formade med lysröret under v:et i M:et.

Att det är så beror bland annat på att det ljus du ser och det som är bra för växter inte är samma sak. Växter ser färgerna annorlunda än vad vi gör. Därför kan ett mörkblått saltvattenrör vara bättre för växterna än ett sk växtrör. Detta trots att växtröret har betydligt högre Lux.
Detta beror på att lux är ett mått som är avvägt för de färger i ljusets spektrum som vi ser bra, medans växterna helst vill ha annan avvägning, som kallas PUR (Vilket är hur mycket ljusenergi per Watt som ett lysrör levererar, se Defdacs artikel på Djurportalen, <http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=87>).
Slutsatsen där är att växtrör är sämre än de starkaste vanliga lysrören (dvs inte exempelvis Biltemas lysrör). Men kontrollera tabellen i artikelns slut och i länken till hans källa.
Andra bra artiklar om växter:
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=97
http://www.djurportalen.nu/artiklar.php?go=visaart&id=80
#22 - 12 mars 2005 07:38
Har ni några vetenskapliga bevis på att matt färg skulle reflektera ljus bättre än en "högblank" ?

Har du jämfört med luxmätare ?

Det är "någon" som har gjort en jämförelse med luxmätare, ska bara försöka hitta sidan.
Anledningen att matt vit färg är bättre än tex alu-folie är formen.
En blank folie reflekterar säkerligen ljuset bättre, men det gäller att få ljuset på rätt ställe också. Med bra reflekterande material och "fel" reflektor form så hamnar ljuset på fel ställe.
#23 - 12 mars 2005 09:29
Och den färgen man målar med är inte skadlig för fiskarna...? Hoppas jag! Kan man alltså ta vanlig vit färg som man målar fönsterlister med? Hur länge ska den torka innan man är säker?
#24 - 12 mars 2005 10:02
Färgen ska ju aldrig komma i kontakt med vattnet, kanske lite kondens om du kör utan täckglas men det tycker jag inte borde ha någon betydelse, jag skulle nog ha tagit någon vattenbaserad färg, det känns som att dom är lite snällare.
#25 - 12 mars 2005 10:15
Vilket rör som är bäst är väl en annan sak. Konstaterade bara att ljuset som jag fick ner i karet med reflektor jämfört med alufolie var väldigt likvärdigt, reflektorn jag handlade var nog inte så hightec. Den var för övrigt högblank och hade fel form, inget M.

Men om man gör prisjämförelse så är folien i allafall oslagbar!

Undrar om det här med att matt färg reflekterar bättre inte kan ha att göra med att den ser ljusare ut när den är belyst? det skulle till och med jag kunna köpa, typ att den tar åt sig ljuset.

För annars borde ju reflektorer i allmänhet, alla bilstrålkastare o dylikt vara mattvita? Eller gör jag en ny tankevurpa?
#26 - 12 mars 2005 11:33
Det finns väl egentligen inga grunder för det jag skriver nu utan det är mest lite funderingar..

En reflektor i en billykta borde vara anpassad och väldigt nogrannt uträknad för att ha perfekt form för att projektera ljuset rakt fram i förarens synfält, frågan är om aluminiumfoli reflekterar "rätt" sorts ljus för våra akvarium och det krävs säkert en hel del tur/skicklighet för att få till rätt form på folien utan att det är veck och skrynkligt som sannorlikt förändrar reflektionerna..
Vad vet jag, jag vet inte ens vad jag ville få ut med att skriva det här.. Blev ganska förvirrad själv :)
#27 - 12 mars 2005 12:26
Med bilars reflektorer är det en annan femma , där vill du
ha en skarp kontrolerad spridning som belyser vissa områden mer
än andra. I akvarie sammanhang vill man ha en "suddig" spridning
som täcker en stor yta.Har man för skarp spridning som man tex
får med speglar så kan man skapa brännpunkter på växterna.
Gå till din närmaste färg butik och be att få fakta blad om
"ljusets reflektion", Så får du det svart på vitt vilka färger som
reflekterar mäst.

Att måla reflektorer är ingen konst använd vilken färg som hällst
som inte är vattenlöslig när den torkat. och låt den givetvis torka
utan att rampen är på så skall allting gå bra.

/Baggen
#28 - 12 mars 2005 14:38
[QUOTE=Baggen]Med bilars reflektorer är det en annan femma , där vill du
ha en skarp kontrolerad spridning som belyser vissa områden mer
än andra. I akvarie sammanhang vill man ha en "suddig" spridning
som täcker en stor yta.Har man för skarp spridning som man tex
får med speglar så kan man skapa brännpunkter på växterna.
Gå till din närmaste färg butik och be att få fakta blad om
"ljusets reflektion", Så får du det svart på vitt vilka färger som
reflekterar mäst.

Att måla reflektorer är ingen konst använd vilken färg som hällst
som inte är vattenlöslig när den torkat. och låt den givetvis torka
utan att rampen är på så skall allting gå bra.

/Baggen[/QUOTE]

Det var nog någontig åt det hållet jag ville komma med mitt inlägg.. tyvärr lyckades jag inte riktigt likra bra som du
#29 - 12 mars 2005 14:44
Huvudsaken är att man försöker ;) det är alltid nyttigt att dela
med sig av sina erfarenheter även om man kanske inte alltid
får fram sitt budskap =)

mvh

/Baggen
#30 - 12 mars 2005 17:30
Så sant, manm vet inte förän man testat men jag tror jag håller mig till folie eller möjligtvis om jag får tag på nån mylar?

Föresten borde va en lätt grej att fixa M i en vanlig ramp borde inte vara några problem, tror till och med att det finns i metervara, kom just på att man kanske skulle försöka me vanlig trälist som man limmar fast i rampen så det blir ett V ovanför röret å sen klä in hela klabbet me nåt reflekterande allternativt måla. Hur låter det?
#31 - 12 mars 2005 20:55
Ska man måla på plast bör man nog slipa först, och ev måla med någon färg som fäster bra på plast innan man går på med den färg ma tänkt ha..

Som jag ser det är dom bästa alternativen reflektor, mylar och högblank vit lackfärg.. matt borde inte reflektera lika bra som blank och definitivt inte bättre.. säger sig själv tycker jag.. Matt - Blank..
#32 - 12 mars 2005 22:09
Zakath > då har du uppenbarligen inte läst hela tråden.
matt vit färg reflekterar bättre än blank , så är det bara.

Peter > tycker din ide verkar riktigt bra , nästan så att man får
tästa det själv. Måla hällre än klä med folie.

/Baggen
#33 - 13 mars 2005 21:35
om det är rätt form på reflektorn är nog blank färg bättre än matt. Men om man bara målar insidan på rampen så är matt bättre.
#34 - 13 mars 2005 23:05
Men hjälp! vad är det i "matt färg reflekterar bättre än blank" ni inte
förstår? DET ÄR FAKTA! det är inget jag , eller någon annan tycker.
Ja det är faktiskt så , tokigt eller hur, att en matt sak kan reflektera
ljus bättre än något som är blankt. Men så är det , tror ni mig inte
be om ett fakta blad om "ljuset reflektion" i din färghandel.

/Baggen
#35 - 14 mars 2005 00:00
Nu är du nog lite snabb att kritisera mig. Jag föreslog matt färg innan dig. Men saken är den att reflektorns form påverkar vilken färg som är bäst. En bra form är det bäst att ha en helblank yta, typ spegel. Så ser reflektorn ut på tex. en bil. Men om formen inte är bra så är en matt färg bättre. Tex. på innsidan av en amatur utan refektor. Det har mer med hur det reflektera än hur mycket. En ideal vit färg reflekterar allt ljus.
#36 - 14 mars 2005 00:05
http://img.photobucket.com/albums/v218/Raven1234/reflektor.jpg

för att göra en lång historia kort.
nummer 1 skulle alltså funka bäst med matt färg och 2 och 3 med blank färg.

rätt eller fel ?
#37 - 14 mars 2005 00:29
tvåan såg ingevidare ut. trean är inte heller perfekt. Men det är så jag menar ja.
#38 - 14 mars 2005 16:44
Danei > Fig.2 är den som reflekterar bäst kom vi fram till tidigare i tråden.
Sedan så är du ute och cyklar lite igen på inlägget tidigare.
"En bra form är det bäst att ha en helblank yta, typ spegel. Så ser reflektorn ut på tex. en bil. Men om formen inte är bra så är en matt färg bättre." - Danei

Spridningen som du får på en bil är man ju INTE ute efter.Det kom vi
_Också_ fram till tidigare i tråden.Det man vill ha är en mera diffus
spridning som täcker ett stort område. Och att blank färg skulle
reflektera bättre när den kommer i en form kan jag inte förstå
när den reflekterar uslare än matt utan en form. Jag förstår vart
du vill komma fast det är lite fel tänkt. Varför skulle matt hellt plötsligt
reflektera sämre när den kommer i en form annpassad för att
reflekta ljus bättre?

mvh

/Baggen
#39 - 14 mars 2005 18:49
Jag har flera gånger sagt att det skiljer i vilken rikting de olika färgerna refekterar. Billampan var bara ett exempel. Efter som vi inte har en lampa där allt ljus kommer från en punkt kan vi inte få en spridning som motsvarar billampan. Om du har en blank yta och lyser snett in på den så kommer det att reflektera mest i samma vinkel, fast åt andra hållet. Har du matt färg så kommer det att reflektera lika myckat åt alla håll. Så om du vill ha ljuset där det hamnar med den blanka färgen, så är det bäst. I alla andra fall är den matta färgen att föredra.
#40 - 14 mars 2005 22:52
Jag ger upp efter det här inlägget...
Att något reflekterar mer än något annat är just vad det gör.
säg att du lyser med en ficklampa på en yta som är matt och
på en som är blank. På den matta ytan reflekteras ca 94% av
ljuset bort från ytan. På den blanka ytan reflekteras ca 89%
av ljuset bort. Alltså den blanka färgen ser till att 11% av ljuset
Försvinner. Medan den matta färgen ser till att endast 6% av ljuset
"fösvinner".

Hoppas du förstår nu.

mvh

/Baggen
#41 - 14 mars 2005 22:59
Ja, är det den uppfattningen du har om färg så förstår jag.
#42 - 15 mars 2005 13:43
Kan det inte vara så att en högblank yta bara reflekterar i en rät vinkel mot/från ljuskällan. Exvis en spegel. Medans en mattare yta blir mer "upplyst" pga att ljuset inte reflekteras iväg på samma sätt som med spegeln... Exempel: Om man ställer ett lysrör rakt upp ngn decimeter framför en spegel och sedan ställer sig ngn meter bort lite åt sidan. Då så ser vi förutom det direkta ljuset från lysröret även ljuset från spegelbilden av lysröret. Eller hur ? Men om vi däremot byter ut spegeln mot en mattvit vägg istället. Då kommer vi ju att se det direkta ljuset från lysröret som vi gjorde tidigare, men vi kommer ju även att se den upplysta väggen väldigt väl, och kommer att uppfattas som väldigt ljus i många olika riktningar. Jag menar att en blank yta reflekterar bättre vinkelrät mot ljuskällan. Men att en matt yta kan "reflektera" bättre om man räknar ihop även dom andra icke vinkelräta vinklarna !

Är det ngn som förstår vad jag menar ?

Mvh/Janne
#43 - 15 mars 2005 14:15
[QUOTE=jannemannen]Är det ngn som förstår vad jag menar ?[/QUOTE]
Jadå! Därför är det bäst med elliptiska reflektorer eftersom dessa reflekterar så mycket ljus som möjligt rakt ned i akvariet och inte bara runt i rampen.
#44 - 15 mars 2005 14:21
jannemannen: Bra förklaring.
#45 - 17 mars 2005 17:23
Nu fattar man ju ännu mindre...
#46 - 18 mars 2005 16:28
[QUOTE=Peter Cederberg]Nu fattar man ju ännu mindre...[/QUOTE]

He ! Om du menar mitt inlägg, så förstår jag knappt själv vad jag själv menar... ;)

Mvh/Janne
#47 - 19 mars 2005 12:16
De e bara de att vart f.n tar ljuset vägen? om blankt reflekterar sämre så va i h...... käkar ljuset? eller menar ni att det reflekteras iväg åt nåt fel håll eller nåt?

Det där med färg index från affär köper jag inte heller till 100%, dom har ju egna intressen att bevaka ( sälja färg...) och knappast nån passlig silveraktig spegel metallic lack att sälja...

Visst är det så att en matt yta blir bättre upplyst men att en matt yta reflekterar bättre än en blank?

Att sedan nästan alla reflektorer som säljs är blanka så talar väl ett ganska tydligt språk! Ja jag vet att dom har den rätta formen, men ändå.

Är inte ute efter att omvända nån men, jag får det inte att stämma! Då har jag ju inte målat nån ramp, okej det kanske jag borde göra innan jag uttalar mig, men jag fick rådet att använda folien med matt sidan utåt, har bara konstaterat att det är iallafall lögn... den reflekterar INTE bättre...
#48 - 21 mars 2005 21:44
en reflektor ska inte bara reflektera ljuset, utan sprida det jämnt också.

en "vanlig" reflektor är högblank och halvcirkelformad(?) eftersom den på så sätt reflekterar och sprider ljuset bäst(ner i akvariet). en högblank yta är i detta fallet det bästa.

vad gäller DIY och insidan av rampen, så är en matt vit färg bäst eftersom detta kommer reflektera ljuset så jämnt som möjligt ner i akvariumet, till skillnad från blanka lacker.
#49 - 21 mars 2005 23:20
Jag svor till mig själv att inte lägga mig i den här tråden igen,
men i bland bara måste man. Hoppas man slipper mera sådana
trådar och hänvisar till denna i stället.

Peter Cederberg > jag förstår inte mening med trådar när man struntar i att
läsa dom. Folie är kasst alltså använd det inte , färg _ÄR_ bättre.Att en
reflektor är högblank har bara med ekonimin att göra, det är dyrare att
knacka den så vaför bry sig? folket bryr sig inte och "vi" som företag tjänar
mer pengar på att inte låta knacka reflektorerna.

/Baggen
#50 - 23 mars 2005 12:01
Baggen kan du inte ge dig. Du har ju inte en aning om vad du pratar om. En blank spegelyta är bra om formen är bra.
#51 - 23 mars 2005 13:01
[QUOTE=Peter Cederberg]De e bara de att vart f.n tar ljuset vägen? om blankt reflekterar sämre så va i h...... käkar ljuset? eller menar ni att det reflekteras iväg åt nåt fel håll eller nåt? [/QUOTE]
det ljuset som inte reflekteras omvandlas till värme. och den värmen har vi ingen nytta av så därför sägar vi att det försvinner.
[QUOTE=Peter Cederberg]Visst är det så att en matt yta blir bättre upplyst men att en matt yta reflekterar bättre än en blank?[/QUOTE]
många materiel kan säkert reflektera mer ljus när dom är matta än blanka. hur det är med t.ex. aluminium vet jag inte. frågan är bara åt vilket håll de reflekterar. en matt yta reflekterar ljuset åt alla håll medan en blank endast reflekterar åt ett håll.

om man jämför att ha aluminiumfolie i en ramp med antingen den matta eller den blanka sidan utåt så blir givetvis båda lika upplysta (samma mägnd ljus som kommer från lysrören
[QUOTE=Peter Cederberg]Att sedan nästan alla reflektorer som säljs är blanka så talar väl ett ganska tydligt språk! Ja jag vet att dom har den rätta formen, men ändå.[/QUOTE]
dels så spelar formen väldigt stor roll och dels så är det billigare att göra blanka reflektorer.
[QUOTE=Peter Cederberg]Är inte ute efter att omvända nån men, jag får det inte att stämma! Då har jag ju inte målat nån ramp, okej det kanske jag borde göra innan jag uttalar mig, men jag fick rådet att använda folien med matt sidan utåt, har bara konstaterat att det är iallafall lögn... den reflekterar INTE bättre...[/QUOTE]
då det är väldigt svårt att få en bra form på aluminiumfolie i en lysrörsramp så är det bättre att ha den matta sidan utåt än den blanka då det blir för mycket ljus som reflekteras åt fel håll då. ännu bättre är det att använda matt vit färg och aldra bäst vettigt formade blanka specialreflektorer...
#52 - 23 mars 2005 19:01
Tro mig det har jag testat... jag klädde insidan på rampen med folie (både matt och blank sida utåt)och eftersom jag har två rör så var det lätt att testa, min ramp har en on/off knapp per rör...

Jag läser alla inlägg i denna tråd att sedan minnas allt som alla skriver och så vidare är ju en helt annan sak, ni får ursäkta om jag bommat nåt.

Tydligen är det inte så svårt att få till rätt form på blanka reflektorer i allafall, bara jag får tid ska ja montera en tre-kant list ovanför mina rör och klä den med folie, då borde jag ha optimal form på "reflektorn"

Jag önskar er lycka och akvaristisk välgång med alla reflektor projekt fortsätt gärna ge komentarer ideer och kritik, det är så vi lär oss.
#53 - 5 april 2005 02:15
Hmmm. Du vill inte reflektera ljuset tillbaka i röret. Därför är ett M-format bättre än ett U-format (eller halvcirkelformat).
Bara för att du uppfattar ljuset som starkare, så behöver det inte vara det. Aluminium tar upp rätt mycket ljus. Men det reflekterar det ljus som vi ser (vilket inte är samma ljus som växterna ser).
Som någon annan skrev. Det är dyrare att lackera en pressad form, än att låta den vara blank. Speciellt som ursprungsmaterialet är blankt från början. Vi människor köper hellre den blanka än den mattvita "eftersom den reflekterar ljuset bättre". Så varför lägga ned pengar på att göra reflektron bättre om det inte säljer? Men fortfarande ger rätt form bättre än felaktig (plan) form. Och eftersom vi hellre köper blank än matt, så blir det bättre med en blank som reflekterar bättre (mylar) än sämre (aluminium).
Sedan ar det ju skillnad på M-form och M-form.
Människors ögon är inte opartiska optiska mätinstrument. Vi luras av ögonens känslighet för olika spektrum, optiska villor och psykologiska feltolkningar. "Bondförnuft" är inte alltid det bästa...
#54 - 5 april 2005 09:14
Vad är det som reflekterar i mylar? är det inte aluminium?
#55 - 5 april 2005 16:17
om du har dåligt med plats mellan ramp å rör så kan man använda folie...det går faktiskt å forma åxå.jag har så i ett kar å det vart en stor skillnad.[QUOTE=Fisktjejen]En reflektor verkar inte kosta så mycket, jag har kollat nu och runt en hundralapp är ok. Hur påverkar de ljusstyrkan? Jag gillar färgerna hos grolux röret men den sägs vara svag belysning. Kan man ta det röret och en reflektor och få starkare ljus? Akvariet är 60 cm långt och 35 högt. Lysröret ska ha 15 W. Jag vill att fiskarnas fina färger ska synas och förstås att växterna, men inte alger, ska må bra.[/QUOTE]

Annons