Hur värmekänsligt?

#1 - 9 januari 2007 19:55
Hej!
Har precis skaffat mig nytt akvarium, och perfekta platsen ligger 1 meter ifrån vår kamin..Då undrar jag, hur värmekänsligt är det? :confused:
Bör vi tänka om?
#2 - 9 januari 2007 20:09
Är det en järnkamin? Brukar ni elda i den? Antagligen är det väldigt varmt en meter ifrån den då! Prova själv att stå en meter från kaminen en stund! ;)

Nej, men allvarligt, ställ en hink med vatten en meter från kaminen och mät temperaturen där när du har eldat en stund och se hur varmt det blir. Antagligen varmt! :D
#3 - 9 januari 2007 20:12
Välkommen till forumet förresten! Såg nu att det var ditt första inlägg! Hoppas jag inte var för tyken... :p de flesta svarar väldigt snällt på de mest konstiga frågor här. Hoppas du kommer att trivas och lycka till!

Det beror också på hur stort karet är - en mindre vattenmassa värms ju upp snabbare. Men jag hade nog inte ställt karet så nära en kamin som jag eldar i.
#4 - 9 januari 2007 20:17
skulle oxå tro att det blir alldeles för varmt. vattnet ska ju som regel vara runt 25 grader i akvarium lite beroende på vad man har för fiskar.
#5 - 9 januari 2007 20:47
tack för snabba svar, ja, jag hade väl det på känn att det skulle bli för varmt. Vi eldar inte så mycket, speciellt inte denna "vinter" vi har på västkusten..men för säkerhets skull tänker vi om och ställer akvariet på något annat ställe! Jag återkommer med all säkerhet med fler dumma frågor..man är väl nybörjare!
#6 - 9 januari 2007 22:11
Jag har en braskamin ca 2½meter från mitt 720.
Påverkar inteakvariet särskillt mycket. Men 26,2 grader i resten av rummet är rätt skönt. och 26 grader i akvariet.
Men som sagt mindre mängd vatten = kortare uppvärmningstid
Större mängd = Längre tid.

Btw jag har ett säkerhetsavstånd på 50 cm på sidorna och 15 cm bakåt på min får inte ställa något innanför dom måtten.
#7 - 19 januari 2007 10:32
Tenkare skrev:
Jag har en braskamin ca 2½meter från mitt 720.

Påverkar inteakvariet särskillt mycket. Men 26,2 grader i resten av rummet är rätt skönt. och 26 grader i akvariet.

Men som sagt mindre mängd vatten = kortare uppvärmningstid

Större mängd = Längre tid.

Btw jag har ett säkerhetsavstånd på 50 cm på sidorna och 15 cm bakåt på min får inte ställa något innanför dom måtten.

För visso men om strålningen från en kamin minskar med kvadraten på avståndet så ger ju 1 m (2.5x2.5) ungefär 5 gånger mer strålning

Annons