hur värmer ni vattnet ni byter???

#1 - 12 augusti 2004 20:59
hur värmer ni vattnet ni byter???
jag har massa malawi fiskar och dom tål inte att man tar varm vattnet från kranen (koppar ledningar).

hur har ni gjort?
#2 - 12 augusti 2004 21:01
Jag fyller på med kallt vatten...Temperaturen sjunker sällan mer än en eller två grader och ganska snart är den normal igen.
#3 - 12 augusti 2004 21:05
Håller med tidigare talare, dvs om du inte byter sjuka mängder så är det inga problem förutom att det tydligen ska kunna trigga lek hos vissa arter (dock ej malavi som jag har förstått)
#4 - 12 augusti 2004 21:35
Hej! Byter med kall vatten som dom andra...
/Lasse
#5 - 12 augusti 2004 21:50
Ett tag använde jag en vattenkokare för att värma vattnet, ett kok per 10 liter. Men det blev för mycket jobb. Numera använder jag kallvatten och ingen fisk har klagat.
MVH
Magnus
#6 - 12 augusti 2004 22:32
Jag tempererar det lite med varmvatten från kranen (även fast många säger att det är fel)... men jag byter ju ofta 50% och då måste man ju fylla sakta om det inte ska bli FÖR kallt med bara kallvatten... Byter ju ca 700 liter när jag håller på... så då har man inte tid att låta det "piprinna" precis...
#7 - 13 augusti 2004 00:02
Tempererar vattnet i en 170-liters plasttunna före användning. Har en 200 watts doppvärmare i tunnan (tillsätter även vattenberedningsmedel och luftar vattnet ett dygn). Gammaldags, jag vet. Men det har funkat hittills.
Värmde vatten på spisen tidigare, men det var lite livsfarligt att kånka runt en 15-liters gryta med kokande vatten, så doppvärmaren gillar jag bättre.
#8 - 13 augusti 2004 00:19
Låter ca 80-100 liter vatten bli rumstempererat och luftat i en tunna. Sedan fyller jag på med detta vatten och kallvatten (jag byter nog "bara" 200 liter vatten vid varje byte, 1-2 ggr i veckan). Temperaturen brukar bara falla ca 2-3 grader.
#9 - 13 augusti 2004 03:51
Ursprungligen skickat av Ulla

Tempererar vattnet i en 170-liters plasttunna före användning. Har en 200 watts doppvärmare i tunnan (tillsätter även vattenberedningsmedel och luftar vattnet ett dygn). Gammaldags, jag vet. Men det har funkat hittills.

wtf? ok att du håller dina fiskar kärt, men du tror inte de är onödigt mkt jobb? Iofs kanske de är kul att va så noga.
#10 - 13 augusti 2004 06:29
Tack för tipset om att använda kallvatten. Jag har hittills
använt tempererat vatten från varmvattenkran och samtidigt
haft i Aguatan (tror jag att det heter). Behöver man ha i
något tillsattsmedel när man använder kallvatten? Jag brukar
byta ungefär 80 av mina 375 liter (lagom?). Jag bor i Uppsala som har hårt vatten. Mina fiskar är ett gäng på 20 Malawisar och
2 ancistrus.
#11 - 13 augusti 2004 07:56
Hej, det är jag igen! Vi byter visst ut ca 100 av 375 liter.
Alltså inte 80 som jag tidigare skrev. Jag kan också tillägga
att jag är som novisen vid spisen, nybörjare alltså!! /anettea
#12 - 13 augusti 2004 08:09
Hej! Alla verkar göra på lite olika sätt och som nybörjare kan det ibland vara bra att höra om många olika sätt tills man hittar det som passar en själv bäst?!

I mitt Malawikar (250l men kommer nog att bli 300-400L under hösten) har jag en hel del lavastenar och annat så vattenmängden i akvariet är bara knappt 200l. Jag byter 80-100l varannan vecka, slarvar jag vid semestrar och dyl. märks det på fiskarnas humör och matlust. Har i alla år tillsatt kokande vatten ifrån vattenkokare (2-3l kokande till 10l kallvatten) men sista halvåret har jag övergått till något tempurerat vatten ifrån kranen. Märker ingen skillnad på fiskarna eller deras yngel. Temperaturen sjunker fortfarande ca 2grader vid vattenbytet men det är ingen fara.

Tillsätter alltid salt och bikarbonat vid vattenbytet (helt enligt rekommendationer ifrån Nol´s ciklidhobby). Lycka till! :-)
#13 - 13 augusti 2004 11:03
Har man kommunalt vatten kan man i de flesta fall använda ljummet vatten direkt från kranen. pH-värdet är justerat just så att det inte skall lösa ut något koppar från varmvattenberedaren. Men naturligtvis finns det undantag där man blandat olika material på ett felaktigt sätt.

Har man egen brunn och gammal varmvattenberedare kan det vara problem. Det är när man har surt vatten och kopparberedare. Men numera installerar men emaljerat eller rostfritt när man har sådant vatten, annars (med koppar) kommer beredaren att frätas sönder och börja läcka.

Att använda kallvatten går annars utmärkt till vattenbyte, gränsen för vad temperaturen får sjunka är nog lite flexibel beroende på hur vana fiskarna är, men en temperatursäkning på 8 grader är ibland för mycket (tex 16 graders skillnad på akvarie och kallvatten och 50% vattenbyte).

Det är mycket enklare om man kan använda ljummet vatten, då kan byta vatten hur mycket och hur ofta man vill.

Snäckor dör förresten vid ganska låga kopparhalter så man kan ha dem som testpiloter, fiskar tål oftast betydligt mer.
#14 - 13 augusti 2004 14:21
Ursprungligen skickat av Laesk

[quote]Ursprungligen skickat av Ulla

wtf? ok att du håller dina fiskar kärt, men du tror inte de är onödigt mkt jobb? Iofs kanske de är kul att va så noga.
[/quote]

Det är faktiskt inte mer än 30 sekunders merjobb än om man tar vatten direkt från kranen. Jag fyller bara upp tunnan, i med Aqutan, starta luftpumpen och doppvärmaren. Sen får man ju ändå rulla ut trädgårdsslangen när akvarierna ska fyllas, oavsett om det är ur kranen eller tunnan. Ekbarksextrakt för att sänka pH tillsätter jag precis innan jag pumpar över vattnet till akvarierna, det tål inte luftningen.

Annons